› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Vil du se min smukke guidekurve
- Dette emne har 24 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 12 måneder siden af kennethk. This post has been viewed 267 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. februar 2016 kl. 14:14 #143322
RudiDeltager- Neutron star
… eller snarer, hvor smuk er det nødvendigt at den er?
Hvor store RMS fejl har I egentlig på guide kurver?
Jeg fik en bemærkning forleden om at min guide “cycler” temmelig meget, men egentlig er jeg nogenlunde tilfreds.
Når man tager teleskop og kamera i betragtning, så handler det vel om at fejlen i snit er samme størelses orden som systemets opløsning?
Med min Skywatcher Explorer 130PDS og Canon 1000D giver Sky at Night – Field of view calculator (LINK) en opløsning på 1,81 “/pixel.
Og en typisk session giver en total fejl på ra/dec på ca 2″, da det jo er til hver side, så er guide fejlen altså 2x større end mit kameras opløsning.
Men når man så tager unøjagtighed i fokusering samt seeing i betragtning, er det vel tilstrækkeligt?
Jeg syntes da selv at stjernerne er helt kugle runde i mine billeder.
Her en typisk guide kurve med mit setup:
/Rudi B. Rasmussen
16. februar 2016 kl. 14:35 #143324
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Vil du se min smukke guidekurve
Det ar fandeme god humor !!
Jeg synes umiddelbart, at de kurve ser fornuftig ud.
Men jeg er altså ikke den store guide-ekspert16. februar 2016 kl. 14:58 #143327
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Den ser da ganske fornuftig ud Rudi
+/- 2″ er ikke så ringe.
Prøv at slå guidingen fra og se, hvor stor variation dit drev har på R.A.-aksen.mvhTorbenTOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. februar 2016 kl. 16:05 #143329
henrik.schneiderDeltager- Nova
Hvilket guide scope har du på?
16. februar 2016 kl. 17:05 #143332
Det er en 50mm F200mm fra 2astro, købte et pakketilbud med QHY5L-II C.
I “Brain” vinduet har jeg sat følgende parametre:
[Global]
Focal length: 200 mm
[Camera]
Pixel size: 3,75
rudibr 2016-02-16 17:43:37 /Rudi B. Rasmussen
16. februar 2016 kl. 17:30 #143333
Arnstein DaleDeltager- Planet
Her er et screenshot fra en kveld i januar. Kurvene varierer litt fra gang til gang. Jeg er nok mer ute og “sykler” enn Rudi over her 🙂
16. februar 2016 kl. 18:45 #143335
Torben Taustrup wrote: Den ser da ganske fornuftig ud Rudi
+/- 2″ er ikke så ringe.
Prøv at slå guidingen fra og se, hvor stor variation dit drev har på R.A.-aksen.mvhTorbenSjov idé, men hvordan slår man guidingen fra men beholder grafen?
/Rudi B. Rasmussen
16. februar 2016 kl. 19:32 #143339
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Du klikker på “hjernen” og vælger fanebladet “mount”. Fjern flueben i “Enable Guide Output”.
Vælg en guidestjerne og start guiding.
mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
16. februar 2016 kl. 19:59 #143340
Tak for hintet. En genial måde at måle PE på.
/Rudi B. Rasmussen
16. februar 2016 kl. 20:05 #143342
mortenDeltager- Super Nova
Fin kurve Rudi
Med risiko for at komme med GSM udgydelser, så mener jeg nu ikke at en sådan kurve siger særlig meget om systemets guiding performance, udover tre informationer:
1) En savtakket kurve hvor en korrektion i den ene retning efterfølges inden for 10 sek af en korrektion i den anden retning betyder generelt at man guider for hårdt, der sendes for mange korrektioner til monteringen
2) En stribe korrektioner i en retning efterfulgt af en stor korrektion i den anden retning er tegn på stiction (specielt, eller kun, i DEC)
3) Hvis alle korrektionerne er i samme retning er polalignment dårlig (mest tydeligt i DEC).
RMS værdien er selvfølgelig påvirket af disse tre faktorer, men er efter min opfattelse et overvurderet mål for guidingens kvalitet. Har man styr på ovenstående tre forhold, så vil RMS kurven mest sige noget om seeing og eksponeringstid af guidekameraet Guider man med længere eksponeringstider får man mindre seeingstøj og dermed mindre rms på sin guidekurve, og det er selvfølgeligt godt, hvis guidingen kan følge med drift, og periodiske- og ikke periodiske fejl.
God guiding er at sende tilstrækkelige korrektioner, men kun lige akkurat tilstrækkelige. Korrektionerne i sig selv gør FWHM større, og skal derfor være så få som muligt.
Problemet med guiding er for det første, at vi søger at fiske et meget lille fejlsignal ud af en meget støjfyldt måling. Centroidet for guidestjernen varierer mindst 10 gange mere pga seeing end på grund af trackingfejl i en bare nogenlunde montering som er rimeligt polalignet. For det andet korrigerer vi på noget der allerede er sket, og guiding kan derfor kun korrigere ret langsomme, regelmæssige ændringer. Jager vi seeing bliver det hele meget værre af guiding.
FWHM og stjernernes rundhed er det eneste hårde endepunkt for guiding performance. Min erfaring er at seeingen på objekter over ca 40 grader, næsten aldrig er værre end, at man snildt kan få FWHM pænt under 3″, og ikke sjældent under 2″ der hvor jeg har observeret.
Det gælder om, at bekæmpe de ikke-periodiske fejl, og bringe ens periodiske fejl under kontrol, derved kan man køre med lange guideintervaller og forstyrre systemet mindst muligt med guiding.
Her er en PemPro kurve efter PEC. Ikke vist på figuren er en drift på ca 1″ pr minut. Man kan køre med guideintervaller på mindst 5-10 sekunder og alligevel uden problemer fange driften. Udover driften kan der være sjældne ikke periodiske fejl på grund af mirrorflop etc, det kan man alligevel ikke rigtigt redde med guiding, fordi man korrigerer efter eventet. Jeg håber jeg har styr på mine spejle nu.
Billedet kommer ikke med, det er her
https://www.dropbox.com/sh/kpx5wbj0boog501/AABa2lTEcchD5-egx_B-3tEAa?dl=0
morten 2016-02-16 19:15:18 16. februar 2016 kl. 20:17 #143343
Morten hvordan synes du min kurve ser ut ovenfor her?
16. februar 2016 kl. 20:33 #143345
mortenDeltager- Super Nova
Hej Arnstein
Det er et stykke tid siden jeg har brugt phd, så jeg er lidt rusten mht phd kurverne. Jeg går ud fra, at den blå er RA
Det jeg ser er, at du har en tilfældig del og en systematisk del, den systematiske er den lidt sinusoidale kurveform.
Skal man lære mere om ens montering og guiding, så har jeg haft glæde af, at tage log filen og analysere den.
I logfilen findes der nogle kolonner der angiver korrektionen i RA og dec (x og y, hvis man har orienteret kameraet rigtigt, så vidt jeg husker regner phd det om til ra og dec, i modsætning til f.eks. maxim).
Hvis man så kumulerer korrektionerne, så kan man faktisk se noget der ligner en PE kurve (det duer kun hvis man ikke har lavet dithering, som phd så vidt jeg ved ikke kan uden sammen med nebulosity?). Fra PE kurven kan man så se hvor store guideimpulser man egentligt behøver for at kunne klare de stejleste dele af PE kurven.
Jeg håber dette giver mening. Ellers PM mig din e-mail adresse, så vi kan kommunikere, jeg kan sende dig en excell fil, hvor din log fil er lavet om til en PE kurve. Efter min opfattelse er der mange flere informationer i logfilen end i guidekurven,
16. februar 2016 kl. 20:41 #143346
Takk for svar Morten.
Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner alt som foregår under guiding, annet at kurvene ikke bør sprike til alle kanter. Pleier å være nøye med polaralignment, men det er vel alltid noe å gå på 🙂
Sender deg min epostadresse på pm.
16. februar 2016 kl. 21:53 #143353
ØysteinDeltager- Giant
Hei,
Jeg fikk bare lyst til å minne om det analyseverktøyet som ligger innebygd i PHD2 programmet i tilfelle det kan være til nytte for noen:
Etter å ha kalibrert og guidet en stund på vanlig måte, velger en Guiding Assistent under menypunktet Tools.
Når en starter dette verktøyet fortsetter PHD å følge guidestjernen, men det gis ikke guidekorreksjoner. Etter rundt 10 (?) min, trykker en på Stop.
En får da ut en rapport som angir størrelsen på både de tilfeldige variasjonene i RA og DEC (som skyldes seeing osv), de mer systematiske variasjonene (PE…) og driftavviket (poloppstillingen…). En får også vite hvor fort RA endrer seg på det verste, som jo er en viktig parameter ved guiding.
Dessuten forsøker dette verktøyet å måle hvor mye en har bommet på Nordpunktet, samt hvor stor backlash (i DEC) monteringen har.
Verktøyet gir også konkrete råd om hvordan en kan forbedre guidingen (parametre og annet).
Etter avslutning gjenopptar PHD pliktskyldig guidingen (med korreksjoner).
Øystein
16. februar 2016 kl. 22:01 #143355
Tak for mange nyttige input, især “Guiding Assistent” lyder lovende, det skal jeg lige se på Øystein.
/Rudi B. Rasmussen
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vil du se min smukke guidekurve' er lukket for nye svar.