Vurdering ønskes af 60mm guidescope+QCam5

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Vurdering ønskes af 60mm guidescope+QCam5

• Dette emne har 64 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af tommyf. This post has been viewed 4145 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 65 i alt)
  • Forfatter

rigo
    Deltager
      • Super Nova

Smukke Finn til højer Cool

henrik
      Deltager
        • Nova

Hvis du leder efter noget vægt effektivt, kan du også bruge et alm. 80mm f/5 spottingscope.

Med den åbning behøver Qcam5/Orion autoguideren slet ikke justering, men finder altid noget; Selv 60mm skulle jo være nok; Så hvorfor spilde vægt og penge på justeringsringe?

For dermed er en alm. widefield refraktor sat på piggyback adapteren både lettere (<1kg) og billigere (<1000kr).

Henrik2008-10-20 12:58:07

jesper
        Deltager
          • Neutron star

Det har du helt ret i Henrik. De justerbare ringe er faktisk nærmest en ulempe. Men de der Lunatico er nu lidt mere lækre end end standard widefield refraktor. Og en helical focuser er ofte mere flex-stabil.

Jesper

rigo
          Deltager
            • Super Nova

Der skal jo en form for holder/ringe så dem kommer man vil ikke helt uden om. Dem som følger med 60mm og 80mm er meget lette og holder godt fast, at de så kan stilles, er jo lige lige meget eller måske et plus…

jesper
            Deltager
              • Neutron star

Hvis det ikke er nødvendigt at stille på ringene – og det er det jo sjældent med de nye guidekameraer og en hurtig guidekikkert – så er faste ringe, eller en cradle mere stabilt end justerbare guideringe. Alt hvad der kan gøres for at undgå flex er vigtigt.

Jesper

henrik
              Deltager
                • Nova

Hej enig Jesper; De billige standard widefield er fine, men ikke rigtig luksus.

De små refraktorer har en fotogevind skrue i bunden og en lille fast dovetail, så ringene ER faktisk droppet på dem ligesom på denne:

Henrik2008-10-20 15:37:09

rigo
                Deltager
                  • Super Nova

De “guideringe” som følger med, er MEGET faste, NUL flex. Der er nylon i enden så man kan spænde til (en gange for alle)

henrik
                  Deltager
                    • Nova

Helt enig Rigo.

Vi har dem også og de ER lækre og meget vel-lavede

jesper
                    Deltager
                      • Neutron star

Ja ja jeg siger jo heller ikke at det ikke dur med de ringe, men en en fast anlægsflade med et stort areal ER ALTSÅ bedre end en anlægsflade der består af seks punkter. Det kommer du ikke uden om hvor gerne du end vil.

Om det så har den store betydning i praksis er en anden sag, men hvis man gerne vil fjerne flest mulige potentielle fejkilder fra et autoguide setup er det værd at overveje.

Jeg har i øvrigt også justerbare ringe i mit eget setup, som jeg endnu ikke har taget mig sammen til at skifte ud, fordi det tilsyneladende ikke giver problemer.

Henrik den der faste dovetail på skywatcheren, det er en god og simpel måde at gøre det på.

Jesper

rigo
                      Deltager
                        • Super Nova

ja ja Big%20smile skriver det kun fordi OTHERS også læser med, ved udenmærket at du Jesper ved hvad du vil/snakker om LOL

jesper
                        Deltager
                          • Neutron star

Yep Rigo, du må heller ikke tro jeg er sur eller sådan noget. Det kaldes jo et diskussionsforum for at vi skal disskutere tingene. Det er du og jeg ret gode til Hug

Folk der læser med har sikkert deres egen mening om tingene. Ellers kan de jo selv drage deres egne konklusioner udfra hvad vi skriver.

Jesper

rigo
                          Deltager
                            • Super Nova

netop Smile

tommyf
                            Deltager
                              • Neutron star

Vil til enhver tid undgå justerbare ringe hvis man kan, er faktisk ved at få Henrik til
                              at få et par ringe til min WO, den har godt nok cradle, men er ikke let at monterer ude i marken så faste åbn’bare ringe er nok vejen frem for mig angående guide scope.

henrik
                              Deltager
                                • Nova

Åeh ja: Integreret guidescope – DET må være vejen frem

Som nu den hedengangne Takahashi “Skypatrol” montering fra 1981, med et integretet 40mm guidescope; Den kunne bære et 3kg teleskop.

(Se DET var en rejsemontering – ja, bortset fra træstativet altså) Henrik2008-10-21 15:05:03

steffan
                                  • Giant

Hej – nu tager jeg lige denne tråd op igen.

Den dovetail der var på det teleskop Henrik viste, kan det monteres på forskellige teleskoper uden indgreb i ‘konstruktionen’ – eller kræver det at man borer og gør ved?

Jeg er også mest tilhænger af at undgå ringene, men de følger jo med Lunatico’en, og hvis der skal bores tror jeg nok at jeg bare vil beholde dem fremadrettet.

Mvh steffan
                                Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 65 i alt)
                                • Emnet 'Vurdering ønskes af 60mm guidescope+QCam5' er lukket for nye svar.