› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Webkamera ude af fokus.?
- Dette emne har 12 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af outlook. This post has been viewed 96 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. februar 2010 kl. 14:51 #32511
janlarsen- Moon
Hej, har dette webkamera, men når jeg ser på solen er det ude af fokus, kan det hjælpe med et forlængerstykke.?
http://www.logitech.com/index.cfm/webcam_communications/webcams/devices/5869&cl=dk,da
Det bliver styret af det medfølgende software fra Logitech.
17. februar 2010 kl. 15:03 #32512
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Det kunne også være, at Solen simpelthen blænder kameraet.
Sollys er meget meget kraftigt. Husk at du ALDRIG må kikke på solen med en kikkert, linse eller teleskop !!Nå men, bruger du et solfilter ?
Hvis ikke, så tror jeg det er kameraet, der bliver blændet så meget, at solen er helt tværet ud på billedet.
Prøv evt Månen om 1 uge ( der er næsten nymåne nu, om 1 uge er den ca ½)Bruger i et teleskop sammen med web-kameraet eller bare den egen lille linse ?
17. februar 2010 kl. 16:22 #32515
rigoDeltager- Super Nova
hvis der ikke er et solfilter på, så er cam da brændt af på nul komma fem 🙂
17. februar 2010 kl. 16:32 #32516
tommy.frank- Super Giant
Jan- Har du husket at fjerne linsen fra kameraet?
17. februar 2010 kl. 16:43 #32520
janlarsen- Moon
Hej, jo selvfølgelig er der et solfilter på, sådan en fætter her, http://www.lyra.dk/details.asp?prodid=94xxx&cat=8035
der koster en bunke penge.
Ja, vi bruger webkameraet sammen med teleskobet, men jeg må nok vente til at der bliver bedre vejr, jeg prøvede det lige kort da der var lidt sol.
Ja, jeg har taget linsen af.
JanLarsen 2010-02-17 15:46:47 17. februar 2010 kl. 16:48 #32523
tommy.frank- Super Giant
Det kan også være at du skal bruge et ir cut filter.
17. februar 2010 kl. 17:11 #32524
rigoDeltager- Super Nova
skal bare ned med ext. tiden og gain m.m. der sikkert en del indstillinger
17. februar 2010 kl. 17:20 #32525
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Ja, som Rigo siger, sæt exponeringstiden helt ned på minimum og det samme med gain.
Hvis billedet bliver mørkt, så sæt stille og roligt eksponeringstiden lidt op.
Juster fokus undervejs, se på kanten af solen til at starte med, hvis der er en helt skarp kant, så er fokus ok eller meget tæt på.Tommy er også inde på noget, et IR cut filter kan give den sidste skarphed.
Især hvis i bruger et linse-teleskop. Hvilket teleskop har i ?Hvis i har en barlow linse, så kan i også prøve med den.
Den giver jo dobbelt forstørrelse typisk, men giver også en anderledes længere fokus-afstand.19. februar 2010 kl. 01:16 #32603
janlarsen- Moon
Jeg bruger et NexStar 114 SLT, jeg kan slet ikke se noget, er fuldstændig ude af fokus, men jeg må prøve det med exponeringstiden helt ned på minimum og det samme med gain, og se om det hjælper, når vejret en gang tillader det, jeg har også en Orion 2x deluxe barlow linse som jeg har prøvet med, men det er også ude af fokus, men jeg tror jeg bliver nødt til at bruge et forlængerstykke, men jeg venter på godt vejr, så må jeg se.
19. februar 2010 kl. 09:57 #32610
rigoDeltager- Super Nova
du kan jo teste mod en lampe
19. februar 2010 kl. 10:10 #32613
outlookDeltager- Super Nova
Prøv med kameraet at fokusere ud af vinduet på nogle jordiske ting som huse, træer osv. og se om du kan nå fokus. Fokus ligger gerne længere inde og det afhjælper en barlow eller også skal du bruge en low profile fokuser så kameraet kan komme tættere på sekundæren.
Ellers kan du evt. som en sidste udvej prøve at bringe hovedspejlet nærmere sekundæren med bundskruerne for at få fokus inden for rækkevidde uden anvendelse af barlow eller evt. med den. Kan du stadig ikke nå fokus er der noget grundlæggende galt.Det er desværre sådan med disse små webcams med en lille Sony ccd. Bruger du derimod et cam med cmos chip som er lidt større og har flere pixels, så vil du opleve at du uden videre kan nå fokus, hvis ellers teleskopet er korrekt justeret.outlook 2010-02-19 09:21:13
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. februar 2010 kl. 23:56 #32654
janlarsen- Moon
Så er det lykkes at få fokus, naboens murstensfuge med en 2x barlow, men jeg venter på sol eller måne for at se om det lykkes på dem, hvilket det burde, ikke.?
Hvad bruger i til at rense kameraets chip/ccd/cmos for jeg kan se 3 små pletter på billedet.?
JanLarsen 2010-02-19 23:00:00 20. februar 2010 kl. 10:38 #32664
outlookDeltager- Super Nova
Det var da godt. Nu ved selvfølgelig ikke, hvor langt der er til din nabo, men ja, du burde nu kunne nå fokus på sol og måne og planeter.
Jeg bruger en linsepen, der har en pude i den anden ende skjult under kappen. Ved meget forsigtig at gnubbe puden mod glasset forsvinder alle urenheder.Hvis ikke Lyra har en, så har Meade.dk sikkert en eller måske en fotobutik.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Webkamera ude af fokus.?' er lukket for nye svar.