› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › What´s the yellow dot ?
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 91 times
-
ForfatterIndlæg
-
25. oktober 2009 kl. 11:09 #25242
jespergDeltager- Super Nova
Var på jagt efter Orionider, men så på ét af billederne en ekstra gul stjerne. (Allsky, syd er ned)
Det er ikke en hotpixel i kameraet, eller et Iridiumflare, og det var kun på ét billede af mange.
Nederst er udsnit af 2 billeder. Data under billedet.
Farven kunne tyde på reflektion af sollys, måske en geostationær satellit der laver et flare ?
Men kan det passe med positionen ? Måske er det noget andet, forslag modtages gerne.
http://astrophoto.dk/gallery/displayimage.php?pos=-646
JesperG 2009-10-25 10:10:33
Jesper G.
25. oktober 2009 kl. 11:28 #25243
jesperDeltager- Neutron star
Måske kosmisk stråling.
25. oktober 2009 kl. 13:31 #25257
Jesper wrote: Måske kosmisk stråling.
Fra et objekt eller …
Jeg sætter lige billedet ind, så der kun skal klikkes hvis man vil se data:
Jesper G.
25. oktober 2009 kl. 13:58 #25260
Ja kosmisk stråling er partikler med høj energi som vist nok oftest stammer fra supernovaer. De rammer atmosfæren hele tiden, og tit også chippen når vi tager astrofotos. De bliver afbøjet i Jordens magnetfelt, så det skal ikke forstås sådan at en supernova befinder sig der hvor pletten er på dit billede
25. oktober 2009 kl. 18:42 #25277
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Kosmisk stråling trækker næsten altid en kort streg, hvor pixels er gået i mætning.
Hvor lang tid er der i mellem de 2 eksponeringer og hvor lang er den enkelte eksponering ?Det kunne være en variabel eller en hurtig roterende sattelit.
Måske sekundær stråling fra en kosmisk partiken, der har ramt et atom i toppen af atmosfæren.
Hvis det skal være en supernova, skal den ses på efterfølgende eksponeringer, da den ikke sådan lige brænder ud på et par minutter.25. oktober 2009 kl. 18:52 #25278
tomvictorDeltager- Giant
Har du nøyaktig RA DEC? Kunne vært interessant å ta et kontrollbilde eller sjekke andre.
Ellers ser det ut som om denne “stjerne” har en annen form (firkantet) enn de omkringliggende objektene.Hvordan kan du med 100% sikkerhet vite at det ikke er en tilfeldig hotpixel?
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader25. oktober 2009 kl. 22:56 #25301
En hotpixel er kun én pixel, som regel rød eller klar blå,
dette er større (som en stjerne) og gul som Solen.Jeg har ikke RA DEC, men det er jo tydeligt hvor på himlen det befinder sig.
Jeg tog billeder i et par timer, exponering ca. 40 sekunder per billede, 1 sekund pause imellem.
Den gule “stjerne” er kun på ét billede. Data under billedet i linket øverst.Jeg synes at det ligner en stjerne, både i form og farve, men det er det jo ikke, men det ligner noget lys udefra et sted, ikke et artifakt i kameraet.
Jesper G.
26. oktober 2009 kl. 15:31 #25328
tomvictorDeltager- Giant
Som jeg sa, så syntes jeg denne IKKE ligner på de andre objekt (stjerner) som du kan se på bildet. Det er jo alle mulige farger på stjernene her så du kan jo ikke bruke fargen som en referanse heller.
Fornax Ligthtrack II
Tokina AT-X 300mm f 2.8
Canon 600D Baader26. oktober 2009 kl. 15:59 #25329
Jeg synes også faconen tyder på hotpixel eller kosmisk stråling. Man kan se lidt koma eller drift i de andre stjerner, men denne er firkantet. Hvordan ser den ud hvis du kigger på din RAW (inden farvekonvertering)?
26. oktober 2009 kl. 23:53 #25355
Jeg har lavet et screendump af et udsnit der viser de enkelte pixels,
det er et screendump af det helt ubehandlede RAW-format DSLR billede
(master image), som det ses i programmet Aperture.Objektet ses i midten af luppen, og lige udenfor luppen “klokken 12” position.
Den gule farve har jeg aldrig set på hot-pixels, heller ikke den måde lyset breder sig over flere pixels, jeg synes at det ligner noget udefra kommende.
Jeg har ikke indsigt til at komme med et bud på hvad det kan være, men forslag er meget velkomne.
Jesper G.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'What´s the yellow dot ?' er lukket for nye svar.