Mange tak alle sammen for roserne
, og tak til Henrik for at gøre opmærksom på billedet.
Det er sjovt med de månedlige fotokonkurrencer på CloudyNights, og det er da fedt, når det giver en topplacering. Tom Victor, der vist også skriver her på forum, blev forresten nummer 2, så vi var godt med her fra norden i denne omgang.
For juni måneds konkurrence har jeg valgt den åbne hob M52. Da det jo er en konkurrence for DSLR har alle deltagere en stor billedsensor, så det er for de fleste muligt at få Bobbletågen med i samme felt. Nu er det jo ret lyst i juni her i DK, så det bliver nok ikke til nogen topplacering. I denne måned er det forresten M101 der står for skud, så hvis der er nogle DSLR brugere der ligger inde med noget data, er det jo bare med at deltage.
Mogens, mht. en version i højere opløsning. Jeg skal lige finde filen med bedre opløsning. Jeg bruger den gratis version af Flickr, og der kan man kun oploade op til 1024 pixels i breden, så jeg finder lige et sted hvor jeg kan uploade en bedre opløsning.
Mht. billedbehandlingen har jeg fulgt anvisningerne fra Jerry Lodriguss e-book “A Guide to Astrophotography with Digital SLR Cameras”. Den har sammen med Jespers bog hjulpet mig gevaldigt med efterbehandlingen.