Vurdering ønskes af 60mm guidescope+QCam5

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Vurdering ønskes af 60mm guidescope+QCam5

• Dette emne har 64 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af tommyf. This post has been viewed 4143 times
Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 65 i alt)
  • Forfatter

joergen.k
    Deltager
      • Nova

hej steffan

dette guidescop er en test jeg skal prøve og se om jeg kan bruge det til min spx 300

selve holderen passer på oo et lille 50mm f3.6 med qcam5.

vender tilbage når det l vejr tillader det.

/jørgen k

tommy.frank
        • Super Giant

Jørgen- det setup har jeg brugt et pænt stykke tid, og det virker upåklageligt!
        Mvh. Tommy

soeren
          • Main Sequence

Hvor har du skaffet det mellemstykke ? Jørgen K

Mvh Søren

joergen.k
          Deltager
            • Nova

mellemstykket som du kalder det det sidder på guideskopet er en del af teleskopet,det er et jeg skal teste for for at se om det kan bruges til mit setup,justeringen foregår ved at man løsner den sorte ring og drejer linseholderen til der opnås fokus og derefter låses ringen igen der er også lavet en lille barlow hvis man behøver flere stjerner at guide på

soeren
              • Main Sequence

Det lyder som en let løsning… jeg har talt med Henrik om han havde en løsning som ligner din, dog med 90° vinkel og evt. et belyst trådkors..

Det er lagervare.. he he… så må vi jo se hvad min finansminister siger…

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Jeg har en Antaris ca 9*50 du kan overveje Søren, der kan okularet udskiftes til det du vil bruge, eventuelt en webcamera eller eks Orion autoguider.

soeren
                  • Main Sequence

hvordan ser sådan en kal ud ? kan den monteres i guidskoen ?

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Korrekt MS, den hvide, der er taget lidt af okular holderen for at man kan opnå fokus
                      med webcam, så der skal bruges en parfokal ring til at justerer med.

henrik
                      Deltager
                        • Nova

Hej Søren/Tommy

Yep; Den har jeg også brugt med succes;

(Den duede dog ikke med diagonalen; Så kunne jeg ikke nå fokus, men med et 35mm mellemstykke istedet gik det fint.

Den passer i 50mm s’gerholderne fra SW, Bresser, Celestrons og Takahashi … og sikert også flere

Men ellers kan den også fåes med en anden søgerholder med 2×3 skruer som er lidt bedre egnet til formålet end Skywatcher og celestrons. (Bressers skal bare have bedre skruer så er den i vinkel)

Henrik2008-12-03 15:29:44

soeren
                          • Main Sequence
                          til Henrik

DVS. du kan bruge den med vinkel på til søger og når du skal bruge den som guider tager du vinklen af og monterer mellemstykket ?

1- hvordan passer fokus, kan den indstilles ved at dreje på “linsen” alene ?

(ved brug af guid cam)

2- kan mellemstykket også monteres på søgeren fra Celestron 9*50 ? (pris) (-;

MVH Søren

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Sjovt nok Henrik, på min har jeg nappet ca 10mm af okularrøret på vinklen så kunne jeg opnå fokus med vinklen og SSAG og for den sag skyld også et 9mm okular. TommyF2008-12-05 08:50:34

steffan
                              • Giant

Hej Alle,

Jeg endte med kombinationen 80mm + QCam5 mono som jeg vidst også har skrevet tidligere.

Her er billeder af udstyret;

Af hele setup’et

Guider forfra

Guider fra siden

Finish på fladjern og selve montagen

Nu glæder jeg mig bare til at få det brugt. Har været ude og teste guideren, men på grund af drivskyer og en meget hurtig opstilling har jeg endnu ikke noget bud på hvor godt det virker – kun at det virker 🙂

Edit: Jeg kan ikke finde ud af at indsætte billederne, derfor er der links….

Mvh Steffan

Steffan2009-01-31 16:54:59

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Ser jo ikke tosset ud, er der slet ikke noget ‘løst’ når du har et plade mod en runding?
                                De giver en lille kontakt overflade, men igen, er det fast betyder det jo ikke noget.

rigo
                                Deltager
                                  • Super Nova

ser rigtig godt ud Steffan! pånær roderiet i bagrunden LOLWink

Viser 15 indlæg - 46 til 60 (af 65 i alt)
                                • Emnet 'Vurdering ønskes af 60mm guidescope+QCam5' er lukket for nye svar.