Widefield

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Widefield

• Dette emne har 16 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af hoest. This post has been viewed 518 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
  • Forfatter

hoest
    Deltager
      • Nova

Hej alle sammen
      Nu går jeg ad og splitter min TOA ad den skal laves om til et gigantisk widefield teleskop
      med en brændvide på under 700mm og et synsfelt på over 5`.Jeg synes det er bedre med et stort fotooptimeret teleskop der osse kan bruges visuelt end et visueltoptimeret der kan bruges til foto
      Shocked

Høst2008-12-30 20:17:27

k_holst
      Deltager
        • Nova

Så skal du lige høre nogen af ATM-folkene, om de har noget slipe udstyr i overskud. Linserne skal jo lige justeres lidt til den kortere brændviddeErmm

mikkellund
          • Giant

Det må vi høre noget mere om Høst. Hvad der det du vil lave og af hvad og hvordan?

Mikkel

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Du godeste! Shocked Det har vist sig at med reducer så du kommer ned på de der 500-700mm så ændrer du farverækkefølgen og dermed farverenheden og du kommer ned i nærheden af en Skywatcher 80 ED pro på farverenheden, ikke at det er at foragte, men alligevel en “synd” mod det “hellige” teleskop. “But what the F…” De fleste vil alligevel ikke kunne se det. Lov mig at du ikke skal til at ændre på objektivet for at nå den brændvidde. Det kan man ikke og det går ikke og er dømt til undergang! Der findes en reducer egnet til formålet! Men jeg kan godt følge dig og det er et spændende projekt. Gad vide hvad Henrik siger til det? Geek Cry outlook2008-12-30 22:23:41

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

hoest
            Deltager
              • Nova

Så rolig nu jeg har kun haft fat i lille hammer ,rørtang ,nedstryger og lille vinkelsliber

hoest
              Deltager
                • Nova

Hej igen

Nu var der vel ikke nogen der fik hjertestop?

Det er faktisk let at lave den om fra det ene til det andet.Tog lige et foto af hende i fotoform.

Den runde grønne;der sad mellem R+P drevet og tubus er bare taget
                af,det største problem var at jeg måtte lave en umbraco på kun 1mm for
                at løsne 2 låse pinolskruer inden at de kunne skrues fra hinanden og
                vupti reduser og mellemringe på.

Der er bare lige et aber dabei de 5`jeg oplyste er med fuldframe og den store 4″R+P.

Min har nok nærmere 3` men det er heller ik så rin enda

Høst2008-12-30 23:37:03

ac
                  • Planet

Hmmm antager at det er en joke. Shocked

Det med reduceren er da ikke helt galt, hvis det er den originale vare, men det behøver man da ikke nedstryger, rørtang m.m. til for at montere Question

mvh AC

mogens
                  Deltager
                    • Super Nova

Hej Henning

Er du allerede startet med champagnenDead.-ER det en TOA-reducer du snakker om?Sådan en som jeg bruger på TSA-102.

VH Mogens

Nå – der er to TAK-ejere der reagerer!!

mogens2008-12-30 23:38:42

hoest
                    Deltager
                      • Nova

Det har du helt ret i ACCool
                      Jeg håber da det er den rigtige reduser

Høst2008-12-30 23:40:07

hoest
                      Deltager
                        • Nova

ØHHHHH glemte lige at sige at det faktisk er en 5,3 i F forholdet mod 7,7 som standart

hoest
                        Deltager
                          • Nova

Hej Outlook
                          der er kun Takahashi der rører den linse alle andre holder bare pølserne væk.Men tak for dit råd
                          Det kan Henrik vel ikke sige noget til det er vist og beskrevet i Takahashis system kort over deres Reduser.

Høst2008-12-30 23:56:36

hoest
                          Deltager
                            • Nova

God morgen alle sammen og godt Nytår
                            Nu vil jeg lige høre de rigtige Geeks om jeg har ret i denne antagelse .:Hvis man fjerner 50mm før okulardrevet og sætter dem ind efter er der vel ingen forskel på teleskopets fysiske brændvide: forudsat at det der sættes ind efter okulardrevet er minimum samme diameter som dette. så det eneste jeg så skal når den skal bruges visuelt er vel bare at fjerne reduseren for at ha et teleskop som før.

k_holst
                            Deltager
                              • Nova

Du har helt ret Henning.

Det var det jeg forsøgte at antyde tidligere – Linserne er slepet til en bestemt brændvidde, som kun kan ændres ved at indsætte ekstra linser (eller slipe som jeg ikke vil anbefaleWink).

k_holst2008-12-31 10:31:17

hoest
                              Deltager
                                • Nova

Hej Kim
                                Nå ! Så kan jeg vel godt lægge vinkelsliberen på plads igen.og lime de glasflager på der blev skåret afWink

ac
                                  • Planet

Hej Igen

Nu er jeg mere roligWink. Det andet var jo det rene Censored

Den TOA-reducer er kram. Min egen FS102 spiller rigtigt godt sammen med TOA/FS reduceren og jeg har nu et fantakstisk godt korrigeret 600 mm F6 teleskop.

Det bliver spændende at se, hvad du kan bedrive med den “forkortede” TOA. Der fås næppe bedre grej. Dette skulle da lige være en RC, men så er vi også i en helt anden klasse.

Du må meget gerne poste et råt billede, så vi kan se præstationerne. Smile

mvh AC

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 17 i alt)
                                • Emnet 'Widefield' er lukket for nye svar.