› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Vil du se min smukke guidekurve
- Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 12 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 268 times
-
ForfatterIndlæg
-
17. februar 2016 kl. 03:25 #143386
mortenDeltager- Super Nova
Tak for input, lyder som det jeg har gjort manuelt.
phd har åbenbart flyttet sig siden jeg forlod det ca i 2011 pga dets manglende dithering kapacitet
17. februar 2016 kl. 04:14 #143388
mhansenDeltager- Nova
Dette bliver et længere svar omkring guiding, so brace yourself.
Ej, jeg fandt blot ud af forskellen i buesek pr. pixel på min guider ctr. mit hoved kamera er
5.05 for guiden (STX guidecam)
1.70 for hoved kameraet (SXVF M7C)Det er alligevel en forskel på 2.97 x. Jeg har egentlig ikke overvejet dette nøjere, men bemærkede at jeg snildt kunne få skæve og aflange stjerner, selvom min RMS på guiden ikke har været over 0.5 (typisk omkring 0.2-0.3). Jeg overvejede at dette kunne have noget med den store forskel at gøre, så jeg har lige været ude og smide en 2x barlow på guidekameraet, hvilket giver
2.53 for guiden
1.70 for hovedkamera (stadig)og en forskel på 1.48 x.
Nu er det spændende at se hvorvidt det rent faktisk vil gøre en forskel eller det bare er mig der pjatter.
Jeg bruger i øvrigt MaxIm DL til både at optage og guide.
17. februar 2016 kl. 07:44 #143391
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Jeg vil også lige bidrage med en guidekurve fra i går. Den røde kurve er deklinationen. Vi ved, at
opstillingen er polopstillet ret præcist, så derfor er udsvingene på denne kurve udløst af almindeliglufturo. Morten er også inde på denne problematik – det er svært at gøre noget ved disse varia-tioner.Guidingafvigelsen ligger inden for +/- 1″, og det er nok vanskeligt at få den længere ned uden brugaf aktiv optik.Der er guided på M-81, som står meget højt på himlen.TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
17. februar 2016 kl. 12:03 #143400
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Jeg viser til innlegget mitt ovenfor. Her er den “rapporten” som jeg fikk ut etter å ha kjørt “Guiding Assistent” nylig. Monteringen min skorter det jo mye på både når det gjelder PE og backlash, men guidingen fungerer noenlunde bra likevel ettersom RA varierer noenlunde jevnt uten plutselige store utslag. (Jeg har målt lavere PE tidligere, så den kan nok variere litt).
Torbens flotte guiding-kurve kan jeg bare drømme om. Også for denne er nok de momentane utslagene noe større enn grafen gir inntrykk av, ettersom hvert målepunkt representerer gjennomsnittlig posisjon for guidestjernen innenfor et tidsintervall på 2 sek. Jeg tviler på at den typen av AO som noen amatører bruker, ville bedret kurven vesentlig. Også her skjer korreksjonene basert på “gammel” informasjon, og lufturoen er høyfrekvent.
Øystein
8. marts 2016 kl. 22:27 #144582
RudiDeltager- Neutron star
Den der “guiding assistent” funktion er genial. Jeg prøvede den lige nu og med kun to internationer blev guidekurverne meeeeeget bedre!!!
/Rudi B. Rasmussen
8. marts 2016 kl. 23:38 #144594
kennethkDeltager- Nova
Skal prøve guide assistent. Her er min kurve for en tid siden og den er ikke helt gal kan jeg skjønne men når monteringen passerer sør og kommer på vesthimmelen blir den plutselig mye verre, hva skyldes det?
9. marts 2016 kl. 01:31 #144604
xplodeDeltager- Nova
Høres ut som backlash?
Etter meridian flip flytt motvekta litt så teleskopet som da er på østsida av monteringa er tyngst.
Det er veldig vanskelig å si noe om guidekurven din er god eller dårlig ettersom du ikke har stilt inn pixelstørrelse og brennvidde i PHD2, når du mangler dem instillingene så viser PHD2 avvik i pixler istedenfor buesekunder.
9. marts 2016 kl. 09:13 #144608
kennethkDeltager- Nova
Alltid tyngst i øst, skal gjøre det.
Er det guidekamera pixelstørrelse og guideskopets brennvidde som skal reg i phd?
9. marts 2016 kl. 11:26 #144619
xplodeDeltager- Nova
Det stemmer
9. marts 2016 kl. 18:23 #144645
kennethkDeltager- Nova
Supert, da må jeg få registrert det 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vil du se min smukke guidekurve' er lukket for nye svar.