› Fora › ASTRO-FORUM › FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG › What?
- Dette emne har 33 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 10 måneder siden af Torben Taustrup. This post has been viewed 796 times
-
ForfatterIndlæg
-
23. april 2017 kl. 18:43 #159824
xplodeDeltager- Nova
Nightsky wrote:
Nu var astro-forum vist en gave, og opfordring til at tage sig sammen er ikke denmest konstruktive. Der er brug for gode råd, helst af den billige slags.
Hvad skal man så skrive? Fordi det har været en gave fritager det ikke AS for et ansvar. Hvad er det for noget sludder? Jeg har ikke selv mulighed for at undersøge noget som helst, så jeg kan kun opfordre til at man tager det alvorligt.Det bedste gratis gode råd er: Finde hullet, lukke det. Undersøge omfanget af skaden. Underret evt. ramte. Gennemgå sine rutiner for at drive sitet, for at se om noget kan gøres bedre.Kontakt nogen for at få råd og vejledning fra nogen som ved hvad de taler om, teknisk og driftmæssigt. Det kunne jo være der var en IT-pro med de rette kompetencer som vil hjælpe, billigt eller gratis. Pas på med at lytte til diverse input her sitet, inkl mine egne, medmindre man med 100% sikkerhed ved det kommer fra nogen som har den nødvendige kompetence. Jeg har ikke selv den nødvendige tekniske indsigt, men jeg ved en del om at drive IT ansvarligt.Gode råd er ikke: Henvisninger til andet software, beretninger om opgraderinger til andet software m.v.Det løser intet for den nuværende situation, men er blot støj.Ansvarlighed:Hvis man siger ja tak til at drive et forum i den skala som Astronomisk Selskab gør her, så kanman ikke bare lade være med at sikkerhedsopdatere sitet, tjekke evt. log filer, reagere ansvarligtnår det går galt m.v. At det går galt en gang imellem kan sandsynligvis ikke undgås, og derfor bør man også have en ansvarlig plan/ide om hvad så gør i når det sker.Hvis man ikke formår dette, bør man ikke drive sådan et site. Det handler ikke om software, , men om at være ansvarlig og gøre det rigtige. Det er faktisk ikke så svært.
Å patche 10+år gammelt forum er ikke bare bare å få til og det løser heller ikke problemet med brukervennlighet som forumet har.
Husk også att det ikke bare er forumet som er gammelt, webserver softwaren er også gammel og har masse sikkerhetshull og eneste måte å fikse dem er på nyere software som ofte bryter funksjonalitet som er brukt tidligere pga ting blir fjernet pga sikkerhet.
Husk også att forumet mangler SSL så alt mellom server og bruker blir sendt ukryptert
Å kontakte en som holder på med administrasjon av forum for å få råd er absolutt en god ide
23. april 2017 kl. 18:49 #159826
nightskyDeltager- Neutron star
Ud fra hvad jeg ved er astro-forum stadig ramt af dette sikkerhedsbrud her søndag aften.
Om det er selve astro-forum eller hosting serveren bagved ved jeg ikke.Det svarer jo til at køre i en bil selv om man ved styretøjet er i stykker.
23. april 2017 kl. 19:37 #159833
BjarneModerator- Super Nova
Ja. Jeg vil anbefale, at man spænder sikkerhedsbæltet og sætter farten ned.
Man kan starte med aldrig at anvende astro-forum passwords andre steder.
Så er der altid faren for, at en link har sneget sig ind med ransomware i løbet
af natten, men jeg vil ikke tro, at billeder på astro-forum kan anvendes til
afpresning? Men, hvad ved jeg.
Så er der også de mails, som udsendes om et nyt indlæg:
Nok læse, men ikke klikke!
Jeg så gerne, at dette sted blev anvendt til at diskutere bestyrelsens
planer om et nyt forumsystem.24. april 2017 kl. 10:50 #159856
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej folkens
Jeg har i dag haft kontakt til vores udbyder, og vores site er gennem-
gået.
Man fandt ingen virus eller andet skadeligt, så den oprydning vi selv
har foretaget, har altså haft den ønskede effekt.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'What?' er lukket for nye svar.