Visuelle observationer 2/2-13

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Visuelle observationer 2/2-13

• Dette emne har 34 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 11 Ă„r, 1 mĂ„ned siden af astrojensen. This post has been viewed 328 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 35 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

astrojensen
    Deltager
      • Neutron star

SÄ blev det da endelig klart igen! Ganske vist med en forsinkelse i forhold til resten af landet, men klart blev det da. DesvÊrre var det ikke helt super klart, der var en del svage, drivende skyer og rimtÄge. SQM lÄ pÄ omkring 21,05.

Jeg brugte aftenen pÄ at fÄ testet mine nye ES 82° okularer. Det var fÞrste gang, jeg havde dem ude under en nogenlunde mÞrk himmel og acceptable forhold.

Jeg startede med min 150mm f/8 akromat. Jeg ville teste, hvordan den opfĂžrte sig med mit 30mm ES 82. At sige, jeg ikke blev skuffet, vil nok vĂŠre Ă„rhundredets underdrivelse.

Straks da jeg satte den ud, kom skyerne tilbage. Jeg brugte tiden pĂ„ at fĂ„ justeret sĂžgeren, en 12×60, pĂ„ Sirius, sĂ„ jeg var klar, nĂ„r skyerne forsvandt. Det gjorde de ret hurtigt, sĂ„ jeg svingede op pĂ„ M81/82.

Super herligt billede! 30mm okular giver kun 40x pÄ min 150mm akromat, sÄ jeg havde over 2 grader synsfelt! Jeg kunne nÊsten have hele gruppen af M81, M82, NGC 3077 og NGC 2976 i synsfeltet pÄ én gang. M81/82/NGC 3077 passede fint ind.

Med Þget forstÞrrelse kom der flere detaljer i M82 frem. Jeg sÄ efter armene i M81, men forholdende var ikke gode nok. ES 11mm og 8.8mm viste sig som fremragende til galakser. Jeg prÞvede ogsÄ en 2x barlow, men seeingen var ulden, sÄ det droppede jeg igen.

NĂŠr NGC 2976 ligger den lille galakse NGC 2961. Den havde jeg aldrig set, men den er tydelig pĂ„ de vidvinkelbilleder vi har set af M81 gruppen her pĂ„ forum den senere tid. Jeg sĂ„ den med det samme med bortvendt syn i 150mm’eren med 18mm ES 82 og med 11mm og 8.8mm var den udmĂŠrket synlig, med bortvendt syn. Jeg ser nu pĂ„ Digitized SKy Survey at den har en lille edge-on ledsager, som jeg desvĂŠrre ikke sĂ„. SpĂŠndende! Den mĂ„ jeg kigge efter med min 12″.

I modsat retning, Ăžst for NGC 3077, ligger IC 2574, Coddington’s Nebula. Den regnes for temmelig vanskelig, men med 30mm ES kunne jeg snart fornemme noget uldent pĂ„ det rigtige sted. Med 18mm ES var det tydeligere og galaksen kunne holdes relativt stabilt med bortvendt syn. Jeg kunne endda fornemme irregulĂŠr lysfordeling! Det kom bag pĂ„ mig. Jeg prĂžvede 11mm, men det syntes ikke bedre end 18mm. Med et godt kort (DSS print) og 12″ kunne man mĂ„ske give sig pĂ„ jagt efter galaksens HII regioner.

Nu trĂŠngte jeg til lidt klarere sager, sĂ„ jeg svingede over til M35 og NGC 2158 i Tvillingerne. Allerede med 30mm var det tydeligt, at NGC 2158 var en stjernehob, omend man kun utydeligt kunne skimte enkelte stjerner, men den var tydeligt grynet. Hele feltet var oversĂ„et med knivskarpe stjerner. Et fantastisk syn! Med 18mm kunne 2158 bedre oplĂžses og det blev selvfĂžlgelig bedre med 11mm og 8.8mm. Med disse forstĂžrrelser sĂ„s en hel del enkeltstjerner oplĂžst pĂ„ en kornet baggrund af svagere stjerner. Jeg gav mig til at sammenligne 11mm ES 82 med mit 10mm Zeiss orthoskop. Jeg tror, jeg brugte over en halv time pĂ„ dette. Jeg prĂžvede igen og igen, men jeg fandt aldrig en stjerne i 10mm Zeiss ortho, som jeg ikke kunne se i 11mm ES. Flere gange havde jeg snarere indtrykket af det omvendte, altsĂ„ at jeg kunne se ting i 11mm ES, som jeg ikke kunne i 10mm Zeiss!!! Men alt, jeg kunne se i det ene, kunne jeg ogsĂ„ se i det andet, uden stĂžrre eller mindre anstrengelse. Men 11mm ES var langt mere behageligt i brug og havde enormt meget stĂžrre synsfelt. Knock-out victory, if you ask me. Ingen grund til at bruge ortho’er mere til deep-sky!

OriontÄgen var selvfÞlgelig et must. Og vilket syn jeg mÞdtes af! I 30mm ES kunne jeg have hele svÊrdet i feltet pÄ én gang! Med tiltagende forstÞrrelse kom der bare flere og flere detaljer frem i tÄgen. Med 8.8mm ES kunne jeg se E stjernen i Trapezium. TÄgen var enormt detaljeret. DesvÊrre var seeingen temmelig ulden i den lave hÞjde. F i Trapezium kunne jeg ikke se.

Mod nordvest stod NGC 891 stadig ret godt placeret. Det var et fantastisk syn at se den svĂŠve i synsfeltet i 30mm ES, mellem utallige stjernepunkter. Klart et af aftenens hĂžjdepunkter.

Et andet hĂžjdepunkt var NGC 7789 i Cassiopeia. Feltet var simpelthen fabelagtigt med 30mm ES. Jeg er begyndt at tĂŠnke pĂ„ min 150mm f/8 med 30mm ES som mit “Schmidt-kamera” hvor min 12″ er mit “Hale teleskop”.

Jeg testede ogsÄ kortvarigt ES okularerne pÄ min 72mm f/6 WO. Her kan man opnÄ ekstreme synsfelter, men feltkrumningen i det korte teleskop giver meget uskarpe billeder langs randen i 30mm ES og sÄ er en del af fordelen og den Êstetiske nydelse borte. Men den var fremragende med 18mm, 11mm og 8,8mm.

MĂ„ske lidt sent, vil i mene, men nu tog jeg 12″ dobben frem. Den var allerede afkĂžlet, for den har stĂ„et i mit haveskur i lang tid. Bare ud med boksen, pĂ„ med teleskopet, kollimere og sĂ„ i med okularet.

Det er ikke aĂ„ helt pin-point som i 150mm refraktoren men ogsĂ„ i dobben er 30mm ES fantastisk og uendelig meget bedre end det 20mm GSO jeg brugte tidligere som vidvinkelokular. Med en 8×50 sĂžger og 30mm ES var jeg superhurtigt i stand til at finde stort set hvad som helst. FĂžrst M81 gruppen. Alle galakser sĂ„s nemt, ogsĂ„ IC 2475 (relativt nemt, i hvert fald). NGC 2961 glemte jeg. PĂ„ M82 prĂžvede jeg op til 8,8mm ES, 173x, men det ville ikke rigtig blive helt skarpt, det var hele tiden lidt uldent. MĂ„ske dĂ„rlig seeing. Ellers et godt billede.

M51 viste meget tydeligt spiralarme! Her var ingen brug for avancerede teknikker og lang observationstid. De var der bare. 11mm og 8,8mm var bedst.

M101 viste ogsĂ„ spiralarme! Og det med detaljer, kan jeg love d’herrer! Jeg kunne se adskillige klumper og HII regioner i den lĂŠngste arm, der krummer sig udad og bort fra galaksen mod Ăžst. Armen der gĂ„r rundt om galaksen og mod nord var ogsĂ„ tydelig. En HII region mod sydvest var sĂ„ tydelig, at jeg fejlagtigt troede det var en ledsagegalakse! Igen var 8,8mm bedst. Jeg kommer til at bruge det okular utrolig meget pĂ„ 12″.

Jeg sĂ„ lidt pĂ„ galakser pĂ„ Ăžst og sydhimlen. NGC 4565, NGC 2903, osv, men alle virkede lidt svage i det. Med det blotte Ăžje sĂ„s tydeligt, at stjernebillederne virkede lidt svĂŠkkede. AltsĂ„ rimtĂ„ge… Pis!

NĂ„, himlen mod nord virkede bedre, sĂ„ jeg drejede dobben over mod IC 342, som jeg let fandt, efter en kort konsultation med Uranometria 2000.0. Jeg kunne desvĂŠrre ikke se spiralarmene (jeg har set dem i en 18″ pĂ„ MAF), men kernen var umiskendelig og med nogen anstrengelse kunne jeg se et meget utydeligt lysskĂŠr rundt om den mellem stjernerne. Selve kernen var meget tydelig med 8,8mm.

Nu skyede himlen pludselig meget hurtigt til og jeg kunne se pÄ skyerne i sydÞst, at MÄnen var oppe. Tid til at pakke sammen. Men hvilken herlig aften! Bare man havde flere af dem.

Thomas, Bornholm

htj
        • Planet

Hej Thomas. God rapport, og godt at hþre at 8.8 okularet har fundet et godt hjem 🙂

Var desvÊrre ikke selv ude (med teleskop), men umiddelbart sÄ der ud til at vÊre ret god transperans i Aalborg, og der var ikke noget der lignede skyer.

Jeg har selv gĂ„et og tĂŠnkt pĂ„ en 152 akro (nok TS IN152 eller klon), men dob frister ogsĂ„ (men vil nok blive en 10″). Hvor meget mere ser du i din dob?

Ang. feltkrumning pÄ f/6 refraktoren, sÄ ville jeg tro at din f/5 dob ville have mere, men mÄske feltet pÄ ES okularene er bÞjet lidt modsat af feltkrumningen i dobben.

Hilsen Henrik

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Se jeg var jo ude med Dob’ben for en gang first light..

FĂžrst mĂ„ jeg spĂžrge: Hvordan f….. stiller man sĂžgeren ind! Vandret pĂ„ Jyderup senderen, bliver rimeligt, men lige meget hvad jeg gĂžr er der grene der gĂ„r ind foran. SĂ„ prĂžvede jeg at fintrimme pĂ„ Jupiter, det gik helt galt! SĂ„ jeg endte med at med noget i center af sĂžgeren, var det i kanten af Nagler16.
          PrĂžvede at skrive noget ned efterfĂžlgende:
          Aftens seeing: Ringe, dog med kortvarige gode Ăžjeblikke.
          Aftens Transperens: God, men med et tyndt dislag der gav noget reflekterene lys.
          FĂžrste objekt:
          Jupiter, lidt fÞr solnedgang. PrÞvede virkelig at se noget, men lige meget hvad endte det med at vÊre noget stjerneligende noget (Aldebaran, viser det sig).. Skulle nok have startet ud med Nagler26 pÄ. NÄ prÞvede at trimme sÞgeren ind, pÄ dette objekt gik ikke!
          SĂ„ gik solen ned, og man havde fĂ„et noget indenbords – sĂ„ skulle der observeres.
          Venstre Þje til Jupiter, som jeg ville fÞlge i lÞbet af aftenen. Og det hÞjre blev brugt til Deepsky, hvis altsÄ jeg kunne finde noget som helst! SÞge kort var printet ud til:
          M31, M33, M01 og hvis jeg var heldig M76.
          Jupiter fĂžrste gang:
          Hold da ferie, har jo prĂžvet at se pĂ„ Jupiter fĂžr. Mennn lille skive med antydninger af farve, og noget striber. Ikke lige sĂ„dan den ser ud i Dob’ben!
          Nagler26: Faver – Brune og rĂžde bĂ„nd med “noget” i, smyger sig rundt om den. Brun nordpol med et blĂ„ligt skĂŠr, fine mĂ„ner: Io meget lysstĂŠrk med et gulligt skĂŠr over sig, lige pĂ„ kanten af Jupiter. PĂ„ modsatte side stod Calisto, den havde ligesom et svagt blĂ„ligt skĂŠr. Efterfulgt af Europa som virkede hvid nĂŠrmest lysende. Yderst stod Ganymede, som havde et rĂždligt skĂŠr. Et af bĂŠlterne (det i midten) sĂ„ ud som om det fadede ud ved midten ogsĂ„ kom igen.
          Nagler16: Tydeligere farve pĂ„ mĂ„nerne, men de hopper nu lidt i ny og nĂŠ. Hvid plet ved randen af midterbĂŠltet, tror til at starte med det er Io som er gĂ„et ind pĂ„ skiven – men nej den stĂ„r fint ved kanten. Der popper bĂžlger og hvivler frem pĂ„ bĂ„de de mĂžrke og lyse bĂŠlter.
          Plössl10: Skal godt nok pudses, kan se pletter ogsÄ pletter (arvet okular, som jeg har gang i for fÞrste gang).
          Nagler16+PowerMate4: Hvad f… er det en stjerne, nej den har udbredelse sĂ„ det mĂ„ vĂŠre en mĂ„ne. Der er flere dejtaler pĂ„ bĂŠlterne i meget korte Ăžjeblikke, og det er lidt svĂŠrt at fĂžlge Jupiter. FĂžlger den “nye” mĂ„ne i lĂžbet af aften, og slĂ„r den siden op: Amalthea. Den forsvinder i lĂžbet af aftenen og kommer frem igen senere.
          End part 1.. Skal lige til fÞdsdag, sÄ skriver jeg videre.
          Undskyld fordi jeg “napper” din trĂ„d Thomas.

MStauning2013-02-03 12:29:27

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Henrik

Hvor meget mere jeg ser i dobben afhÊnger af objektet. Er det store, lyssvage objekter, hvor kontrast og synsfelt er vigtigst, ja sÄ er refraktoren faktisk overlegen. Galaksefelter er bedre i refraktoren, for eksempel, mens smÄ, lyssvage galakser og detaljer inde i galakserne er bedre i dobben. Hvad der er at foretrÊkker afhÊnger altsÄ af flere ting. Jeg er meget glad for min akromat. Den er fremragende til wide field og ikke dÄrlig til svage galakser. Dobben er lidt handicappet til wide field, men god til smÄ objekter, men skal helst have mindst 150x forstÞrrelse, fÞrend den rigtig kommer til sin ret og det er ikke altid, seeingen kan fÞlge med. Til hurtige hyggeobservationer, hvor man helst vil se en masse pÄ kort tid, er dobben aldeles fortrÊffelig.

Feltkrumning afhÊnger af teleskopets brÊndvidde, ikke af f/forholdet. Radius af feltkrumningen i en refraktor er cirka 1/3 af brÊndvidden, i en newton er den lig med brÊndvidden. I en newton har man dog koma at slÄs med, men det er mindre generende, end man skulle tro. Det meget hurtige f/forhold pÄ de fleste dobs gÞr ogsÄ Þjets position over udgangspupillen mere kritisk.

MĂ„ske er feltkrumningen i selve okularet i ES 30mm sĂ„ledes afstemt, at det passer til en refraktor med en brĂŠndvidde pĂ„ omkring 1000 – 1200mm. Det vil sĂ„ betyde, at der er lidt krumning, der vil vise sig i det stort set ellers flade felt i en newton med 1500mm brĂŠndvidde.

Hvorom alt er, de hyperskarpe stjerner i ES 30mm 82 pĂ„ min 150mm f/8 refraktor er en oplevelse. Og 8,8mm er et fantastisk okular til galakser. Det kommer jeg til at bruge konstant pĂ„ min 12″ dob.

Ă…Ă„Ă„Ă„h – jeg kan nĂŠsten ikke vente til de klare AprilnĂŠtter, med Coma-Virgohoben hĂžjt i syd og en frisk pĂ„skeĂžsten til at holde skyerne vĂŠk! Det bli’r guld!

Thomas, Bornholm

outlook
            Deltager
              • Super Nova

SpÊndende first light. Den ene med nye okularer, den anden med et nyt teleskop. Kan det blive bedre pÄ en aften med klart vejr, hvor jeg selvfÞlgelig skulle lave noget andet!Ermm

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
              Deltager
                • Neutron star

Nap du bare, Michael! Det er herligt at hĂžre fra en astrofotograf, der har set lyset!

Thomas, Bornholm

mstauning
                Deltager
                  • Black Hole
                  Tak Thomas.

Part 2:

NĂŠste objekt, som mĂ„tte lide den tot at jeg ville finde den.. M31, ligesom Jupiter ikke noget man entenlig behĂžver sĂžger til her ude 😉 Men nu rart at vĂŠre sikker pĂ„ udgangspunktet er rimeligt i Ăžjet, ogsĂ„ skulle der jo lĂŠres at bruge sĂžgekort. SĂ„ der mĂ„tte starhoppes, nu ikke meget da det “kun” er lidt over et sĂžgefelt fra Mu And (mag 3,9) sĂ„ fra center af den til Nu And (mag 4,5) og M31 skulle vĂŠre mindst i kanten af Nagler26:
                  Der tabte jeg nu lige kĂŠben, tidligere har selv M31 kun vĂŠret en uldtot med maks en stribe pĂ„. Og aldrig har den vĂŠret stĂžrre end den ikke kunne vĂŠre i 26’eren! Men nu.. Mindst 2 okulare lang, og lidt under et bred. Fint bĂ„nd der deler den, og der popper struktur op nĂ„r seeingen tillader det. Der er nogle smĂ„ uldtotter spredt her og der pĂ„ den, tĂŠnker det nok er nogle af dens kuglehobe der kan anes (hvem der bare kunne se som Thomas).. Og hovsa der hĂŠnger da noget der ovre! Ind kommer M110, gemmer den til senere 😉 Hvor er M32 sĂ„.. NĂ„e der oppe hĂŠnger den, ergo kikker jeg pĂ„ den nordlige del. Her virker det som om bĂ„ndet fader ud sĂ„dan lidt i intetheden, hvorimod den sydlige del kan man se bĂžjer ind ingen fĂžr den forsvinder. BemĂŠrker at baggrunden bag M32 virker disset.
                  Nagler 16: Nu trĂŠder bĂ„ndet mere tydeligt frem, og at der er noget bagved M32. Flere uldtotter dukker frem – bliver dog i tvivl om det er hobe, da jeg lĂŠgger mĂŠrke til at der hĂŠnger en mellem M31 og M110. Et tjek pĂ„ kort viser dog senere at der kan vĂŠre tale om M110-G73 en Mag 15 hob der skulle hĂžre til M110, sĂ„ de uldtotter er hobe 🙂 Lader M31 selv kĂžrer hen over “skĂŠrmen”, for sĂ„ at hente den retur igen. Utroligt, skal gentages et par gange for at dĂŠkke hele galaksen. Kernen vises nu som ringe af variable styrke.
                  M32: Nagler26, blev kun et kort kik, da den ligesom blev overstrÄlet af M31. Men fin kerne kan jeg huske.
                  Nagler16: Syndtes ikke rigtigt jeg for Þje pÄ meget mere end fÞr, andet end at kernen bliver lidt bedre oplÞst.
                  M110: Nagler26, flot kerne og fire mÞkre omrÄder i resten (tÊnker den er da ikke en spiral).
                  Nagler16, de fire mĂžrke omrĂ„der trĂŠder klarere frem og jeg kommer i tanke om at der vist nok er nogle mĂžrke omrĂ„der pĂ„ den – som jeg engang tog et billede af. Kan ikke rigtigt se meget andet.
                  Pause – Tager en ryge/kaffe pause, med vante foran hĂžjre Ăžje!!
                  Jupiter igen: Nagler16 – hvor er Io mon nu? Ser efter den og lĂŠgger fĂžrst mĂŠrke til at midterbĂŠltet ser nu ud til at fade mod begge “kanter” af skiven. Men Io den ser jeg ikke, den hvidplet er rykket lĂŠngere mod midten hvilket passer fint med flytningen af resten – sĂ„ det er noget der var der. Nagler16+Powermate4: Se der var Io jo, ogsĂ„ er den vĂŠk.. For at komme frem igen! Den stĂ„r foran et omrĂ„de som har meget samme farve, og seeingen ĂždelĂŠgger ligesom forskellen – men nu og da ses den. Skyggen stĂ„r tilgengĂŠld flot, kommer til at tĂŠnke pĂ„ det ligner et sort hul har gang i noget 🙂
                  End part2.

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Part3:

M33 var det entenlig min plan, men kunne se at M42 jo lige stod klar og fin ikke sĂ„ langt fra hvor Dob’ben nu aligevel pegede – SĂ„ udgangs punktet blev noget anderledes, end sĂžgekortet sagde:
                    Hen over garage taget, til 5 tagsten ogsÄ op til M42 kom frem i Nagler26:
                    Selv om jeg sad pĂ„ knĂŠ, var jeg ved at falde bagover… Stor meget stor, fine smĂ„ stjerner som hoppede og dansede en smule. Men nĂ„r de stod stille var der det fineste syn af 6 stjerner der inde i midten, og struktur – ikke bare en uldtot med noget V over sig, nej mit tanke ved Jespers billede var: Det sĂ„ jeg igĂ„r! Der er en del af den Ăžstlige “arm” som jeg pĂ„ billeder ser en figur formet som en and i, den kunne jeg ane svagt i 26’eren. Ud over en masse blĂ„ i den del som dĂŠkker trepetzet, sĂ„ var der ogsĂ„ noget rĂždt/lilla langs den del af trepetzets “forhĂŠng” mod den Ăžstlige arm. Dette forsvandt ved bortvendt syn, men der kom bare sĂ„ mange flere detaljer frem.
                    Nagler16: Nu havde jeg hentet en stol, men skulle stadig bukke mig frem – noget behagligere.
                    Mindst 8 stjerner ses i trepetzet, mĂ„ske 9 – seeingen driller men jeg er sikker pĂ„ at der var en der poppede ind og ud af synlighed. Den lilla del stĂ„r tydligere frem, selv ved bortvendt syn – som frembringer endnu flere nĂŠrmest bĂžlger i tĂ„gen, og er jeg sikker pĂ„ stjerne nummer 9 stĂ„r mere fast.
                    Bruger lang tid pĂ„ at betragte M42, da jeg bemĂŠrker M43… Ja men den der er jo den tĂ„ge som giver det flotte prik over I’et pĂ„ billeder, er mere rund end jeg husker fra billeder (har kun set den som en stjerne fĂžr). Bliver over modig, og ser efter RunningMan – som jeg slet ikke er i tvivl om er lige der, dog ingen farve pĂ„ ham.
                    Tilbage pĂ„ Jupiter: Nagler16+PowerMate4 – hvordan gĂ„r det med Io og dens skygge? Hvor i alverden er Io, kan bare ikke finde den – ser en svag mĂ„ne det mĂ„ vĂŠre Alamathea stĂ„ lige lidt uden for skiven. Men ingen Io… Skyggen stĂ„r ca midtvejs, sĂ„ Io burde vĂŠre ved kanten… Kan ikke finde den, men kan heller ikke se sĂŠrligt mange dejtaler. Nagler16 – se det hjalp, flere detaljer, men ingen Io lige meget hvad jeg gĂžr. Sidder og kikker, og kikker – Alamathea er vĂŠk uden stor forstĂžrrelse, sĂ„ med et kommer Io tilsyne langs kanten. Ser den glide helt frem fĂžr jeg gĂ„r over til:
                    End Part3

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Part4:

M33: Nagler 26 – Se den skulle jo vĂŠre “nem” at finde: Den klare stjerne jeg brugte til M31, lige ved siden af den er en der er endnu klarere. Fra den to hele sĂžgerfelt til venstre, evt med stop ved den lille trekant ca midtvejs. Hmmm ingen M33! kĂžrer lidt rundt, men ingen M33 – dog en hulens masse baggrundstjerner – faktisk nok for mange..
                      NĂ„e – hovsa forkerte udgangspunkt, havde brugt en stjerne et nummer for hĂžjt oppe i Andreomeda. Ned pĂ„ den rette, ogsĂ„ to sĂžgefelter til venstre. Nagler26 – der var den jo, stor og flot. Fylder nĂŠsten hele okularet, ikke sĂ„ klar en kerne som jeg havde troet. En svag antydning af arme, som bliver meget tydelige ved bortvendt syn. En lille uldtot hĂŠnger nordligt (i bunden af okularet), men sĂ„ langt vĂŠk at det mĂ„ vĂŠre en baggrunds galakse. OgsĂ„ nĂ„r jeg nu placerer M33 mod kinden, og kikker lidt mod nĂŠsen – sĂ„ er armene tydligst, og der er ligesom et par klare totter pĂ„ den. Nalger16 – totterne stĂ„r meget tydligere frem, er nok nogle Ha eller HII omrĂ„der. Armene er ogsĂ„ meget nemmere at se, isĂŠr ved bortvendt syn (som virker bedst for mig, nĂ„r jeg kikker lidt mod min nĂŠse).
                      M45 skal man da ogsĂ„ kikke pĂ„, synder og bare kikker langs med tubus. Nagler26 – Hold da op, med stjerner – klare og med et slĂžr omring. Vildt mange smĂ„ prikker fordelt noget ujĂŠvnt over det hele, isĂŠr mod Ăžst. Den vestlige del bestĂ„r af mange flere store stjerner. Sydligt ses noget der ligner dis, bliver enig med mig selv om at det mĂ„ vĂŠre M45’s flotte nebula.
                      Krabben M1: At finde den troede jeg var svĂŠrt, men det gik forholdsvis nemt. Mag 3,5 stjernen der angiver nedre del af tyrens horn som udgangspunkt, derfra op ca 1/4 sĂžgefelt til den svageste af de to klare stjerner (mag 7.5) – lidt til venstre for den skulle krabben bo. Og da begge kan vĂŠre i Nagler26 – Er den virkelig sĂ„ stor? Og jo det ligner lidt en krabbeklo, men entenlig ikke sĂŠrligt meget. Der blinker ligesom noget langs den, og ved bortvendt syn er der fire “blink” der ikke rigtigt vil fĂŠstne sig. Nagler16 – Nu er der en smule struktur pĂ„ den, ikke meget men kik mod nĂŠsen fremhĂŠver det meget. Der er nu kun to blink et syd og et nord, Ăžst og vest stĂ„r der hver sin lille prik og siger – se mig 😉 den mod vest stĂ„r meget pĂ„ kanten hvor den mod Ăžst, ligesom hĂŠnger lidt ved siden af. Den sydlige er ogsĂ„ klart ovenpĂ„/bagved krabben, mens det nordlige blink kommer lidt under den. Nagler16+PowerMate4 – bare fordi det skal prĂžves – vildt overkill af forstĂžrrelse, men nu stĂ„r alle de smĂ„ stjerner fint og et par mere der blinker ind og ud.
                      M76 – kunne jeg mon finde noget jeg ikke havde forberedt? Vanten foran hĂžjre Ăžje, og se efter den i Skytools. Skulle vĂŠre til, toppen af Andromeda i kanten af sĂžgeren ca kl 8. Hmm det er ski da ikke en tĂ„ge – det er da en Ă„ben hob jeg helt sikkert kender… M103: Nagler26 – en masse klare blĂ„ stjerner, bestĂ„et af nogle flotte rĂžde forholdvis lille og med en masse der ligesom gemmer sig. Nagler16 – se nu kom der mange flere frem, jeg gĂŠtter pĂ„ der nok er 20-25 stks der hĂžrer sammen mindst. Men hvordan kom jeg derover?? Ser langs med tubus, der havde jeg da ikke sat den… MĂ„ have fĂ„et skubbet til den! Drejer mod venstre til jeg kan tror at det ca passer med min sĂžgestjerne til M76, kikker i sĂžgeren – jo det passer rimeligt. Nalger26 – Et fint lille timeglas, flankeret af en flot rĂžd stjerne midtvejs i feltet. Sjovt nok ser jeg en svag antydning af buer pĂ„ den nĂ„r jeg kikker mod nĂŠsen, og den nĂŠsten forsvinder nĂ„r jeg ser mod den rĂžde stjerne (mod mit Ăžre). Det ligner lidt at den har et par lyse huller! Nagler16 – jo der er lysere, faktisk viser det sig at hvert “hul” er delt i to, og buerne anes ved bortvendt syn.
                      Jupiter – Skal lige se hvordan det gĂ„r med den…. Hmm, underligt som at se gemmen tĂ„ge. Ping, dug pĂ„ sekundĂŠren. Ind og lĂ„ne konens hĂ„rtĂžrrer, og duggen forsvinder. Jo skyggen er nu godt pĂ„ vej mod kanten af skiven, og der er igen kommet en fade af bĂŠltet ca midtpĂ„.
                      Hmm, sidste deepsky fÞr jeg gÄr ind og for varmen.. Hvad kan det blive?
                      Kan jeg mon se FlammetĂ„gen, eller hvis man er vildt heldig IC434? Den skulle vĂŠre nem at finde, op pĂ„ Altinak ogsĂ„ bare se… Nagler26 – hmm hvor er den? Det er da ogsĂ„ irreterrende at Altinak giver den sjove refleks, jamen hov – den refleks ligner da en flamme, mon det kunne vĂŠre den. KĂžrer Altinak ud af feltet, men flammen bestĂ„r fint ved at fĂžlge resten af feltet.
                      Nagler16 – Nu er den nemmere at se, et bette bĂ„l pĂ„ himlen. Ser efter hesten, men kan ikke rigtigt se andet end at der er noget lysere over Altinak (syd for), kĂžrer lidt op og det eneste jeg bemĂŠrker en lidt aflang svag dis, samt en plet med en stjerne i lidt tĂŠttere pĂ„ Altinak – kan se det mĂ„ vĂŠre NGC 2023.
                      Et sidste kik pĂ„ Jupiter, ogsĂ„ er det slut for i aften… Der begynder nu at komme mere og mere dis pĂ„, tager et kik pĂ„ sekundĂŠren og mĂ„ se at der har dannet sig is pĂ„.. Slutter og gĂ„r ind for noget kaffe, og varme..

astrojensen
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg skal da lige love for, at du fĂ„r noget ud af den 16″! Du har jo fĂ„et set tonsvis med ting. Jeg husker ellers en vis Hr. Stauning pĂ„ Stevns, der mente, at det visuelle ikke var noget for ham, pĂ„ grund af den der gamle Ăžjenskade. Det lyder nu ellers som om, det gĂ„r meget fint, skal jeg love for.

IsĂŠr observationen af Amalthea har fĂ„et mig op af stolen. Hvis det passer, sĂ„ er det nĂŠrmest sensationelt, for der findes ikke mange visuelle amatĂžrobservationer af Amathea! Den forsvinder ind bag Jupiter kl 20.51 (set fra Østermarie i Stellarium) og dukker frem igen kl 22.35. Hvordan passer det med de omtrentlige tider, du har noteret/bemĂŠrket? Stellarium opgiver magnituden til 15.44, men WikiPedia opgiver 14.1 (ved opposition, tĂŠnker jeg), hvilket jeg godt tror er indenfor rĂŠkkevidde af en 16″ i klar luft, selv tĂŠt pĂ„ Jupiter. Stellarium er ikke altid lige pĂ„lideligt. For dĂŠlen da, nu er jeg helt vildt irriteret over, at jeg ikke selv fik set Jupiter i 12″.

Men at du har set den som en skive er et udslag af seeingen, da den kun er et par hundrede kilometer i diameter, altsÄ et forsvindende lille punkt pÄ den afstand.

Det samme gĂžr sig gĂŠldende ved kuglehobene i M31. De er nĂŠsten stellare punkter og krĂŠver ganske hĂžj forstĂžrrelse, for at kunne ses at have nogen udstrĂŠkning. Den stĂžrste er G1/Mayall II, der er 10″ i diameter. Den kan man til gengĂŠld nemt se som en lille tĂ„gekugle med 150x – 300x.

Stjernerne er altid smĂ„ uldkugler i min 12″ ved hĂžje forstĂžrrelser. I gĂ„r var det tydeligt ved 173x (8,8mm ES). Og det er udelukkende seeingen og har ikke noget med manglende afkĂžling af teleskopet at gĂžre (omend det kan forvĂŠrre problemet). SĂ„dan er det at observere i Danmark. Sommetider er stjernerne store som golfbolde i synsfeltet allerede ved 100x og man mĂ„ holde sig til 50x – 80x.

Farver i M42 kan jeg kun fornemme en begyndelse af i min 12″, men jeg er heller ikke sĂ„ fĂžlsom for farver i dobbeltstjerner eller klare planetariske tĂ„ger, sĂ„ det er nok bare mig, der ikke kan se dem. Jeg har dog set dem i en 30″ og der matcher de, hvad du har set. BlĂ„t, lilla, rĂždt, grĂ„grĂžnt, spredt i striber eller bĂžlger hen over tĂ„gen.

Otte eller ni stjerner i Trapezet er ogsĂ„ helt enormt godt. Du mĂ„ have haft sĂŠrdeles gode forhold. Nu har du sikkert ikke tĂŠnkt videre over det (og jeg har selv lavet samme nummer) men nĂ„r man observerer sĂ„dan noget, sĂ„ lav lige en hurtig skitse over objekternes placering. Det behĂžver ikke vĂŠre noget sĂŠrligt, blot en skitse med runde prikker som stjerner, med et par notater. SĂ„ kan man lettere forklare hvad man sĂ„ og finde ud af, om man har set noget exceptionelt. Jeg selv har mĂ„ske “smidt en supernova vĂŠk” pĂ„ den mĂ„de.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

En lille uldtot hÊnger nordligt (i bunden af okularet), men sÄ langt vÊk at det mÄ vÊre en baggrunds galakse.

Beskrivelsen passer perfekt pÄ NGC 604, den stÞrste HII region i M33. Den ligger for enden af den nordlige spiralarm, men den yderste ende af armen er temmelig svag og kan godt unddrage sig opmÊrksomhed, hvis man ikke lige ved, hvad man skal se efter. NGC 604 er et super interessant objekt i sig selv. Den er klar og kan tÄle hÞje forstÞrrelser og kan vise mange detaljer, hvis seeingen er god.

Jeg sÄ selv FlammetÄgen i gÄr i min 150mm refraktor. Det havde jeg helt glemt at fÄ noteret. Jeg sÄ ogsÄ efter IC 434, men kunne ikke se den. Ikke sÄ meget som et lillebitte hint af den.

M76, kikker i sĂžgeren – jo det passer rimeligt. Nalger26 – Et fint lille timeglas, flankeret af en flot rĂžd stjerne midtvejs i feltet. Sjovt nok ser jeg en svag antydning af buer pĂ„ den nĂ„r jeg kikker mod nĂŠsen, og den nĂŠsten forsvinder nĂ„r jeg ser mod den rĂžde stjerne (mod mit Ăžre). Det ligner lidt at den har et par lyse huller! Nagler16 – jo der er lysere, faktisk viser det sig at hvert “hul” er delt i to, og buerne anes ved bortvendt syn.

Du gi’r den godt nok gas, skal jeg love for! Det er sgu flot, det der. Buerne i M76 kan vĂŠre drilske.

Thomas, Bornholm

mejer
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej alle, jeg fik mig forvildet ud pĂ„ grĂŠsplĂŠnen. Og i de 5 Ă„r, jeg har haft observatorium, har jeg aldrig set sĂ„ flot en himmel. Der var helt fantastisk “hul” igennem op til stjernerne. For fĂžrste gang nogensinde, kunne jeg se Orion tĂ„gen med det blotte Ăžje.
                            SÄ jeg hentede min strand kikkert, og kiggede. flot syn pÄ Orion igennem den, og derefter et kig pÄ Jupiter, hvor jeg for fÞrste gang, kunne skimte vejr bÊlterne i strandkikkerten.
                            SÄ der var en pÄ opleveren til mig.
                            Det var super at prÞve. Men samtidig var jeg meget overrasket over hvor mange stjerne i mÊlkevejen man kunne se igennem den lille hÄndholdte.

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Hej Mejer

Det lyder som om, det har vÊret bedre over hos jer, end her hos mig. Jeg har haft meget bedre nÊtter og var mere eller mindre plaget af frosttÄge og lette skyer det meste af aftenen. SQM var kun 21,05, hvor den har vÊret oppe pÄ 21.6 pÄ bedre aftener.

Thomas, Bornholm

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole
                                Det er jo derfor jeg fik en der skulle vére stor nok til at jeg kunne se bare lidt 😉

Jo lidt omkring kl 21 stod den pÄ den ene side, efter halv 11 stod den pÄ den anden side og der imellem var den der ikke.

TĂŠnker mere pĂ„ den som en skive, da den ligesom ikke opfĂžrte sig som stjernerne…
                                M31 hobe, uldtotter – eller utydelige stjerner om du vil. Ikke noget stort, bare utydelige stjerner.
                                Min var afkĂžlet…. Sat ud ca 48 timer fĂžr brug, blĂŠseren tĂŠndt om formiddagen. SĂ„ den var afkĂžlet, nĂŠsten for meget – der var begyndt at komme rim pĂ„ kanten…
                                Skal prĂžve – var bare sĂ„ optaget af at se… Men optog noter undervejs, skal ogsĂ„ huske at tider betyder noget – de stĂ„r jo normalt i mine filer…
                                Takker.

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Nu ved jeg jo ikke hvor mĂžrk min himmel var… Der er en der har min SQM 😉

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 35 i alt)
                                • Emnet 'Visuelle observationer 2/2-13' er lukket for nye svar.