visuelle observationer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? visuelle observationer

• Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 11 måneder siden af Anonym. This post has been viewed 63 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

lars580
      • Asteroid

Hejsa

Købte sidste år en skywatcher explorer 130 autotrack. Jeg har haft den stillet op nogle gange og det fungerer ganske fint med at få den stillet korrekt ind og sådan. Jeg har kikket på stjerner og planeter, og det kører også bare som jeg havde forventet. Men når det kommer til stjernetåger, galakser og hvad der ellers findes så er jeg helt på røven. Jeg kan ikke finde noget som helst, hvordan kommer jeg godt igang med det? Og hvad kan jeg forvente at se med det blotte øje. Lad os nu sige jeg finder en stjernetåge, vil den være sort/hvid, i farver, ligesom de flotte billeder man ser på nettet eller hvordan. Når jeg ikke ved hvordan de vil se ud når jeg kikker i mit teleskop, så vil jeg nok have svært ved at finde dem Big%20smile

Håber der er nogle friske folk der kan hjælpe mig lidt videre her.

thomas
        • Giant

Hej Lars, velkommen til!

Alle tåger og galaxer vil kun fremstå i grå farver.

Prøv at finde andromeda galaxen (M 31) den er den klart største og klareste. Men selv denne vil du desværre kun se som en grå diffus klat. Prøv også at finde Orion tågen (M 42) den står for tiden i sydlig retning først på aftenen. Du kan også prøve at finde Herkules hoben (M 13) Det er den største af kuglehobene, og burde være et relativt let mål.

Når du har fundet disse 3, vil du have nemmere ved at finde flere svagere objekter.

/ Thomas

lars580
          • Asteroid

Ok, det forstår jeg som at man ikke rigtig kan observere alle disse tåger, galakser osv. visuelt.

Det foregår måske istedet med kamera og exponeringer over flere timer Smile

thomas
            • Giant

Det kommer an på hvad du mener med “Observere”. Man kan godt se at de er der. Og hvis det er mørkt nok, så kan man også skimte deres form. Men hvis du vil se detaljer, så skal der lange exponeringer til.

lars580
              • Asteroid

Ok.

Tak for hjælpen. nu har jeg fået lidt mere viden.

lars580
                • Asteroid

Tænkte lige på om der var nogle filtre som gør det nemmere at se disse tåger, galakser osv. Ermm

Anonym
                  • Nova

Det samme gjelder også farger !

De fargefotoner som kommer ned her til oss er så svake at øyet vårt ikke kan “samle dem til et fargebilde” !

Fargene som du ser på bilder kommer etter lengre eksponeringer og stacking av mange bilder i programmer de forkjellige brukere har behandlet bildene i !
                Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'visuelle observationer' er lukket for nye svar.