› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Visuel sol-observation
- Dette emne har 14 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af viggo. This post has been viewed 44 timest. This post has been viewed 44 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. februar 2013 kl. 18:01 #97831
allan_dystrupDeltager- Nova
Jeg er interesseret i at høre jeres erfaringer med udstyr til visuel observation af solen, specielt med mindre refraktorer.
Selv bruger jeg pt. dels et Thousand Oaks Type-2/A+ filter med nikkel-krom-stål coating til min 3″ refraktor, og dels et JMB Class A filter med ‘multi-metal’ (hvad det så end indebærer…) coating til mine ~2½” refraktorer.
Begge er “full aperture” glasfiltre til visuelt brug, og de giver begge et klart gul-orange billede med rimelig kontrast ved en lystransmission på 0.001%.Jeg har for nylig fået tilbudt et Zeiss SFO 63 krom-coated glasfilter med transmission 0.01% (ND4), men det kræver et sæt graduerede ND (neutral densitet) filtre til yderligere regulering af lysstyrken, og jeg tvivler på, at kvaliteten af billedet vil blive mærkbart bedre end med mine nuværende glasfiltre ?
Et H-alfa filter ville jo nok være “Die Endlösung” for solobservation, men det er desværre “out of (tele-)scope” for min økonomi her-&-nu.
I den anden ende af skalaen tilbyder Baader et folie-filter til solobservation (visuel ND5); Dette skulle være fuldt på højde med mine nuværende ND5-glasfiltre, men det leverer et billede med en neutral hvid farve; Jeg tror dog ikke at kontrasten et med et sådant filter er bedre end med mine glasfiltre ?Jeg har set lidt på Hershel prismer, som i kombination med passende ND-filtre og evt et polarisationsfilter skulle give et rent hvidt solbillede med – i forhold til glasfiltrene – meget høj kontrast i granulering og solpletter.
Baader solgte tidligere et “Herschel Prisma” med en transmission på 4.6% og et sæt ND filtre, som jeg egentlig synes så rigtig godt ud, men dette er nu tilsyneladende udgået af deres sortiment til fordel for et super duper ‘Cool-Ceramic Safety Herschelprisma’, til ~ EUR 450??
Erfaringer, anbefalinger ?
vh / allan
Allan_Dystrup 2013-02-20 17:05:37 20. februar 2013 kl. 18:24 #97833
astrojensenDeltager- Neutron star
Det absolut bedste jeg har prøvet til hvidtlys solobservationer er en projektionskasse til min 85mm Zeiss apokromat.
Det næstbedste er et herschelprisme med binoviewer. INTES laver et godt herschelprisme til 1.25″, der forhandles af APM. Jeg har et sådant, med tilhørende ND filter og polarisationsfilter fra B+W optik. Kan absolut anbefales. 85mm Zeiss med herschelprisme og binoviewer og to 40mm TS Easyview okularer eller 25mm Zeiss mikroskopokularer er en oplevelse.
Til min 6″ refraktor har jeg et Baader foliefilter og det er absolut det bedste objektivfilter jeg har set. Farven er neutral, med et let blåstik, der fremmer observationen af fakler langs solranden. Jeg ser ikke flere detaljer med herschelprisme på 6″, kontra foliefilter. Kontrasten i Baader foliefilteret er høj og billederne med Baader binoviewer er vidunderlig skarpe. Med 6″ nedblændet til 5″ f/10 og Baader binoviewer med 25mm Zeissokularer ser jeg langt flere detaljer på solen end med noget andet jeg tidligere har ejet, indklusive min 85mm Zeiss med projektionskasse, der dog har endnu bedre kontrast, men selvfølgelig lavere opløsning. Jeg kan uheldigvis ikke bruge projektionskasse på 6″ på grund af det hurtige f/forhold og den følgende enorme koncentration af varmen.
Foliefiltre fra Baader er det eneste rigtige til større teleskoper og alle spejlteleskoper, efter min mening. Til refraktorer er et herschelprisme fra INTES eller Baader helt super.
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 20:29 #97837
outlookDeltager- Super Nova
Det absolut bedste billede af Solen jeg visuelt har set er gennem en 8″ SCT med fuldapertur ND 3.8 fotografisk folie med et special 590nm smalspektret filter og en binoviewer med 15mm WF okularer. “Awesome”, som en amerikaner vil sige.
“Die Endlösung” er slet ikke et solar Ha filter, synes jeg. Nøh, er der store pletter på banen, så er hvidtlys observationer med special filtre en større oplevelse. Måske lige bortset fra udgaverne med double stack af Ha filteret. Men er også vanvittig dyrt!Man kan også med enkle midler lave en “Sun gun” som afbildet, især velegnet i det offentlige rum som skoler og lign.:Giver dog ikke det mest skarpe og opløste billede af Solen, men alligevel spektakulært. Især hvis man kan lave en Ha udgave af den! Det har jeg endnu ikke set. Måske et projekt her.Ellers er en refraktor visuelt at foretrække ved okularprojektion eller et Herschel prisme og det kan være Intes, Lunt, AE eller Baader og de nye sikre med keramisk plade. Til refraktorer større end 4″ skal der bruges en 2″ prisme af hensyn til varmeudviklingen.outlook 2013-02-20 19:30:19
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting20. februar 2013 kl. 20:40 #97839
Tak for hjælpen Thomas & Leif !!
Jeg vil arbejde i retning af et herschelprisme + binoviewer.
(Kan dog godt se potentialet i den der ‘Tykke Bertha’ sol-kanon til gadeastronomi)
Men de dér 10x/22B 25mm Zeiss’er er jo ikke helt billige Thomas, selv på udsalg :
Og 2 stk. til bino, hmmmm…
Allan
Allan_Dystrup 2013-02-20 19:43:24 20. februar 2013 kl. 20:47 #97843
Det er nøjagtig de 25mm okularer jeg selv har. Det er de bedste 25mm okularer jeg har set til dato. Første gang jeg prøvede dem var et rent paradigmeskift. Der ER forskel på okularer! MEGET STOR FORSKEL, endda. Jeg gav 199 euro for to, det var på ATT. 120 euro er ikke dyrt for dem. Jeg vil anbefale dig at købe dem lige per det omgående. Lige netop disse kommer ikke så ofte til salg og er noget af det ypperste, der er lavet. De er lavet til nogle absurd dyre operationsmikroskoper fra Zeiss og der er ikke sparet på noget. Jeg har hørt rygter om, at nyprisen er 1500 euro stykket…
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 20:58 #97847
Narrhh, det vel disse her Thomas, fra bw-optik til EUR 220 vi taler om, eller hur ?AllanPS: har faktisk overvejet at kontakte sælgeren, men med
140 (sofortkaufen) + 25 (stikhylster) + 17 (fragt) lander vi på EUR 182 —
og måske vil han foretrække at lade auktionen køre…Allan_Dystrup 2013-02-20 20:04:16 20. februar 2013 kl. 21:08 #97852
Ja, netop. Bemærk at prisen er pr. styk, ikke for et par. Det er de samme okularer som i linket til eBay.
Bemærk også den morsomme stavefejl i webadressen! “Oberkochen” er blevet til “Oberknochen“! “Knochen” betyder knogler på tysk.
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 21:14 #97853
Mig bekendt kan man IKKE lade en auktion køre videre, hvis der er en køber til “køb nu” prisen. Kun hvis der ikke er én, der køber til denne pris og prisen bydes højere op, bortfalder “køb nu” muligheden.
Jeg ser nu, at han ikke officielt har “køb nu” på okularet. Jeg tror, det kommer op på knap 200 euro. Det er et af verdens allerbedste 25mm okularer, vi her taler om.
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 21:18 #97854
den med over-knoglerne havde jeg ikke lige fanget,
Der bør vel også stå f25 (og ikke f27…)Jeg håber da at prisen er korrekt !!/allan20. februar 2013 kl. 21:23 #97856
latterDeltager- Moon
Hej i to!
I har formentlig bemærket at det er kun 1 okular uden 1,25 stikhylster der sælges ??mvh. Mogens20. februar 2013 kl. 21:24 #97858
Ja, han skriver det med køb-nu prisen noget kringlet …
Hvis auktionsprisen skulle ende på 200E vil man derudover selv skulle anskaffe et 1 1/4″ hylster (eller købe hans til 25E), og så kan man lige så godt købe okularet direkte fra knogle-forhandleren …/allanPS @Mogens: JA, det er ét okular, set fra to vinkler…(hvis det havde været to, SÅ havde jeg taget fat i kraven på sælger)Allan_Dystrup 2013-02-20 20:33:41 20. februar 2013 kl. 21:27 #97859
Der bør vel også stå f25 (og ikke f27…)
Ja, der skal stå f25mm. Jeg ved ikke, hvor de har de 27mm fra, men det har skabt nogen forvirring. Erik Bakker fra Holland insisterer på at kalde dem 27mm Zeissokularer, selvom jeg har målt dem i sammenligning med flere 25mm okularer (bl.a. UO orthoskop) og kan bekræfte, at deres brændvidde er 25mm.
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 21:30 #97860
Jeg synes iøvrigt at det er svindel og humbug ikke at sælge den originale adapter med okularet, da den iflg. BW Optiks hjemmeside har fulgt med okularet, da de solgte det.
Thomas, Bornholm
20. februar 2013 kl. 21:32 #97862
Astrojensen wrote: Jeg synes iøvrigt at det er svindel og humbug ikke at sælge den originale adapter med okularet…
Yes, enig! Det er noget rodAllan20. februar 2013 kl. 23:56 #97890
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Allan.
Jeg kan helt tilslutte mig Thomas bemærkninger om Baader folie kontra Herschel prisme. Mit prisme er et ældre en af slagsen af en vistnok japansk kvalitet. Og jeg kan bekræfte Thomas’ bemærkning om, at der ikke er nogen forskel i hvad man se af detaljer er i hvertfald rigtig med mit grej. Kontrasten er også lidt bedre.Et ND filter og et polfilter og du er kørende. Baader foliet får du ex. fra ASTRO til en meget billig penge. Du laver selv fatningen, og du har sparet Herschel prismet. De penge du sparer kunne du så spare op til en binowiever. En binowiever er fantastisk at kikke i. Du slapper af i øjnene og ser en masse detaljer meget nemmere end hvis du kun bruger et øje. Det er bare herligt. eneste ulempe at en binowiever ikke er særlig brugervenlig og da slet ikke hvis du vil vise solen til naboen. Men få fat i en. Hvad med at ønske den i julegave?mvh Viggo. -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Visuel sol-observation' er lukket for nye svar.