› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Vil du se Sirius B?
- Dette emne har 14 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 9 Är, 5 mÄneder siden af natteravn. This post has been viewed 26 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
9. december 2013 kl. 23:09 #111415
lindhardDeltager- Super Nova
En bemÊrkning i en anden trÄd mindede mig om et gammelt uafsluttet projekt, jeg har i skuffen, nemlig at se Sirius B, ledsageren til Sirius.
Og det kunne nĂŠsten ikke vĂŠre mere passende, eftersom det snart er 102 Ă„r siden, Alvan Clark opdagede Sirius B den 31. Januar 1862 med en 18 1/2 â refraktor. Sirius B stĂ„r pĂ„ nĂŠsten samme sted som ved opdagelsen og har om fĂ„ Ă„r stĂžrst Ăžstlige elongation, den er altsĂ„ langt vĂŠk fra Sirius A.
Det er dog ikke nogen helt et opgave at se Sirius B. Der skal Ăžvelse og held til.
Sirius, som selv er mag -1.5 har sin ledsager mag 8.5 kun 10 buesekunder vÊk, sÄ ledsageren kan nemt drukne i hovedstjernens lys.
Ledsagerens bane om Sirius er elliptisk, og netop i disse Ă„r bliver afstanden mellem stjernerne stĂžrst og muligheden for at se B bedst.
Jeg fik oprindelig ideen fra âWebb Society Deep Sky Handbook Vol 1 Double Starsâ, hvor det nĂŠvnes, at det er lettere at se ledsageren, hvis man laver en sekskantet âmaskeâ, som skal anbringes foran objektivet.
Masken former lyset fra Sirius i falske spikes, og ved at dreje masken kan man skabe et hul i lyset, hvor ledsageren stÄr og derned fÄ ledsageren frem.
Hexmaske pÄ SCT. Fra Internettet.
Jeg lavede en sĂ„dan maske til min 10â for mange Ă„r siden, men sĂ„ aldrig Sirius B.
En amerikansk amatĂžr har set Sirius B i en C-8 ved hjĂŠlp af et rĂždfilter. Et âminus OIIIâ filter blev brugt til at undertrykke tĂ„gebaggrunden pĂ„ M 42. Det kunne ogsĂ„ tage en stor del af den blĂ„-violette glans fra OB stjerner I feltet. Det virkede ogsĂ„ pĂ„ Sirius. Stik Ăžst for den strĂ„lende Sirius var en lille, men synlig prik, Sirius B.
Uden rĂždfiltret var Sirius omgivet af et lyshav og mange diffraktionsringe, selv ved god seeing. Men filtret fjernede lyshavet og de fleste af ringene.
Sirius B blev naturligvis ogsÄ svagere, men med filtret var kontrasten meget bedre og det var nogenlunde let at fastholde B.
Det er bedst at prÞve, nÄr Sirius et tÊt pÄ meridianen og sÄ hÞjt pÄ himmelen som muligt.
Brug sÄ stor en forstÞrrelse som vejret tillader. Flyt eventuelt Sirius lige uden for feltet, kun sÄ meget, at den lige forsvinder. Det vil reducere stjernens lys meget.
Hvis du har en kikkert med âspiderâ, f.eks. en Newton, sĂ„ husk at dreje kikkerten, sĂ„ du ikke har Sirius B gemt under en âdiffraction spikeâ.
God kollimering, ren optik og rene okularer er et “must”, og det er vigtigt at kende stjernernes indbyrdes placering nĂžjagtigt.
Her er nogle eksempler pÄ, hvordan det kan se ud. (Jeg har fundet illustrationerne rundt om pÄ internettet):
Jeg har som nÊvnt endnu ikke selv set Sirius B, men vil gÞre et nyt forsÞg denne vinter. Jeg hÄber at I andre ogsÄ vil forsÞge.
Hvor mange fÄr mon set den? og hvor stor (lille) en kikkert skal der til?
Det siges, at det er godt at trÊne pÄ Rigel, hvor det skulle vÊre nemmere at finde ledsageren. Det har jeg dog ikke prÞvet.
Lindhard 2013-12-10 21:04:21
mvh
Lars9. december 2013 kl. 23:39 #111416
mogenskhDeltager- Main Sequence
Rigtig godt,og brugbart indlĂŠg.
Mvh
Mogens
9. december 2013 kl. 23:42 #111417
astrojensenDeltager- Neutron star
Fin vejledning! Ja, man kan bruge Rigel, til at fĂ„ en fornemmelse for, hvor tĂŠt pĂ„ hovedstjernen, ledsageren stĂ„r. Separationen er temmelig ens, men Rigel’s ledsager er cirka 1,5 magnitude klarere og Rigel selv 1 magnitude svagere end Sirius! Ved et lille teleskop, mindre end cirka 150mm – 200mm, vil jeg ikke umiddelbart tro, at et rĂždfilter er nogen god idĂ©, da ledsageren er sĂ„ svag. Derimod vil en hexagonalmaske nok vĂŠre et forsĂžg vĂŠrd, ved alle aperturer.
Thomas, Bornholm
10. december 2013 kl. 16:52 #111440
viggo.tDeltager- Super Giant
Hej Lars.
Super vejledning. Nu kan vi andre da ikke vĂŠre bekendt ikke at give SiriusB en chance i Ă„r. Den bliver dog bedre de kommende Ă„r mht separation.Jeg mente efter at have lĂŠst din artikel at jeg havde set den. SĂ„ jeg fandt noter frem fra d. 21. marts 1984 og 1. april 1984 hvor jeg pĂ„ begge datoer havde set den. Jeg brugte en hex maske som du beskriver.Lige en kort beskrivelse: “Men umiskendelig-som en lille lanterne blinker den, holder op, blinker igen – i takt med Siriuses sprutten. Den kan ikke fastholdes hele tiden Fanger man den i det rette Ăžjeblik er den meget tydelig med averted vision”.Jeg har desuden noteret at: ” Sirius B skal ses indfor 1/2 time fra himlen er tilstrĂŠkkelig mĂžrk til Sirius A totalt overdĂžver omrĂ„det i okularet”. Dv.s at den vil vĂŠre nemmest at iagttage om 3 mĂ„neder ved kulmination.Et andet trick som mĂ„ske kan hjĂŠlpe er et apodizing filter Det fjerner lyset fra de yderste diffractionsringe og sĂ„ skulle det jo blive nemmere at se Sirius B. IsĂŠr pĂ„ planeter skulle det vĂŠre en hjĂŠlp. Det har jeg ikke prĂžvet men nu skal det vĂŠre.mvh Viggo.10. december 2013 kl. 17:37 #111442
rune.cb.Deltager- Super Nova
God beskrivelse og flotte illustrasjoner.
Mvh Rune.
Website: www.runecb.com
10. december 2013 kl. 18:01 #111443
RudiDeltager- Neutron star
Dejlig lÊsning og tilpas pÊdagogisk sÄ alle kan fÞlge med.
Mere af den slags
Held og lykke med observationerne, mon ikke det lykkedes
med den fornemme forberedelse?
/Rudi B. Rasmussen
10. december 2013 kl. 18:02 #111444
palle.b.Deltager- Nova
Ja jeg vil gerne se Sirius B, men ud over den der maske, kommer jeg nok til at rive et hus ned der mod sydâŠâŠ
bare for at se sirius A
NĂ„ vi mĂ„ se hvis det bliver klart og jeg er ude der ved 01 tiden. NĂ„ hen i mod marts er der en mulig hed ved 20 21 tiden…
Palle B. 2013-12-10 17:04:54 10. december 2013 kl. 18:29 #111447
lindhardDeltager- Super Nova
Palle B. wrote: Ja jeg vil gerne se Sirius B, men ud over den der maske, kommer jeg nok til at rive et hus ned der mod sydâŠâŠ
bare for at se sirius A
SĂ„ skal du have fat i dem her
mvh
Lars10. december 2013 kl. 20:07 #111453
hans.bengtsson- Main Sequence
Det finns en detalj jag aldrig riktigt förstÄtt nÀr det gÀller upptÀckten av Sirius B. Joseph Ashbrook skriver i The Astronomical Scrapbook:
“Warner tells us that this discovery was made on January 31, 1862, with Alvan Graham Clark at the eyepiece and his father by his side. They were waiting for Sirius to appear from behind the wall of a building when a faint star came into view three seconds before dazzling Sirius itself.”
Men positionsvinkeln för Sirius B var vid tiden för upptĂ€ckten 85 grader. Med andra ord lĂ„g Sirius B öster om huvudstjĂ€rnan. Hur kan dĂ„ Sirius B glidit in i synfĂ€ltet FĂRE huvudstjĂ€rnan? NĂ„gon som har en bra förklaring till detta mysterium?
Var det möjligen sĂ„ att Clark trodde han upptĂ€ckt Sirius B – utan att egentligen ha gjort det? Och att det i sĂ„ fall var nĂ€r “upptĂ€ckten” skulle konfirmeras som den verkliga upptĂ€ckten gjordes? Alternativt kan förstĂ„s Warner helt enkelt ha gett en felaktig beskrivning av hur upptĂ€ckten gick till. I varje fall tycks inte Ashbrook ha uppmĂ€rksammat att scenariot var (som jag förstĂ„r saken) omöjligt.
M v h
Hans Bengtsson
10. december 2013 kl. 21:11 #111456
palle.b.Deltager- Nova
Tak Lars det mĂ„ vĂŠre den rigtige lĂžsningâŠ.
SÄdan en nÊbo kan vel sagtens forstÄ at det er huset der skal vÊk, og ikke mig der skal flytte min kikkert.
intet problem.
Palle B. 2013-12-10 20:11:54 11. december 2013 kl. 00:06 #111458
tom.aDeltager- Super Giant
Hans Bengtsson wrote: …
“Warner tells us that this discovery was made on January 31, 1862, with Alvan Graham Clark at the eyepiece and his father by his side. They were waiting for Sirius to appear from behind the wall of a building when a faint star came into view three seconds before dazzling Sirius itself.”Men positionsvinkeln för Sirius B var vid tiden för upptĂ€ckten 85 grader. Med andra ord lĂ„g Sirius B öster om huvudstjĂ€rnan. Hur kan dĂ„ Sirius B glidit in i synfĂ€ltet FĂRE huvudstjĂ€rnan? NĂ„gon som har en bra förklaring till detta mysterium?
…
Ja og for at gÞre det mere mystisk, sÄ svare de tre sekunder til 45 buesekunder, hvilket er en stÞrre separation end Sirius B nogensinde opnÄr fra A.
Tom A 2013-12-10 23:11:04
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/11. december 2013 kl. 00:15 #111459
tom.aDeltager- Super Giant
Fint indlÊg Lars. Og held og lykke med jagten pÄ Hvalpen!
Hvalpen stÄr pÄ min liste af svÊre observationsprojekter for denne sÊson, sÄ jeg deltager ogsÄ i jagten.
AvnĂž Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemĂžrket mĂždes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/2. oktober 2014 kl. 19:04 #122521
natteravnDeltager- Main Sequence
PrĂžvede for en uges tid siden.
Tidspunktet var mellem kl. 05.30 0g 06.30 med en 5″ Apo men uden held
Nogle amerikanere har ofte pĂ„ CN berettet at se Sirius B “hvalpen” rimelig nemt med 3″ Ă„bninger.
Absolut en udfordring fra vores breddegrader
2. oktober 2014 kl. 21:31 #122532
astrojensenDeltager- Neutron star
Ja, den er vanvittig svĂŠr her fra vores nordlige udpost. Har prĂžvet i Ă„revis uden held, som jeg tidligere har nĂŠvnt.
Det er en god idé at prÞve pÄ morgenhimlen, da seeingen da oftest er bedre end om aftenen. Et alternativ, hvis man ikke er morgenfrisk, kan vÊre at prÞve STRAKS efter solnedgang i Marts, hvor Sirius stÄr tÊt pÄ meridianen. Seeingen kan oftest vÊre stabil i en halv times tid lige efter solnedgang, hvor der er balance mellem ind- og udstrÄling.
Thomas, Bornholm
3. oktober 2014 kl. 16:37 #122571
natteravnDeltager- Main Sequence
Det skal helt sikkert prÞves omkring marts mÄned! Tak for tippet
En sjov udfordring iĂžvrigt
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Vil du se Sirius B?' er lukket for nye svar.