Vintersolverv – endelig!

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Vintersolverv – endelig!

• Dette emne har 6 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 2 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 101 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

magnar.fjoertoft
      • Planet

Jeg tillater meg å presentere et litt annerledes astrofoto!

Mandag 21. desember klokka 17.47 UT snur sola, og vi går en ny vår og sommer i møte. Bildet viser solas bane over himmelen sett fra mitt bosted i Tingvoll på Nordmøre søndag 20. desember, og det er satt sammen av flere enkeltbilder, fordi det ville være umulig å ta et slikt bilde med en enkelt eksponering med et digitalt speilreflekskamera. Solskiva er fotografert gjennom et Zeiss Jena solfilter, og landskapet er avbildet uten noe filter. Bildeskalaen og posisjonen til solskiva er korrekt gjengitt, slik at bildet samsvarer svært godt med hvordan denne dagen oppleves sett med øyet i løpet av de knapt to timene som sola skinner på meg i løpet av årets korteste dag.

Jeg har tatt et tilsvarende bilde med film for mange år siden, men har de siste årene ventet på en anledning til å prøve igjen. Foregående år har det vært overskyet rundt vintersolverv, men i år lykkes det altså!

Bjørn Sandåker
      Deltager
        • Neutron star

Flott!

Bra at dere får mer sol der oppe fra nå av. For astrofoto er det jo best med så lite sol som mulig, men mennesker trives best med litt sol om dagen i hvertfall.

Mvh,
        Bjørn

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Kanon billede Thumbs%20UpThumbs%20UpThumbs%20Up

nive
          Deltager
            • Super Nova

Flot billed

outlook
            Deltager
              • Super Nova

Stemningsfuldt! Jeg har set noget lignende på film, hvor Solen går op og ned på et par minutter. Så går tiden ihvertfald!Smile

Hilsen Leif,
              “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Dejligt, og romantisk sted, men sikkert rigtigt koldt Wacko Men ok, her i Dk har vi små -5 grader om dagen, heller ikke hely varmt.

Bjørn Sandåker
                Deltager
                  • Neutron star

Vi har -22 i kveld, og synkende. Mere end 15 kolde grader er ikke behageligt i lengden. Men over det gør det mig ingenting.

Mvh,
                  Bjørn

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Vintersolverv – endelig!' er lukket for nye svar.