Vignetting på ETX-125

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Vignetting på ETX-125

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af boelle. This post has been viewed 73 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

boelle
      • Moon

Hej

Jeg har en udfordring på min ETX-125 når jeg bruger et 40 mm Super Plössl okular. Jeg får en del vignetting – i hvert fald når jeg placerer øjet tæt, eller helt op af gummiøjenstykket. Det samme gør sig gældende når jeg bruger min 2,5 Barlow på den 26 mm Meade 4000 der følger med. Jeg formoder at det bare er omstændigheder som jeg må leve med, men ville da ikke undlade at høre om nogen har erfaring med en løsning på dette.

Mvh.

Christian

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Det er ikke vignettering, men fordi du kommer indenfor okularets øjeafstand. Gør du det, kan øjet ikke modtage randstrålerne fra okularet, hvorved synsfeltet formindskes. Mange langbrændviddede plösslokularer har egentlig gummiøjestykket placeret alt for tæt på selve okularet, dette gælder især 40mm og 30mm udgaverne. Når man bruger en barlow på et okular, så gør den, at okularet “ser” et lysbundt med meget længere f/forhold og jo længere f/forhold, desto længere bliver okularets øjeafstand. Derfor ser du problemet med dit 25mm okular, når du bruger barlow, men ikke uden.

Thomas, Bornholm

boelle
          • Moon

Tak for god forklaring Thomas. Er der noget trick til at gøre observation mere behageligt givet denne “fejlkonstruktion” af okularerne?

/Christian

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Vignetting på ETX-125' er lukket for nye svar.