Visuelle observationer 2/2-13

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Visuelle observationer 2/2-13

• Dette emne har 34 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 1 måned siden af astrojensen. This post has been viewed 330 times
Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
  • Forfatter

edbbob
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har med stor interesse læst om jeres observationer af farverne i M42. Når man roder med billeder bliver det nogen gange lidt abstrakt, hvis man ikke har en visuel reference. Næste gang der er hul i skyerne, kunne det være jeg skulle prøve at hælde et okular i kikkerten, og kigge på farverne selv. Det eneste jeg kan huske at have set farver på, er M57.

@Thomas: Du har jo set hvorfra jeg kigger stjerner. Tror du lysforureningen er for kraftig til at kunne se farver i M42 herfra?

Vh

Morten EDBBOB2013-02-05 11:02:41

tom.a
      Deltager
        • Super Giant

Astrojensen wrote: …Jeg har tænkt på det samme projekt. Det vil nok være en god idé at printe en række kort ud med stjernebillederne på, f.eks. fra Cartes du Ciel, så man ikke skal spilde tid på at tegne hundredevis af stjerner….

Jeps! Det er vores klare nætter for fåtallig og spredte til at spilde tiden med Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
        Min blog http://grib-stjernerne.dk/

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Ja men er nu sikker på den forsætter en smule forbi Polaris, ikke meget med en bette smule.

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Ja men er nu sikker på den forsætter en smule forbi Polaris, ikke meget med en bette smule.

Nå, jeg misforstod dig altså. Ja, mælkevejen kan godt fornemmes at gå lidt forbi Polaris på helt exceptionelle nætter. Det kan også ses på fotografier.

Thomas, Bornholm

astrojensen
            Deltager
              • Neutron star

Thomas: Du har jo set hvorfra jeg kigger stjerner. Tror du lysforureningen er for kraftig til at kunne se farver i M42 herfra?

Ærlig talt: Ja. Ikke en chance. Kontrasten er helt enkelt ikke god nok og den svagt orange baggrund fra alle natriumlamperne forvirrer øjet.

Ud på bøhlandet. Tag ud til Michael Stauning, det lyder som om, der er rigtig dejlig mørkt derude.

Thomas, Bornholm

Viser 5 indlæg - 31 til 35 (af 35 i alt)
            • Emnet 'Visuelle observationer 2/2-13' er lukket for nye svar.