› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Webcam på teleskopet
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af adam. This post has been viewed 449 times
-
ForfatterIndlæg
-
26. januar 2017 kl. 01:04 #157011
adamDeltager- Main Sequence
Jeg må eksperimentere med gamle ting pga recession 🙂
Det er gået ud over mit webcam. I første forsøg har jeg monteret det på mit loppemarked teleskop, Celestron skyseeker 60/700. Det jeg kunne se var et hul for enden af tubusen, dvs en ca 2-3 cm i diameter cirkel på PC skærmen.
Nu har jeg fjernet linsen og det jeg ser på PC skærmen fylder også hele skærmen.
Men der er IR filter på selve sensor. Skal jeg forsøge at fjerne det?
Eller skal jeg have noget andet på, når jeg fjerner det? Det røde glas måler ca. 6,5mm x 6mmJeg tænker på om Jupiters overflade bliver mere synlig når teleskopet er så “mørkt”, f11,6 og Jupiter er så klar. Jeg vil gerne se de bånd 🙂
Adam 2017-01-26 00:09:40 26. januar 2017 kl. 10:55 #157019
outlookDeltager- Super Nova
Nu ved jeg ikke, hvad det er for et webcam du har splittet ad, men du bør ikke fjerne IR filteret for dels får du falske farver og dels mere støj i billedet. Nu er det jo en bitte kikkert du har der, men du kan da godt tage billeder af Jupiter med de to hovedbælter, men det kræver nok, at du også bruger en barlow, der øger brændvidden på kikkerten.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting26. januar 2017 kl. 10:58 #157021
astrojensenDeltager- Neutron star
Lad IR filteret blive siddende. Og når du bygger et hus omkring chippen, så hold det hele pinligt rent og montér et 1,25″ UV/IR filter foran det hele, så du kan holde chippen ren, ellers får du snart støv på sensoren og det giver store, sorte pletter på billedet.
Du behøver ikke at være bange for at mangle lys. Jupiter er klar og kan let optages med f/30 på et almindeligt webcam. Du skal dog nok have et specielt program til at styre kameraet med, det originale program er ikke beregnet til astrofoto og kan i reglen ikke optage i AVI-formatet eller justere gain og eksponeringstid korrekt.
Thomas, Bornholm
26. januar 2017 kl. 19:25 #157026
Mange tak.
Det er et Microsoft VX-5000 webcam.
Jeg er glad for at teleskopet er f 11,6 fordi Jupiter er så klar at jeg ikke kan se detaljer.
Den skinner for kraftig. Jeg kunne måske se de 2 bånd en gang imellem, hvis det ikke var en indbildning 🙂 Jeg tror også solen var stået op på det tidspunkt.
Jeg har en 1,5x Barlow, tak. Det burde blive endnu mørkere end f 11,6 med den på, så jeg glæder mig mig til at prøve det.Jeg har lige læst lidt om at hvis man fjerner IR filter, så er det røde lys ikke i fokus, mens alle de andre farver er, så der skal noget på. UV/IR filter er kommet på min “to do” liste 🙂
Skal det hedde block, pass eller cut filter?
Jeg har lavet hullet i kamerahuset lidt større og rektangulært, så det er cirka lige så stort som IR filter , og har limet filmrulle beholder på ( Ø 1,25″) med limpistol.Jeg har lige downloadet SharpCap.
Kan man få en øjenskade ved at kigge på fuldmåne med et f5 teleskop?
Det er ikke til at holde ud. Bare 1/4 sekund så har jeg fået nok.
Jeg har SW 150/750 newton, men jeg har ikke noget det kan står på, så jeg holder det bare som en guitar, for at tage toppen af mine astro abstinenser 🙂
Jeg håber jeg kan nå at finde på noget inden belægning på spejlet begynder at skalle af 🙂Adam 2017-01-26 18:30:27 26. januar 2017 kl. 20:34 #157028
astrojensenDeltager- Neutron star
Kan man få en øjenskade ved at kigge på fuldmåne med et f5 teleskop?
Nej. Synes du, lyset er for kraftigt, så er det fordi dine øjne er mørketilvænnede. Stil dig i nærheden af noget udendørsbelysning, en gadelampe eller lignende, så er dine øjne ikke mørketilvænnede og Månen blænder mindre. Det hjælper også, at udholde de første sekunder og give øjet tid til at vænne sig til lyset. Højere forstørrelse hjælper også. Holder du teleskopet i favnen, så kan du heller ikke bruge særlig høj forstørrelse og lav forstørrelse giver lysere billeder. Der skulle være en lille åbning i støvdækslet til din SW 150/750, cirka 40 – 50mm i diameter, som du kan åbne, når støvdækslet sidder på. Bruger du den, har du nu pludselig et ~50/750mm teleskop og billedet er kun 1/8 så klart som før (matematikken siger 1/9, men jeg har også taget højde for sekundærspejlets skygge). Har du ikke sådan et støvdæksel til dit teleskop, kan du lave et selv, af en papskive med et 50mm hul i. Husk, hullet skal sidde forskudt fra centrum, så sekundærspejlet ikke er i vejen.
Thomas, Bornholm
27. januar 2017 kl. 17:39 #157047
Tak.
Jo der er en lille åbning i støvdækslet. Der er to. Jeg troede
det var til at fokusere med, som Bathinovs mask. Jeg prøver det næste
gang.
Jeg har brugt 28mm okular. Det andet okular jeg har, 5mm må jeg vente med til jeg laver et eller andet teleskopet kan stå på. Utroligt hvor god en fornemmelse du har af de ting jeg roder med 🙂Jeg
forsøgte at filme Jupiter med webcam imorges i mit køkken gennem 2
lag glas i vinduet. Det er ikke kun Sharpcap man skal bruge men 4
programmer i alt. Jeg har ikke forstået hvad det går ud på endnu, men
det er blevet til et lille billede af Jupiter 🙂 Jeg tror et af de programmer har stacket “noget” inden jeg har nået til Registax.
Det har været tåget og turbulent og ikke til at stille fokus.Jeg
har brugt 3x Barlow på 700mm teleskopet. Vil det sige at brændvidden har
været 2,1m? Jupiter har ikke været imponerende stor. Omkring Ø 2 -3 cm på min PC skærm. Hvad skal man så
bruge for at kunne se den større?Adam 2017-01-27 16:40:30 28. januar 2017 kl. 09:54 #157072
clauskafDeltager- Nova
Imponerende at du har lidt bælter med under de forhold. Du bør ALDRIG kigge/filme gennem ruder(selvom jeg har set en “professionel” gøre det samme)
og den brændvidde på så lille et teleskop!
Hilsen Claus
29. januar 2017 kl. 18:47 #157107
Jeg skal lige have mit grej op og stå og lære at bruge det inden jeg kører en tur et eller andet sted, hvor det er mørkt. I mellemtiden foregår det i mit køkken.
Jeg har prøvet at bearbejde billedet lidt mere. Jo…. 🙂I forgårs tog jeg 150/700 newton ud af kassen for at prøve at kigge på Jupiter.
Den var ikke blevet meget større med 5mm okular og hellere ikke helt i fokus. Det er nok pga. varmestråling.
Men jeg måtte prøve med 3x Barlow som var med i Celestron Skyseeker 60/700 sættet (plastik legetøj). Det eneste jeg kunne se var sekundær spejl. Ahh.. jeg kan ikke lige huske om det var med 3x Barlow eller 1,5x erecting eyepiece.Sjov t-shirt 🙂
https://www.amazon.com/Shirt-Woot-Kids-Milky-T-Shirt-Black/dp/B00S0GK2F4Adam 2017-01-29 17:49:09 30. januar 2017 kl. 00:01 #157137
outlookDeltager- Super Nova
Jamen det går jo fremad, Adam! Og helt okay med plastik legetøjet. Bælterne har du og mangler sådan set bare opløsningen som kommer med en bedre seeing (rolig atmosfære) og større åbning på teleskopet.
Her har jeg et billede af Jupiter fra lørdag morgen med en 8″ Schmidt Cassegrain, en 2,5x barlow og et Microsoft webcam:
Selvom der var en jetstrøm som prøvede på at flå Jupiter i stykker og gennemsigtigheden af atmosfæren (transparens) derfor heller ikke var ok så er billedet trods alt blevet nogenlunde.
Det kan kun fås ved at stakke mange billeder fra en video og få skarpheden frem i programmet Registax wavelets som du måske kender eller også kommer du i hvert fald til det.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting19. marts 2017 kl. 15:24 #158608
Mange tak for den åndelige støtte 🙂
Jeg har noget at se op til, når jeg ser dit billede.Jeg forsøgte igen i aftes, men jeg tror mit teleskop skal have et par solbriller på.
Jupiter lyser for kraftig.
Der er så meget slup i min plastik Barlow lens, så jeg tvivler på at lysstrålen rammer kamerasensoren. Jeg kan overhovedet ikke finde en eneste stjerne/planet, når den er på.
Med okularet kan jeg godt , men det er meget utydeligt. Linsen sidder også ret dybt inde i Barlow i den ene ende, så jeg har det svært ved at rense den.Har taget et par billeder med mobilen uden Barlow. Det ser lidt bedre ud i virkeligheden end på billedet, men min Bathinovs maske virker 🙂
Og så har jeg brugt tiden til at finjustere stepmotor hastighed på BD Tracker i stedet for.Adam 2017-03-19 14:26:38 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Webcam på teleskopet' er lukket for nye svar.