Vores sol

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Vores sol

• Dette emne har 7 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af outlook. This post has been viewed 243 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

michael.bertelsen
    Deltager
      • Nova

Hej gutter.

Jeg måtte desværre gå glip af Hans Kjeldsens foredrag om solen i Søndags,da jeg skulle skynde mig hjem. Jeg har i den forbindelse et spørgsmål til jer der skulle have hørt det. Er der nogen reel forklaring på hvorfor solen opfører sig som den gør nu mht solpletter? og hvad betyder det evt de næste år frem i tiden?

Mvh

Michael

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Hejsa Michael – meget kort

Nej der var ingen forklaring, det eneste man gør, er at se hvad der sker.

Det har betydning for rumfart da satellitter bremses mindre. Måske har det også betydning for skydannelsen.

Ellers se denne artikel
        http://owww.phys.au.dk/~hans/silkeborg/an3solplet.pdf

michael.bertelsen
        Deltager
          • Nova

Tak skal du ha´Lars og tak for sidst….jeg er stadig trætSmilehehe

Mvh

Michael

outlook
          Deltager
            • Super Nova

Det er nu en sandhed med modifikationer, idet man ved en særlig teknik kunne måle dybere i Solen at der faktisk er en bølge pletter på vej, blot ikke i samme omfang som vi har set det tidligere i det nye årtusinde fx i 2003, hvor Solen var rigtig aktiv. Og den nye bølge skulle bare være forsinket. Men enkelte fra den nye bølge er tilsyneladende dukket op!!!

For at gøre den historie kort så er her nogle pletter fra i dag:

Og her lidt tættere på, hvor det ses at magnetfeltet “snører” sig sammen fra hul til hul:

Og så er der lidt større forventninger til en plet ved der er ved at komme ind på skiven. Fra en kort stund i eftermiddags inden skyerne lukkede fuldkommen til.

Og så i øvrigt tak for sidst da vi sammen med nogle andre fik nogle fantastiske syn ved 18″ eren ved MAF Starparty. Jeg tror bare ikke du er klar over at jeg også stod dér i mørket. Wink

outlook2009-09-23 06:37:28

Hilsen Leif,
            “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Er ikke med – hvad er en sandhed med modifikationer?

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Ja, at du ikke helt fortæller sandheden. Men du har ret i, at selvfølgelig kan man ikke helt forudsige fremtidige hændelser på Solen, men Hans Kjeldsen forklarede også ved hjælp af et skematisk billede en pileformet bølge i et lag i Solen fra det forrige klimaks og en ny men mindre bølge der er på vej, blot forsinket og man ikke kunne sige hvornår den slog ud på Solens overflade. Men som Schwarzenegger siger i “Terminator”: I’ll be back, således kommer Solen altså igen med pletter og nogle har altså måske indfundet sig allerede fra den ventede bølge.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Enig – men det ændrer vel ikke på at man ikke ved hvorfor det er forsinket og dermed at man ikke har nogen forklaring udover at sådan er det. Faktisk er det ikke sikkert at denne bølge vil bryde ret meget gennem overfladen sagde Hans også.

Forøvrigt var det spændende at se dette diagram som viste hvad der forgik nede under overfladen.

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Ja, det er det diagram jeg sætter min lid til. Næhh, man ved ikke hvorfor det er forsinket, men jeg kommer af og til også for sent til bussen og bliver forsinket, men medgiver gerne, at det er der i reglen en forklaring på…

Hilsen Leif,

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Vores sol' er lukket for nye svar.