Vil lære meg guiding med webcam!

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Vil lære meg guiding med webcam!

• Dette emne har 30 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 377 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
  • Forfatter

k_holst
    Deltager
      • Nova

Hej Arne Martin.

Toucam mangler lidt lysfølsomhed, så du er nødt til at finde en rimelig lysstærk stjerne at guide på.

Prøv med Vega! Den skal du kunne se.

Hvis din fokus ikke er god, forsvinder mange af de svagere stjerner.

tommyf
      Deltager
        • Neutron star

Sæt også den længste expo tid webcamet kan klare….

Anonym
          • Nova

Mange takk Kim og TommyF Smile

Da er det notert på en huskelapp til neste gang.

webweichel
          Deltager
            • Nova

Vedr. Toucam, prøv at se her: http://www.astrosurf.com/astrobond/ebrawf.htm

Jeg har kørt eprom upgrade som beskrevet det virker fint så nu kører mit toucam i raw format, det skulle blive lidt mere lysfølsomt af det og bedre data opløsning.

Har dog ikke fået testet det endnu.

Anonym
              • Nova

Hei Steen !

Det så ut til å skulle kunne være noget for meg Thumbs%20Up

Da går jeg for et forsøk. Om det skulle gå galt har jeg også et Celestron NexImage cam liggende som backup !

Mange takk for tipset !

k_holst
              Deltager
                • Nova

Jammen HOV!

Kan NexImage ikke køre med længere eksponeringer? Hvis det kan vil det være et bedre valg til guidning.

Prøv NexImage med 1 sek. eksponeringstid. Det behøver ikke være et kønt billede! Bare der er en stjerne.

Anonym
                  • Nova

Hei Kim !

Så NexImage er bedre ?

Jeg mener å huske jeg leste på en side at ToUcam var bedre, men da har jeg nok sett feilEmbarrassed

Da skal jeg prøve med det neste gang !

k_holst
                  Deltager
                    • Nova

Det det kommer an på her er eksponeringstiden! Eller følsomheden.

Du skal bare have en lysende plet på skærmen, som guideprogrammet kan styre efter.

Jeg mener at huske at Toucam laver kønnere billeder af f.eks. planeter. Men igen udseendet betyder intet til guidning.

Mogens Zachariasen
                    Deltager
                      • Super Giant
                      Hej,

Max eksponeringstid med NexImage er 1/5 sekund.

Trapesium herunder er fra en avi.fil med 1/5 sekund eksp.tid

10 sekunder – 5 billeder pr. sekund.

Alle stjerner på avi.filen kan ses, men den svage stjerne øverst i Trapesium er meget svag.

Iflg. USNOB skulle den være Mag 8.32 R eller Mag 7.37 B.

Det er taget med en 8” Schmidt-Cassegrain.

Mvh

Mogens

Mvh
                      Mogens

Anonym
                        • Nova

Hei igjen Kim !

Det var nok der jeg husker feil ; ToUcam giver bedre billedkvalitet på planeter ! Confused

Men som du sier, der skal jo “bare” guides, så at kvalitet ikke har så mye å si er jo logisk !

Anonym
                          • Nova

Hei Mogens !

Takk for billed, da skal der nok være håp for at få inn noget efterhvert her også !

Jeg blir nok litt for utålmodig noen ganger Embarrassed

Mitt WO Megrez 80 II skulle vel være egnet til guidescope håper jeg !

Anonym
                            • Nova

Kort rapport !

Tok min montering samt guidescope og laptop ut igjen for et nytt forsøk !

Mange takk til Kim og Mogens Clap, nå fikk jeg justert innstillingene til NexImage kameraet slik at jeg fant en guidestjerne Star

Nå skal jeg bare gjøre meg mer kjent med programmet (guidemaster) og innstillingene der.

Det er vidunderlig når tingene løsner og det fungerer Thumbs%20Up

Mange takk for hjelp alle sammen Hug nå kan jeg endelig falle i søvn !LOL

Anonym
                              • Nova

Hei igjen alle sammen !

Så kom den endelig tilbake fra Italien Thumbs%20Up

Kjøpte meg en LVI Smartguider for en stund siden og den var defekt rett fra esken Ouch

Håper på klar himmel i natt så jeg kan teste den igjen !

LVI%20SMARTGUIDER

Guide-setup%20!

Det burde der vel bli noget ut av Big%20smile !

Bjørn Sandåker
                              Deltager
                                • Neutron star

Så bra at du endelig har fått den! Men nå skal du jo til Kreta snart, og da må du vel vente med å prøve den ut skikkelig til du er tilbake? Tongue

Mvh,
                                Bjørn

Anonym
                                  • Nova

Hei Bjørn !Smile

Godt å ha den her igjen ja ! Star

Ute i går med et NexImage cam (kun for å teste kameraet) og det virket bra når jeg først fikk stilt inn ordentlig i programmet (frame-rate – eksponering – lysmetning og slikt)

Nå når LVI’en er hjemme igjen håper jeg å få en test med den også før vi drar nedover !

Nå er jeg også med i styret i AiA og på Mandag skal vi ut på Møvig for å se på klubbhus !

Vi er tilbudt en HV-Hytte som ligger litt lenger inne. Eneste utgift blir strøm, resten til opp-pussing får vi av Forsvarskommando Sør Thumbs%20Up Også ingen årlig leie !

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 31 i alt)
                                • Emnet 'Vil lære meg guiding med webcam!' er lukket for nye svar.