› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Vil lære meg guiding med webcam!
- Dette emne har 30 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af Bjørn Sandåker. This post has been viewed 376 times
-
ForfatterIndlæg
-
4. september 2009 kl. 19:39 #21221
Anonym- Nova
Hei alle !
Mens jeg går og venter på min LVI smartguider, kunne jeg tenkt meg å finne ut av det med å bruke enten mitt Celestro NexImage eller Phillips ToUcam pro som guidecam !Hva trenger jeg av software til min Laptop (xp) for å komme igang ?Gjerne så enkelt som muligtMvh Arne Martin4. september 2009 kl. 20:26 #21226
tommyfDeltager- Neutron star
Check PHD guide, det skulle kunne adresserer webcameras også via vindows routiner.
4. september 2009 kl. 22:14 #21243
Anonym- Nova
Så har jeg hentet PHD guide, men så der er noe med Ascom plattform og drivere ??
Kan ikke PHD drive min HEQ5 Pro sånn uten videre ?PHD sier at mitt ToUcam er koblet til, men det hele ser sort ut på skjermen !Mvh Arne Martin4. september 2009 kl. 23:23 #21245
Ja, når man guider via PC så skal man have Ascom, det kan du bruge tiden til at læse om da det bruges meget i astronomi for mange…
4. september 2009 kl. 23:32 #21247
Har lige set på PHD, det ser ud til at du skal installere Ascom basen, og hente drivere til din mount her
http://eq-mod.sourceforge.net/5. september 2009 kl. 00:40 #21248
Anonym- Nova
Mange takk til deg TommyF !
Nå skulle jeg ha alt hva jeg behøverMangler kun en natt med klar himmel.Utsiktene ser faktisk riktig gode ut natt til Søndag i følge værmeldingen !Da skal jeg og min søster ta vores utstyr med i min båt og finne oss en ø med mørk himmel, borte fra naboenes lykterSkal bli spennede å se hva som kommer ut av det !Fikk også mail om at min LVI smartguider er på vei fra Italien nu. Så, om en ukes tid håper jeg den er her !Mvh Arne Martin5. september 2009 kl. 10:38 #21258
Anonym- Nova
Jeg var nok litt for rask
PHD starter fint opp – finner mitt ToUcam og der er bilder på ! Så langt er alt vel
Men i EQASCOM finner ikke programmet teleskopet mitt !Jeg har sjekket at com port er ledig og i samsvar med programmet.“EQ Modded Mount NOT found at COM9: 9600” er meldingen i programmet !Noen som har en anelse om hva jeg gjør galt ??Mvh Arne Martin5. september 2009 kl. 11:42 #21261
webweichelDeltager- Nova
Hej Arne,
Jeg bruger netop Heq5Pro og toucam med PHD det kører meget fint. Setup er:
Cartesduciel, under “telescope” “select scope interface” hak i ascom, configuration panel ser ud som nedenfor:
Når jeg trykker connect kommer eqascom interfacet frem.
Tryk på Select giver:
Properties:
Håber det kan hjælpe, ellers sig til.
Mvh Steen
5. september 2009 kl. 13:24 #21266
Anonym- Nova
Hei Steen !
Nå kjører det flott !Nå mangler det bare en klar himmel så man kan teste det hele “in natura”Takker så meget !Mvh Arne Martin5. september 2009 kl. 14:18 #21267
Anonym- Nova
Så undrer jeg meg på en ny ting !
Har sett her på forum at det snakkes om guidelogg og PHDgraf, er det noe som blir opprettet automatisk eller hvordan fungerer det ?Mvh Arne Martin5. september 2009 kl. 14:44 #21268
mstauningDeltager- Black Hole
Det skal man vist nok slå til… Under tools – Enable logging.
Så kan man altid analysere hvad gik galt, eller hvorfor gik det ikke galt.
Man kan faktisk lære rigtigt meget om sin montering, og sine indstillinger ud fra en log fil.
5. september 2009 kl. 14:52 #21269
Anonym- Nova
Hei MS !
Mange takk for hjelpenNå pakkes det hele for en tur i min båt !Jeg og søs skal ha våres utstyr med ut for å se om man ikke kan finne en plass vekk fra naboers lys !Jeg har spottet en plass som egner seg godthåper å ha litt å vise til efter weekenden
Mvh Arne Martin5. september 2009 kl. 15:15 #21271
Godt det hjalp… Jeg bruger som regel kun visning af graph de første 2min, bare at se om guiden ligger fint, derefter slår jeg den fra..
6. september 2009 kl. 18:46 #21317
Anonym- Nova
Hei igjen alle !
Da er man kommet på fastland igjen etter en lenge efterlengtet skyfri natt ! Månen lyste desverre som en 1000 watter, men det får man leve med.Mitt første forsøk med guiding gikke desverre ikke så godt.Jeg trodde jeg hadde det hele klart inne jeg gikk hjemmefra, men når det hele stod klart til å kjøre så ville det bare ikke ! (sikkert nybegynnerfeil)Så for å ikke kaste bort den første gode natt, så pakket jeg guidescope og ToUcam ned og gikk for det visuelle !For første gang fikk jeg se Jupiter med fire måner på linjeDen hang jeg ved i lang tid før jeg gikk videre til også et nytt bekjentskap: Mars !
Rød og fin stod den der i østJeg prøvde et par billeder med DSLR’et, men Planeter ser ikke så gode ut med de spikes en Newton lager, så jeg skal nok holde dem for meg selv eller?Min søster som også var med, hadde desverre bare problemer med sin monteringPga. en dårlig kontakt i stikket på monteringen,som gjorde at den slo seg av bare man kjørte monteringen så ledningen beveget seg !Dessuten gjorde hun samme feil som jeg en gang, byttet om på lengde og breddegrad til GoTo’enUndres hvor monteringen trodde hun befant seg ?Tross alt en fin natt her hos oss !Mvh Arne Martin11. september 2009 kl. 11:07 #21523
Anonym- Nova
Hei igjen alle !
Så har ennå en natt passert.Jeg har igjen prøvd meg på guiding via ToUcam, men jeg klarer ikke finne noen guide-stjerner ! Jeg tror nok at mitt webcam kanskje ikke er lys-følsomt nok ?Kom akkurat til å tenke på at det beste må være å sette innstillinger til sort hvitt ?Det vil vel være bedre mht. lys-følsomhet ?Mars gikk fint å finne, men stjerner til å guide på vil bare ikke foreløpig !Men jeg skal nok prøve igjen -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vil lære meg guiding med webcam!' er lukket for nye svar.