Visuelt NGC2244

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Visuelt NGC2244

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af michael1987dk. This post has been viewed 206 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

michael1987dk
      • Main Sequence

Hej Jeg var ude i aftes igen. Kikkede efter NGC 2244 men syntes ikke at kunne se den. Er den ikke visuelt synlig som Oriontågen ved siden af?

Jeg har en 10″ dob.

Mvh. Michael

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

NGC 2244 er teknisk set betegnelsen for den stjernehob, der ligger i Rosettetågen og altså ikke betegnelsen på selve Rosettetågen, der har numrene NGC 2237, 2238, 2239 og 2246. Rosettetågen er en hel del større end Oriontågen og meget svagere, så den kræver en mørk himmel, uden måne og bylys, for at kunne ses rimeligt tydeligt. Et UHC eller O-III filter hjælper betragteligt. Har man en mørk himmel er det dog ikke tvunget nødvendigt med filtre og er det rigtig klart, kan tågen ses i en lille prismekikkert som et stort, rundt svagt lysskær omkring stjernehoben.

Thomas, Bornholm

michael1987dk
          • Main Sequence

Tusind tak Thomas. Så giver det hele mening. Jeg har er light pollution filter. Er det noget der vil kunne gøre jeg kan observere den?

Mvh. Michael

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Måske. Det hele kommer an på de andre omstændigheder. Er det tilstrækkelig klart, er der lysforurening, etc. Prøv den lavest mulige forstørrelse med filteret og sørg for at beskytte øjnene mod falsk lys ved at skærme med hænderne eller ved at tage et håndklæde over hovedet, når du ser gennem okularet.

Thomas, Bornholm

michael1987dk
              • Main Sequence

må jeg prøve en dag jeg skal ud igen☺

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Visuelt NGC2244' er lukket for nye svar.