Virkelig diger solflekk igjen

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Virkelig diger solflekk igjen

• Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 10 måneder siden af outlook. This post has been viewed 59 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Frem med solbrillene

og med utstyret nå.

Bare så synd at jeg ikke har klar hulkamera med cyanotypi

for denne er stor nok til å få til med hulcamera

chris_h
      Deltager
        • Super Nova

Kjøp deg et ark med Baader solfilm og fest det til kameralinsen 😉

erik.nielsen
        Deltager
          • Super Giant

Du har ret.
          Jeg nåede at fange dem gennem skydisen, inden det blev helt overskyet her.

mvh Erik

Erik Nielsen2012-05-08 13:39:28

henrik
          Deltager
            • Nova

Flot billede Erik.

Og ja det er en ordentlig en: Her er “Latest image” fra SOHO (opdateres løbende)

Mvh HenrikHenrik2012-05-09 13:32:28

erik.nielsen
            Deltager
              • Super Giant

Tak Henrik, og god ide at linke direkte til SOHO.
              Nu kan vi jo se om et par dage, når vi kommer i skudlinien, hvis det aktive område skulle komme med nogle udladninger.
              Carbomontanus, – har du noget du kan måle sådanne med??
              mvh Erik

Anonym
                • Super Nova

JA!

Jeg har radiorøret, og så har jeg felteffekttransistoren. Med det måler man elektrostatikk.

Så er det magnetometeret, det har jeg aldri lavet, men det er slik at man kan ha det i et fly og registrere ubåter i havet. Det er to jernstaver som omvikles med kobbertråd og utsettes for likestrøm så det går i magnetisk metning. På likestrømmen pålagrer man en vekselstrøm. Stavene ligger paralelt og er viklet motsatt vei.

Så tar man ut signalet med en kondensator og likeretter og forsyterker. Ved magnetisk metning blir dette signalet assymmeytrisk og slår ut hvis det er en Ubåt i havet eller slugger i luften.

Nok en metode er å ta en sterk ferrittmagnet og dra den efter seg i en snor som en hund langs veien. Den vil bli full av sorte, ferro-magnetiske jernpartikler, og da bør refleksjonene gjøre seg selv om hva slugger i luften kan innebære av induserte spenninger av lavfrekvent type på høyspentnettet. Det går så det gløder og gnistrer og damper og ryker i 1″ kobberviklingen i samkjøringsnettet og kalles “Birkelandsstrømmer“.

På amerikansk så kalles det Gremlinger. De tar seg inn i klassiske koblingsbokser og telefonsentraler og sitter der og knasker elektrisk materiale og særlig hvis det er fuktighet tilstede.

Men det er H.C.Ørsted som har oppklart og vist hvordan dette henger sammen.

Jeg har ikke apparaturen oppe, men til Glasnost fant jeg frem et gammelt radiorør ECL 84 og fikk istand en 2 trinns 10 meter rettmottager med inngangsforsterker. Hele østeuropa kaklet som en hønsegård på dagtid, idet 10 meteren åpenbart er fattigmanns FM- bånd. Og hørte internt fra Krjeml at “Det skjer noe her,… vi vet ikke hva det er som skjer.. men det er noe som skjer…”

Da visste jeg at verden ikke lenger er som den var men det har den heller valdri vært, men nu er det alvor, dette er irreversibelt. For slike signaler har man aldri hørt fra Krjeml før.

Om natten var det borte, da hørte man bare lokale amatørstasjoner.

Dette kalles “Åpning på 10 meteren” hvor man i gamle dager har hørt amerikanerne sitte i bilen med barbermaskin og prate på radioen. Det er hva man i gamle dager kalte ionosfæren som reflekterer radiobølger, og ionosfæren er svært dramatisk og kan tydelig høres som et storm- vær i det høye om man har egnet rettmottager for de vesentlige frekvensbånd. Får man signaler fra Australia på 40 og 20 meteren må man regne med at det reflekteres på de ytre van allen- belter, som vakler veldig når det er solstorm og rom- vær.

“Dette erschhh værschhh varschhh- linga forschhh norsch…. norsshke…”

Den var ikke alltid stabil. Idag kalles det rom- vær.

På femtitallet verserte det rykter i Readers Digest og Popular Mechanics om at russerne drev gjøn med dem. Lokale TV- sendinger kunne komme inn noe diffust, bildet var borte men man hørte lyden gjentatt et kvarter senere. Det kan ha vært TV- ekko i området ca halvannen meter fra plasmaklyser i det indre solsystem.

Mitt begrep er Birkelandsstrømmer og sværte strøm- kabler som ligger og slingrer med vaklekontakt i det høye, når det gløder i trafoene i samkjøringsnettet i Qvebec, og gremlingene holder stor fest på klassisk elektrisk materiale.

Litt: Elektricitet og magnetisme praktisk fremstillet af Peder Lobben Kristiania H.Aschehoug & co (W.Nygaard) Stockholm Kjøbenhavn Chicago A.B Nordiska Bokhandeln H.Hagerup Skandinavens Boghandel (f.d.Samson & Wallin) 1901

Så problemet er gammelt

Men er påvist og oppklart av H.C.Ørsted.

Det har i npopular mechanics vært omtalt UFO og Alians- alarmer til å henge opp på gutterommet. Som antagelig er enkle magnetometere efter Ørsteds prinsipp, som slår ut for forstyrrelser i jordens magnetfelt i forbindelse med “rom vær” og solstormer.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Forumtrollet Sverre Kolberg fortsetter med sine endeløse rekke av intetsigende pjat. I tillæg giver han – igen – råd som er direkte skadelige:

Carbomontanus wrote: Frem med solbrillene

Det må understreges på det stærkeste at solbriller kan ikke bruges til at se på Solen med! Ei heller ueksponeret negativ film, eller andre kerringråd! Det er synd at forumtrollet gentager sin skadelige opfordring her fra tidligere, som jeg da også advaret mod dengang.

Til alle dem der mådte være i tvivl – nybegyndere og andre: brug kun godkendte briller og solfilm, se aldrig mod Solen uden rigtig beskyttelse! Du kan få synsskader i løpet af få sekunder, og måske miste synet helt!

Bjørn T. Jønsson2012-05-10 14:03:29

Mvh,
                  Bjørn

Mogens.Bildsøe
                  Deltager
                    • Nova

Hej Bjørn, jeg kan ikke længere dy mig for at kommentere din hang til angreb på Sverre. Vi har fattet, at du og han ikke er soul mates; men det er dårlig stil igen og igen at optræde som sherif her på forum. Bryder du dig ikke om hans indlæg, så spring dem over! Sverres kommentarer kan da godt virke distraherende i flere tråde, men forsøg at læse dem i en positiv ånd og prøv at forstå, hvad han egentlig mener? Det lykkes faktisk glimtvis for undertegnede at forstå dele af skriblerierne, og da virker de både underfundige og relevante.

Jeg tror din reaktion skyldes, at du ikke ved at Sverre er NISSE?? Det ved JEG, for det har han selv skrevet- I Dk havde vi også en nisse. Han var maler, hed Henry Heerup og jeg oplever lidt, at han malede på samme finurlige måde, som Sverre skriver 😉

Hilsen Mogens B.

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Mig bekendt har Lars Zielke (Nightsky) lavet et hjemmelavet magnetometer der virker. Ekstremt følsomt apparat.

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Emnet 'Virkelig diger solflekk igjen' er lukket for nye svar.