William Optics Megrez 90mm

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? William Optics Megrez 90mm

• Dette emne har 8 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af alfi. This post has been viewed 158 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

blitz24
      • Asteroid

Hej allesammen!

Jeg har lige bestilt en WO90’er som min første kikkert. Da jeg stadig er lidt grøn,
      har jeg en række spørgsmål jeg godt kunne tænke mig at få besvaret.
      Den er bestilt med 2″ diagonal, hard case og CNC ringe. Overvejer at købe en HEQ5 Pro
      mo
      ntering samt nogle okular, men er lidt i tvivl med hensyn til dette.

I starten vil jeg udelukkende bruge 90’eren til observation af planeter samt deep sky objekter.
      Om et års tid kunne jeg godt tænke bevæge mig ud i lidt astrofoto, men det her indlæg skal handle om okular til observation.

Her er siden med specifikationer: http://www.firstlightoptics.com/proddetail.php?prod=WOmegrez90

Det, jeg ikke er helt med på, er de typer okular jeg skal bruge for at få de bedste oplevelser,
      observations fronten. Hvad er forskellen mellem 2″ og 1,25″ diagonal?

Hvor meget kan denne type kikkert trække med hensyn til forstørrelse?
      Hvilken okular skal jeg bruge for at få det bedste resultat med hensyn til fokus og
      farvefejl samt forstørrelse?
      Altså hvilken okular går bedst med denne type kikkert?
      Alle forslag er velkomne Big%20smile

På forhånd mange tak for hjælpen og tak for et kanon forum.

Rasmus

alfi
        • Main Sequence

hei

forskjellen mellom 1,25 og 2″ diagonal, er hovedsaklig at 2″ gir deg muligheten til å bruke 2″ okularer, mens 1,25″ diagonal kun lar deg bruke 1,25″ okularer.
        jeg har bare 2″ diagonaler, siden jeg har 2″ okularer og barlow i min samling.
        når det gjelder okularer, så kan jeg etter egen erfaring, absolutt anbefale skywatchers nirvana serie, de er de samme som Wo uwan serie, helt like.

alfi

blitz24
          • Asteroid

Hej, og tak for svar.

Okay, så vil jeg fokusere på 2″ okular.

Nirvana serien og UWAN er de til planetobservation?

alfi
            • Main Sequence

hei
            uwan og nirvana er gode widefield okularer, og burde gjøre en god jobb på det meste.
            det finnes okularer med snevrere synsfelt som endel foretrekker til planeter, men jeg foretrekker selv å kjøpe gode okularer som er bra på det meste, heller enn å kjøpe dobbelt så mange.

alfi

mr.mox
              • Nova

Jeg vil anbefale Baader Hyperion. Dem bruger jeg selv, og er MEGET tilfreds med dem. De er gode i forhold til prisen

blitz24
                • Asteroid

De ser gode ud men hvad skal jeg have?

Brændvidder: 3½, 5, 8, 13, 17, 21 og 24mm

Diameter: 2″

Er ikke med på det med brændvidder og synsfelt? Wacko

alfi
                  • Main Sequence

det er ikke så nødvendig med 2″ i de små størrelsene, men fra 20mm og opp kan de være fine.
                  de aller minste i mm gir en veldig høy forstørrelse, noe du kanskje ikke får brukt.
                  jeg ville startet med ett i 5-8mm, ett i 14-17mm og ett i 28-38mm størrelse.
                  om du så kjøper en ok 2″ barlow, så har du ett bra utvalg av forstørrelser.
                  ett variabelt polariserings filter er også greit og ha, til å redusere lysstyrken fra månen og planetene, om det er vel lyssterkt.

alfi
                  alfi

mikkellund
                    • Giant

Hej

Jeg har også et par Baader Hyperion og kan godt anbefale serie dog ikke 24mm. Den har problemer med uskarphed i kanten (astigmatisme/bygningfejl).

Du kan beregne forstørrelse og synsfelt her http://www.lyra.dk/beregn.asp
                    MikkelLund2009-10-18 21:59:32

alfi
                      • Main Sequence

forstørrelsen finner du ved å ta fokallengden på teleskopet, og dele det på mm størrelsen på okularet.
                      en 2X barlow dobler dette.

alfi

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'William Optics Megrez 90mm' er lukket for nye svar.