› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Vil lære meg guiding med webcam!
- Dette emne har 30 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 377 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. september 2009 kl. 11:11 #21524
k_holstDeltager- Nova
Hej Arne Martin.
Toucam mangler lidt lysfølsomhed, så du er nødt til at finde en rimelig lysstærk stjerne at guide på.Prøv med Vega! Den skal du kunne se.Hvis din fokus ikke er god, forsvinder mange af de svagere stjerner.11. september 2009 kl. 11:47 #21530
tommyfDeltager- Neutron star
Sæt også den længste expo tid webcamet kan klare….
11. september 2009 kl. 12:09 #21531
Anonym- Nova
Mange takk Kim og TommyF
Da er det notert på en huskelapp til neste gang.11. september 2009 kl. 12:51 #21534
webweichelDeltager- Nova
Vedr. Toucam, prøv at se her: http://www.astrosurf.com/astrobond/ebrawf.htm
Jeg har kørt eprom upgrade som beskrevet det virker fint så nu kører mit toucam i raw format, det skulle blive lidt mere lysfølsomt af det og bedre data opløsning.
Har dog ikke fået testet det endnu.11. september 2009 kl. 13:16 #21536
Anonym- Nova
Hei Steen !
Det så ut til å skulle kunne være noget for megDa går jeg for et forsøk. Om det skulle gå galt har jeg også et Celestron NexImage cam liggende som backup !Mange takk for tipset !11. september 2009 kl. 13:27 #21537
k_holstDeltager- Nova
Jammen HOV!
Kan NexImage ikke køre med længere eksponeringer? Hvis det kan vil det være et bedre valg til guidning.Prøv NexImage med 1 sek. eksponeringstid. Det behøver ikke være et kønt billede! Bare der er en stjerne.11. september 2009 kl. 13:36 #21538
Anonym- Nova
Hei Kim !
Så NexImage er bedre ?Jeg mener å huske jeg leste på en side at ToUcam var bedre, men da har jeg nok sett feilDa skal jeg prøve med det neste gang !11. september 2009 kl. 13:41 #21539
k_holstDeltager- Nova
Det det kommer an på her er eksponeringstiden! Eller følsomheden.
Du skal bare have en lysende plet på skærmen, som guideprogrammet kan styre efter.Jeg mener at huske at Toucam laver kønnere billeder af f.eks. planeter. Men igen udseendet betyder intet til guidning.11. september 2009 kl. 14:23 #21542
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej,Max eksponeringstid med NexImage er 1/5 sekund.Trapesium herunder er fra en avi.fil med 1/5 sekund eksp.tid10 sekunder – 5 billeder pr. sekund.Alle stjerner på avi.filen kan ses, men den svage stjerne øverst i Trapesium er meget svag.Iflg. USNOB skulle den være Mag 8.32 R eller Mag 7.37 B.Det er taget med en 8” Schmidt-Cassegrain.MvhMogensMvh
Mogens11. september 2009 kl. 15:14 #21544
Anonym- Nova
Hei igjen Kim !
Det var nok der jeg husker feil ; ToUcam giver bedre billedkvalitet på planeter !Men som du sier, der skal jo “bare” guides, så at kvalitet ikke har så mye å si er jo logisk !11. september 2009 kl. 15:20 #21545
Anonym- Nova
Hei Mogens !
Takk for billed, da skal der nok være håp for at få inn noget efterhvert her også !Jeg blir nok litt for utålmodig noen gangerMitt WO Megrez 80 II skulle vel være egnet til guidescope håper jeg !12. september 2009 kl. 02:07 #21582
Anonym- Nova
Kort rapport !
Tok min montering samt guidescope og laptop ut igjen for et nytt forsøk !Mange takk til Kim og Mogens, nå fikk jeg justert innstillingene til NexImage kameraet slik at jeg fant en guidestjerne
Nå skal jeg bare gjøre meg mer kjent med programmet (guidemaster) og innstillingene der.Det er vidunderlig når tingene løsner og det fungererMange takk for hjelp alle sammennå kan jeg endelig falle i søvn !
12. september 2009 kl. 13:47 #21599
Anonym- Nova
Hei igjen alle sammen !
Så kom den endelig tilbake fra Italien
Kjøpte meg en LVI Smartguider for en stund siden og den var defekt rett fra esken
Håper på klar himmel i natt så jeg kan teste den igjen !Det burde der vel bli noget ut av!
12. september 2009 kl. 13:52 #21600
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
Så bra at du endelig har fått den! Men nå skal du jo til Kreta snart, og da må du vel vente med å prøve den ut skikkelig til du er tilbake?
Mvh,
Bjørn12. september 2009 kl. 15:59 #21605
Anonym- Nova
Hei Bjørn !
Godt å ha den her igjen ja !Ute i går med et NexImage cam (kun for å teste kameraet) og det virket bra når jeg først fikk stilt inn ordentlig i programmet (frame-rate – eksponering – lysmetning og slikt)Nå når LVI’en er hjemme igjen håper jeg å få en test med den også før vi drar nedover !Nå er jeg også med i styret i AiA og på Mandag skal vi ut på Møvig for å se på klubbhus !Vi er tilbudt en HV-Hytte som ligger litt lenger inne. Eneste utgift blir strøm, resten til opp-pussing får vi av Forsvarskommando SørOgså ingen årlig leie !
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vil lære meg guiding med webcam!' er lukket for nye svar.