Windows 10

• Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af jakob. This post has been viewed 52 timesandersen. This post has been viewed 52 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

johannes
      • Moon

Nu er vi vel kommet derhen at vi skulle kunne installere den gratis Windows 10.

Men tør vi eller skal man hellere beholde den gamle win7? Er der nogle som allerede har prøvet og checket om vi støder ind i kompatibilitetsproblemer?

Mange jeg har snakket med siger – uha, jeg tør i hvertfald ikke, eftersom tingene kører på min win7!

Jeg tør nok heller ikke helt som den første, men HVIS nu der ingen problemer er, og man måske i tilgift får en bedre ydelse, vil det selvfølgeligt være fjollet andet.

Så jeg er spændt på at høre om de første erfaringenger.

Mvh.

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Jeg har fået det råd at vente lidt, måske en måned eller to, så de forskellige software- og hardwareudbydere kan få tid til at luge de værste bugs ud af systemet.

Thomas, Bornholm

Henrik Persson
        Deltager
          • Planet

Jeg har bypasset opdateringskøen ved at downloade et iso-image fra Microsoft og opdateret to af mine mindre kritiske maskiner.

I begge tilfælde gik selve opdateringen uden problemer. Der var dog ikke support for driveren til min Canon printer. Har hentet en nyere hos Canon, som skulle supporte Windows 10, og installeret den – man har ikke testet at den virker Embarrassed

På den ene maskine supportes grafikkortet ikke out of the box (Geforce 9100M G). Dvs. at skærmopdateringerne er noget langsomme. Det mærkes især, når man trækker rundt med vinduerne. NVIDIA har en del drivere liggende, men jeg har ikke haft tid til at kigge på det endnu.
          Jeg kan se, at supporten på Geforce 7 serien og ældre stopper, så hvis du har sådan et kort, er det nok en ide lige at dobbeltchecke.

Jeg har valgt ikke at opdatere de maskiner, jeg bruger meget, før senere.

Husk, der er ingen grund til at smide gammelt udstyr ud – det kan altid køre Linux Tongue

jakob.andersen
          Deltager
            • Super Giant

Jeg har foreløbig opdateret 3 af mine 4 PC’ere til Windows 10. Det er min primære stationære arbejdsstation og to laptops. Førstnævnte fik en frisk installation, og de to andre er opdateret. Jeg har indtil nu ikke haft nogen problemer. Det skal dog siges, at alle 3 er relativt up-to-date hardware og kørte Windows 8.1 i forvejen (jeg har skippet Windows 7 for længe siden, da Win 8 er hurtigere, specielt i opstarten).
            Jeg har ikke haft mulighed for at teste astro-programmer endnu, men regner ikke med nogen problemer i den forbindelse. Alle programmer, der virker på 8.1 kan forventes også at virke på 10’eren.
            Det med at “vente til de værste bugs er luset ud” er principielt rigtigt nok. For nogle Windows-generationer siden havde jeg sagt det samme. Ofte sagde man “vent til første service pack”. Men forskellen denne gang (og sidste gang med Windows 8), er at der er lavet omfattende betatest af almindelige brugere over lang tid. Alle har kunnet melde sig på testprogrammet siden sidste år engang, hvis de havde lyst og mulighed for det. Det gør at alle disse “værste bugs” skulle gerne være luset ud allerede. Derfor er risikoen mindre, end den var tidligere.
            Personligt ville jeg bare gerne have den nye brugerflade frem for Win8, så jeg er altså hoppet på med det samme med ovenstående i baghovedet.

Jakob A.

PS: Windows 10 er ikke gratis. Det er gratis at opdatere en eksisterende Windows 7/8/8.1 hvis man gør det inden for det første år. Derefter vil det koste penge.

johannes
              • Moon

Hej alle sammen.

Jeg har nu installeret win10 på min win8 maskine, og jeg blev faktisk meget overrasket over at alt virkede som det skulle. Alle programmer og drivere var der uden at jeg skulle gøre noget. Slet ikke den oplevelse, man kender fra tidligere opgraderinger. En eneste ting måtte jeg dog foretage mig. Programmet Nexremote anvender en virtuel comport til fjernstyring og den genkendte win10 ikke automatisk, men en nyinstallering af Nexremote ordnede problemet. Det jeg er mest fascineret af, at vi til mange ting bruger tredje mands drivere, men heller ikke her var der problemer overhovedet.

Brugerfladen er flot og man kan skifte mellem et win7 og win8 lignende

skærmbillede med et tastetryk.

Tør man måske ligefrem gå så vidt, at tro, på at Microsoft for en gangs skyld har skudt papegøjen?

Mvh.

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Johannes wrote: Hej alle sammen.

Tør man måske ligefrem gå så vidt, at tro, på at Microsoft for en gangs skyld har skudt papegøjen?

Mvh.

Nej, ikke helt. Brugerne af rene touch-enheder (tablets og lignende) er ikke så glade. Nogen af dem går tilbage til Windows 8.1, fordi 10’eren ikke fungerer helt så godt til touch-brug. Men det kan de fleste af os være ligeglade med.

Jeg har i går installeret følgende på min stationære PC med Windows 10:

• ASCOM platform 6.1 SP1
                • EQASCOM 1.27
                • AstroTortilla 0.7.0.0
                • BackyardEOS 3.14
                • EROS Lite 0.9.4
                • PHD 2.5.0
                • QHY5II driver 141212
                • Cartes du Ciel 3.10
                • WiFiScope 1.0.9
                • Silex SX Virtual Link s40a681 (software til min USB Ethernet device server)

Alt er blevet installeret uden fejlmeldinger, og ser ud til at virke. Der er forbindelse til mount, EOS1100 og guide cam og programmerne imellem som forventet. SkySafari kan styre mount’en via WiFiScope og PHD kan få billeder fra quide-cam’et.

Teleskopet står på terrassen og venter på noget klar stjernehimmmel, så der kan laves en rigtig live-test.

mvh

Jakob A.

Torben Taustrup
                Admin
                  • Neutron star

Den med en manglende driver til en printer kender jeg Angry – den var blevet omkring 17 år, og
                  fungerede stadig.
                  Nu er den så skrottet – sikke et resursespild.
                  (Ja, sådan staver man ressourcer i dag)

mvh
                  Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

jakob.andersen
                  Deltager
                    • Super Giant

Så fik jeg efterprøvet at hele processen virker i Windows 10:
                    Optagelse med BYE, platesolving med AT, guiding med PHD2, styring med CDC, fjernstyring fra tablet via WifiScope og det hele via ASCOM og EQ Direct.

Desuden stacking i Deep Sky Stacker 3.3.4. Det er i den forbindelse værd at nævne, at DSS skal startes i “Windows 7 compatibility mode”, ellers vil den ikke starte op. Det skulle den i øvrigt også i Windows 8.

jakob.andersen
                    Deltager
                      • Super Giant

En, i astronomi sammenhæng off topic, bemærkning omkring Windows 10 og Microsoft Outlook, for dem, hvor denne kombination måtte være relevant:

Der er rapporteret en del tilfælde, hvor mails ikke længere kan blive sendt fra Outlook efter opdatering til Windows 10. Udover at man selvfølgelig skal checke sine server-indstillinger, kan det i nogle tilfælde rettes ved at køre følgende i en kommando-prompt startet som administrator:

sfc /scannow

Dette starter en eller anden form for system-scanning, som retter evt. fejl i systemfiler. Sådanne fejl kan åbenbart være kommet efter opdateringen.

Michaela oplevede dette, derfor har jeg rodet med det og fandt forslag via Google ud fra fejlmeldingen. Se også:
                      http://www.msoutlook.info/question/cannot-send-after-windows-10-upgrade

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Windows 10' er lukket for nye svar.