› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Vigtigeste tilbehør til nystarter
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af alfi. This post has been viewed 696 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2009 kl. 22:21 #21502
p.broe- Asteroid
Så langt så godt…Jeg har besluttet at købe montering+teleskop i god kvalitet fra starten af, også så der er et godt udgangspunkt for astrofoto når der kommer erfaring og penge til det i fremtiden.Montering: Celestron CGEM til ca. 14kTeleskop: Takahashi Tsa-102s med 7x50mm søger til ca. 20kTroede jo så at de fleste beslutninger var taget…. menMit loft (i år) er ca. 40k, det gir så ca 6k til det mest nødvendige tilbehør.Det ser for mig ud som om at man hurtigt kommer af med 10k, hvis kvaliteten på det mest nødvendige tilbehør skal følge kvaliteten på teleskopet.Som sagt så er jeg nystarter og har brugt mange timer på valg af teleskop og montering.Konstaterer så nu at valg af tilbehør er mindst lige så kompliceretNogen gode råd fra de garvede amatør-astronomer?10. september 2009 kl. 22:49 #21506
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Hej Preben
Velkommen!
Først må jeg sige, at dit valg er ganske glimrende.
Men jeg må spørge om du har overvejet om du primært vil kikke i teleskopet eller fotografere?
Måske vil du begge dele, men hvad vægter sig højst for dig?Er du primært interesseret i visuel observation, så må jeg råde dig til at overveje om ikke en stor newton er et bedre valg.
Altså sådan en Takahashi er absolut fremragende, men man får altså bare mere lys for pengende i en newton. Sådan er det bare.Fotografisk er en newton også langt fremme, men Tak’en kan sagtens være med.
Næste spørgsmål er så, hvilke type objekter du interesserer dig mest for?Planeter, tåger, galakser, asteroider, kometer???
Sig ikke: “lidt af det hele”. Der findes ikke et teleskop, der er “bedst til det hele”.
Tak’en vil være rigtig god til mellemstore objekter som en del tåger og galakser og med en god barlow også udemærket til planeter.
En Schmidt-Cassegrain er fremragende til planeter, små planetariske tåger og små galakser.
En stor newton er fremragende til mellemstore svage tåger og galakser.
En kort brændvidde refraktor som Takahashi FS60 er uovertruffen til kæmpe objekter som de største tåger og super wide-field generelt.Ok, har du lagt dig 100% fast på TS-102’eren?
Visuelt, så skal du have nogle rigtig gode okularer.
TeleVue er et godt valg, men valg af okularer er en jungle, der er RIGTIG meget at vælge imellem.
Orthoscopiske designs er gode til planeter, Nagler og den nye Ethos er super wide-field.
http://shop.trackthestars.com/group.asp?group=12Foto, så skal du have et godt kølet monochrom kamera.
Overvej et QCam, måske QCam2.
http://astroqcam.dk/Lad os høre lidt om, hvad du kunne tænke dig at bruge teleskopet til, så kan vi give lidt mere konkrete råd
11. september 2009 kl. 02:57 #21513
p.broe- Asteroid
Hej Lars.
Hurtigt og præcist formuleret svar til en nybegynder må jeg sigeJeg Vil prøve at formulere mine prioriteter…Jeg bor i storkøbenhavn og har altid gjort det, så teleskopet skal være nemt at transportere.Jeg er helt sikker på at fotografering er et must efter nogen tids observation.Da intet teleskop er godt til det hele så tænker jeg at et teleskop der er rigtig godt til observation af mellemstore objeker , men så “falder lidt af på den” når det kommer til vores solsystem og lyssvage deep sky objektor, vil være et godt kompromis for en rookie, der ikke er sikker på hvad på nattehimmelen der har mest interesse.Og inden for de rammer er 102’eren jo så også ganske god til foto når det begynder at klø for at få taget nogen billeder.Jeg har altid haft en svaghed for mekanik i top kvalitet så det trækker osse en del.Tak 102’eren er efter min beskedne mening (og vel osse viden) det bedste kompromis ud fra de prioriteter jeg har nævnt. Og Jeg ved godt at man ikke får så meget åbning for pengene11. september 2009 kl. 03:16 #21514
p.broe- Asteroid
Og Jeg har ikke lagt mig 100% fast på TS-102’eren men jeg er blevet ret lun på den, så mine prioriteter kan godt virke ganske søgte (på det ubevidste plan naturligvis)
11. september 2009 kl. 03:43 #21515
alfi- Main Sequence
hei
det er nok ett exellent teleskop du ser på, og vil nok fungere meget bra på solsystemet, dobbelstjerner, hoper, etc.
den eneste begrensingen jeg kan se, er at det ikke er noen stor lyssamler til de diffuse objektene visuellt.
men til det kan du jo kjøpe deg en newton på 200mm for eksempel, den trenger ikke være så dyr, som f.eks. skywatchers 200mm f/5 som du får som ota for en rimelig penge, og så bruke den monteringen du har fra før.
jeg har den selv, med oppgradert lavprofil 2 speed crayford for å lettere nå fokus med dslr, etc.
det er ett bra teleskop for prisen, og da vil du ha en topp refraktor til sin bruk, og ett rimelig men bra lyssamler til lyssvake objekter.
lykke til med innkjøp, og hobby!alfi
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vigtigeste tilbehør til nystarter' er lukket for nye svar.