Vintertøj for en visuel observatør =)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Vintertøj for en visuel observatør =)

• Dette emne har 22 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af allan_dystrup. This post has been viewed 2197 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
  • Forfatter

Anonym
      • Super Nova

Hej

Gennemgik lige mit vintertøj’s depot, mens jeg venter på leveringen fra Orion Optics, kun for at tjekke op på, om det nu var noget der mangelede.

Det nytter jo ikke noget at man har investeret i nyt udstyr, og festen stoppes pga. at men fryser en hvis legemsdel af ved teleskopet.

Tænkte lidt på at købe en kedeldragt, evt. en elefanthue, da jeg har smidt den gammel væk fra min bz,er tid på nørrebronx .

Er der noget i visuelle observatører kan anbefale med hensyn til beklædningen, som kan forlænge tiden ved teleskopet. Hvad er jeres erfaringer ??

MVH.

Jan.H =))

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

En modeblå stilren Harboøre habit går du aldrig galt i byen med. (Rettet for at undgå slagsmålLOL)

Du holder varmen ude ved teleskopet, men den passer også stilmæssigt fint til en tur ned på
        den lokale bodega, grillbar eller cafeteria. Nogle grupper i befolkningen bruger den også som
        en form bandebeklædning i stedet for eksempelvis læderjakke og rygmærke. Ja enkelte personer
        kommer igennem hele livet med dette stilikon af habit og har kun andet tøj på, f.eks. konfirmations
        habitten, ved udvalgte bryllupper og royalt besøg.

Ydermere kan den bruges som klassik køredragt til Puch Maxi, hvis du ellers har den obligatoriske
        grå mælkekasse på bagsmækken.

Kan varmt anbefales…..Wink

Nightsky2016-10-08 14:43:56

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Lars!!! Det hedder altså en Harboøre habit….. Og ja, jeg har en selv og har haft den på de sidste par gange.

PS: undertegnede er født og opvokset i Thyborøn

Harboøre Habitrudibr2016-10-08 13:51:05

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

rudibr wrote: Lars!!! Det hedder altså en Harboøre habit….. Og ja, jeg har en selv og har haft den på de sidste par gange.

PS: undertegnede er født og opvokset i Thyborøn

Harboøre Habit

Nemlig.

Og jeg har netop i dag købt en ny af slagsen, da lynlåsen gik i stykker i min gamle.

Den og mine moon boots er uundværlige ude i nattekulden.

mvh
            Lars

jens.jacobsen
            Deltager
              • Neutron star

Nu står jeg mest inde i obs’et, men alligevel også ude ved de udvendige opstillinger. Jeg bruger ikke så meget en harboøre-habit, men megt ofte to eller tre par uldne sokker, samt en meget god, isolerende hat med øreklapper. Hænderne giver sig selv.

Harald Nyborg har et godt udvalg i vinterkollektionen, også til folk som aspirerer til DM i kniv&gaffelSmile

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Du har nok ret Rudi. En del af min familie er fra Thyborøn og syntes ikke at mindes de har kaldt det andet end Thyborøn. Nå jeg husker nok forkert… De er jo svære at forstå…..

Nightsky2016-10-08 14:44:42

Anonym
                  • Super Nova

Hej

Okay.. så en ” Harboøre Habit ” + evt. et par moon -boots. Forresten, det med at en Harboøre Habit kan bruges til så meget som NightSky skriver, kunne jo havde været rart at vide noget før. Det havde sparet mange penge på tøj-budgettet og havde frigivet likvide middel til mere astro grej

MVH

Jan.H

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Den kan bruges til meget. Jeg mindes en sen aften på Lemvig Pavillon (findes ikke mere) hvor
                    nogle velklædte (i blåt) gutter fra Thyborøn spiste suppe ved nogle borde placeret tæt ved gangen.

Velklædte (i blåt) fra Harboøre kom så ind og ved “et uheld” skubbede de til borde med suppespisende
                    gæster. Det endte selvfølgelig straks i en venlig udveksling af smæk, øh meninger, og efterfølgende
                    kaos.

Det var lidt underligt når nogen råbte, på ham eller pas på ham med den blå habit, for 90% af
                    alle mandlige gæster var klædt i blåt.LOL

Nightsky2016-10-08 15:00:19

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

He – jeg har også mange gode minder nede fra æ Pauwlion. Men dem må I få en anden gang.

Og tro mig, som Thyborønbo kan man lugte en Harboørebo på flere km afstand, også selvom han gemmer sig i en Harboøre habit.

/Rudi B. Rasmussen

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

rudibr wrote: som Thyborønbo kan man lugte en Harboørebo på flere km afstand, også selvom han gemmer sig i en Harboøre habit.

Fisk er vel fisk?

mvh
                        Lars

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

Her på kanterne hedder det enten en Haslehabit eller en Neksøsmoking. Og tro mig, der er forskel! Der er nemlig (lyse)blåt og så er der (mørke)blåt! Det kan gå gruelig galt, hvis man blander de to, eller forveksler dem.

Så snart de begge befinder sig udenøs, er de naturligvis pot og pande overfor fremmede elementer. I tilfælde af stormvejr ydes der også havnely uden diskrimination.

Nu har jeg altid været landmand og ikke fisker, så jeg bekymrer mig ikke så meget om disse tilstande, men sværger til to Neksøsmokings som vinterbeklædning. To udenpå hinanden, hvis det er rigtig forbistret koldt. En ulden hue, halstørklæde og uldne sokker er nødvendigt tilbehør. Som fodtøj enten rummelige gummistøvler (hvis det er tøvejr) eller US Army vinterstøvler med dobbelt filtsål og filt-inderstøvle. Fodtøjet er utrolig vigtigt, men overses ofte.

Thomas, Bornholm

jakob.andersen
                          Deltager
                            • Super Giant

Så er der bare et problem: Harald har dem åbenbart kun i nuancer af grå, og ingen blå 😉
                            http://www.harald-nyborg.dk/search?q=thermokedeldragt

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Med hensyn til varmen har det ingen betydning, det er kun vigtigt, hvis man vil være med på moden eller undgå problemer på den lokale bodega.

Thomas, Bornholm

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Jo jo Thomas, men sæt nu der kommer en forbi og tror man er fra nabobyen. Hvad kan der ikke ske.

Jeg er rimelig sikker på at “Black body” strålingen fra en blå er mere afdæmpet end fra andre farver.
                                Desuden vil der heller ikke komme så meget genrende lysforurening via refleksioner fra en blå,
                                da den jo som bekendt har samme farve som himlen.

Anonym
                                  • Super Nova

Som køwenhavner prøver jeg at klare mig så langt jeg kan med alm. sokker, ragsokker og gummistøvler. Overtræks regnbukser uden på jeans, Thinsulate vanter og hue.

Som en lidt mere universelt anvendelig overdel købte jeg for nogle år siden en Fat Moose Trotter vinterjakke som er vind og vandtæt, med uldent inderfoer.

Således ekviperet kan jeg udholde timer ude i de frostkolde vinternætter.

Anders

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 23 i alt)
                                • Emnet 'Vintertøj for en visuel observatør =)' er lukket for nye svar.