Vixen 80mm refraktoren

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Vixen 80mm refraktoren

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Ă„r, 2 mĂ„neder siden af jonas. This post has been viewed 870 timesc. This post has been viewed 870 times
Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

oeyvind.skille
    Deltager
      • Moon

oeyvind.skille
      Deltager
        • Moon

Jeg har en Skywatcher 102 startravel med Goto fra fĂžr av.

outlook
        Deltager
          • Super Nova

En Vixen 80M er en god akromat. Der findes ogsÄ en kinesisk udgave, en 80mf som ogsÄ er en udmÊrket akromat, men 80M er fremstillet i Japan som har brugt mere tid pÄ objektivet og som sÄdan altsÄ er bedre end den kinesiske udgave og derfor dyrere. Men for at se forskel i okularet skal man nok have de to side om side.

Jeg har selv en 80M og objektivet til en 90M. 90M rĂžret er 10cm lĂŠngere da brĂŠndvidden er ditto lĂŠngere, men bruger samme rĂžr diameter som 80M. Det giver to fordele, hvis man bytter 80’er objektivet ud med 90’eren. Dels giver det jo mere lys og dels kan man bruge en binoviewer uden at bruge en Barlow for at nĂ„ fokus.

Hilsen Leif,
          “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jonas.c
          Deltager
            • Super Giant

Varför köpa en 80 mm Vixen akromat-tub för SEK 5000:- nĂ€r man kan köpa en 75 mm Unitron MED ekvatoriell, motorstyrd montering för samma pris – eller mindre – och dessutom fĂ„ ett stycke teleskophistoria med hem?
            Visserligen anpassad 1,25″ okular men köper man en sĂ„dan tub, Ă€r det för observationer och dĂ„ finns det mĂ„nga fina 1,25″-okular att vĂ€lja pĂ„!

Vill man fotografera, vÀljer man inte en sÄdan tub överhuvudtaget!

/Jonas

oeyvind.skille
            Deltager
              • Moon

Jonas, hvor fÄr man kjÞpt Unitron ?

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Ja, det er en hĂžj pris for en akromat, men min er nu ogsĂ„ kĂžbt med en Super Polaris montering for mange Ă„r siden. Jeg har ogsĂ„ en fuldt udrustet Unitron/Polarex model 128 som dog kun er til pynt i stuen og der bliver den. I Ăžvrigt ville jeg i dag slet ikke vĂŠlge en akromat med alle de ED’er og apo’er til rimelige priser og muligheder for at kĂžbe brugt.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

jonas.c
                Deltager
                  • Super Giant

Jonas, hvor fÄr man kjÞpt Unitron ?

De kommer ut dÄ och dÄ pÄ begagnatsidor.

Jag köpte ett komplett sÄdant för ca. 2-3 Är sedan och gav, om jag minns rÀtt, SEK 2500:-.

/Jonas

Viser 7 indlĂŠg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.