Vores programstjerner fredag 130301

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner Vores programstjerner fredag 130301

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af stubbe. This post has been viewed 246 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

kila
    Deltager
      • Super Giant

Hej sektionsmedlemer og andet godtfolk!

Jeg har brugt den sene eftermiddag på alle de indledende besværgelser; fokusering, filtervalg, centrering, guidekalibr….

og fra 19:45 er jeg begyndt at høste billeder af XY Leo til en tidsserie i V1x1. For ikke at fylde disken med 10^35 stk 10s eksponeringer laver jeg samtidigt 60s og 360s af samme felt. Så kan jeg også lave lyskurver på de svagere variable som findes i mit 149’x111′ felt.

Ifølge http://var2.astro.cz/EN/brno/predictions_worldwide.php kommer der et primært minimum idag kl. 20:38.

Mhv Kim

kila
      Deltager
        • Super Giant

Hej SekVarStj

Har kalibreret en af serierne fra i aftes, 33x60s i V1x1 (unbinned). Optaget med 65 mm APO65Q refraktor med 420 mm brændvidde og Atik 383L+ med Astrodon interferensfilter fotometrisk V-filter. Ca. 7 min mellem hver optagelse.

En hurtig grov fotometri er lavet med IRIS og 3 aperturer på 4, 7 og 10 pixels. FWHM var mellem 2,0 og 3,1 pixler.

Minimum indtræffer omkring billede #16 som er gemt kl. 21h52m DT.

Minimum var forudsagt til kl. 20h38m UT = 21h38m DT. Da XY Leo kulminerer 23h38m, 22min før midnat og har en ekliptikal deklination på + 5 grader, så er lystidskorrektionen ca. + 8 min for at omregne til heliocentrisk tid. 21h52m DT bliver da til ca. 21h00m HCT.

Mvh Kim Lang

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Hej Kim

Er det en tastefejl, eller er der noget som hedder fidag?

mvh
          Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kila
          Deltager
            • Super Giant

Hej Torben,

jeg var lige ved at komme til at smile … har du nogle relevante spørgsmål Wink

Kim

Frank Larsen
            Moderator
              • Super Nova

Hej kim

god måleserie.

Forstår udmærket din begrundelse for at fordele eksponeringstiderne, men det går

så lidt ud over detaljerne omkring minimum. Det kunne være interresant at vide om bunden er flad eller evt. har en lille top ved minimaet.

næsteskridt er vel at fitte et polynomia til kurven for at bestemme det helt nøjagtige minimum. Kan vi mon antage at indløb og udløb er symmetriske?

Torben Taustrup
              Admin
                • Neutron star

Hej Kim

Jeg har slået ordet op i Google, men har ikke fundet noget som har relation til astronomi – jeg er med andre ord lige klog – eller dum Wink

mvh

Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

kila
                Deltager
                  • Super Giant

Hej Frank,

Tak. Jeg er ikke sikker på at vi kan antage symmetri da efemeriden skelner mellem primær og sekundær minimum. Jeg ved ikke hvor gammel efemeriden er og kan ikke på forhånd vurdere hvor meget forudsigelsen afviger fra virkeligheden. Vi kan gå ud fra at perioden er kendt med bedre end 1 sekunds nøjagtighed og nu har jeg et minimum inden for ca. 10 min og kan beregne tidspunkter de næste minima nogenlunde præcist. Så nu kan jeg optage 60s lige efter hinanden i f.eks. 30 min uden at jeg ikke fylder disken.

XY Leo skal have en tur mere!

Måske Erik Høgh kan forklare hvordan profferne bestemmer periode og epoke for denne type stjerner?

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Hejsa

Har lige løbet mine 30 sek optagelser igennem. Se anden post.

Jeg smider filen i dropbox ved lejlighed.

mvh
                    Jens

kila
                    Deltager
                      • Super Giant

Hej Jens,

Skal blive interessant og se hvor meget vores lyskurver ligner hinanden. Prøver i aften at få det sekundære minimum med 60s opløsning. Det var klart ved 7-tiden men lige nu har jeg en tyk diffus cirrus over mig. Spændt på hvor meget det går ud over nøjagtigheden oven i den mindskede lysmængde.

mvh Kim

stubbe
                      Deltager
                        • Main Sequence

Hej Kim,

Undskyld min nysgerrighed men hvad angiver den vertikale akse på dit plot? Jeg gætter på at det har noget med lysstyrken at gøre men jag kan altså ikke lige gennemskue det.

kila
                        Deltager
                          • Super Giant

Hej Stubbe,

det er et godt spørgsmål 🙂

For den variable stjerne og den første sammenligningsstjerne tælles antal adu over baggrunden og så beregnes forskellen variabel – sammenligning. I dette tilfælde er min sammenligningsstjerne lidt klarere og derfor bliver forskellen negativ.

Denne lyskurve har ingen blivende værdi, dens formål er blot at give en hurtig kontrol af om der er nogen variation at måle.

På første aksen er det bare billednummer. En tidsakse kommer først med den færdige lyskurve som jeg laver i et Excel regneark – forhåbentlig inden alt for længe!

Håber det gav mening, mvh

Kim

stubbe
                          Deltager
                            • Main Sequence

Tak for svaret. Jeg må tilstå at jeg ikke vidste hvad en ADU var, men efter en hurtig googlesøgning fandt jeg svaret.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Vores programstjerner fredag 130301' er lukket for nye svar.