wedge / Maxpoint

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER wedge / Maxpoint

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af per. This post has been viewed 256 timesskydt. This post has been viewed 256 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Når man nu skal indstille wedgen, så gaflerne peger direkte imod Polaris. Så finder man ud af, at wedgen ikke kan drejes nok på fundamentet, og dermed mangler ca. 1 grad i at komme om på Polaris.
      Det jeg så gerne vil have at vide “MS” er: Er indstillingen god nok alligevel, hvis man bruger MaxPoint som yderliger indstilling.

Mejer

per.skydt
        • Asteroid

Hej Mejer

Jeg har selv haft det samme problem med min opstilling og det endte med at jeg måtte ændre min hjemmelavede “wedge” så jeg kunne ramme ca 3/4 grad ved siden af polaris. Inden jeg fik den justeret tog jeg en del billeder hvorpå felt rotatioen blev tydlig… så de røg i skraldespanden og en del klare aftner blev “spildt”. Efter fin justeringen er det blevet betydeligt bedre.

Kan anbefale nedenstående link

Hilsen Per

mejer
        Deltager
          • Super Nova

Hej Per. Efter de links du har vist. Så skal kikkerten ikke pege direkte imod Polaris. Men pege i midten af det rotationsfelt den har. Jeg ved ikke hvor midten af den ligger endnu. Men det var værd at kigge på.

Mejer

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Mejer – Med fare for at kvaje mig igen 🙂

Det er helt rigtigt at kikkerten ikke skal pege direkte mod polaris!

Da polaris bare står ved siden af NCP, skal den pege op mod den men ved siden af.

Så hvis du nu tager et 24timers billede af nordhimlen, så vil du kunne se at polaris futter rundt om et punkt (du vil kunne se det lang tid for 24timer). Det punkt er hvor din wegde skal pege mod…. Hmm hvorfor er jeg ikke en god tegner.

Nå der er en her der har skrevet en del om det:

Her er en side hvor der snakkes om hvordan man bruger et lille program, der viser hvor NCP er i forhold til Polaris i en polsøger. En polsøger vil have polaris ca ligeså langt væk fra NCP som du ville skulle have den i en normal søger (forholds mæssig).

Ham her har et godt billede der viser hvordan din polar aksel skal pege mod NCP (som ligger ca 0,8 grader fra polaris) http://astro-tom.com/tips_and_advice/precision_polar_alignment.htm

Her er en god side om brugen af en wegde og hvordan man nemt finder ud af hvordan den skal pege: http://www.arksky.org/Kochab.htm

Den måde at sætte op på som er beskrevet her, er den jeg stadig bruger. Altså bare sætter op så Polaris er ca 1/4 ude i min søger i den modsatte side af hvor Kochab står (min søger er retvendt).

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Tak for det MS og Per
              Bare rolig Michael, hvis du tager fejl, skal jeg nok lade dig slippe. Udemærket program og links.
              Tror jeg bliver nød til at lave min sokkel om, den kan ikke dreje helt så langt om, som jeg kune ønske.Unhappy

Mejer

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Bare så længe du ikke kommer til igen at gå rundt og frygte at det hele er helt forkert.

per.skydt
                  • Asteroid

Hej Mejer

Metoden som bruges i linket http://www.arksky.org/Kochab.htm som MS kom med er rigtig god til at komme igang med, jeg har brugt den mange gange. Kombineret med polarfinder programmet er det relativt let at indstille opstillingen og da opstillingen er fast kan du med tiden fortage fin justering med feks maxpoint eller drift metode som angivet på siden http://www.petesastrophotography.com/.

Hilsen Per
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'wedge / Maxpoint' er lukket for nye svar.