› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Vidvinkelokularer.
- Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 9 mÄneder siden af natteravnen. This post has been viewed 806 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
25. maj 2017 kl. 11:32 #160888
Anonym- Nova
Natteravnen wrote: Det sande synsfelt har jeg ikke forholdt mig til, det er jo en objektiv stĂžrrelse der kan kalkuleres alt efter brĂŠndvidden som den variable.
Hvad jeg har skrevet er selvfÞlgelig egen subjektive vurdering baseret pÄ nogle udvalgte objekter. Bedst er at prÞve det af ved selvsyn.
Jens.
SĂ„ for dig betyder det ikke noget om et okular har 100 graders synsfelt eller 68 graders synsfelt? Jeg har lĂŠnge overvejet et okular med stort synsfelt, men hvis det ikke betyder noget i praksis sĂ„ vil jeg hele bruge pengene pĂ„ sprut og damer, de er jo ikke billige đ
25. maj 2017 kl. 12:31 #160891
Anonym- Super Nova
Hej
Det her er min fÞrste sÊson som hobby astronom, sÄ jeg har ikke den dybeste indsigt endnu.
Men for mit vedkommen har jeg fundet en stigende begejstring i at benytte low power med stor tilsyneladende field of view. Det at betragte et stort objekt i sin fulde udstrÊkning, eller det meste af det, er for mig en super god oplevelse. De nÊste okularer jeg vil kigge pÄ er helt sikker, low power ( 40-50mm) okularer med lige sÄ meget AFOV jeg kan fÄ.
Og sÄ skal jeg i gang med at prÞve at tegne noget af det jer ser. Men det mÄ vente til nÊste sÊson.
Jeg kan lige indskyde at mine Tele vue Delite okulare 62€ AFOV har for mig vÊret fantastiske til planeter, sÄ der er mÄske ogsÄ et spÞrgsmÄl om hvad man vil bruge sit okular til vil jeg tro
25. maj 2017 kl. 13:16 #160892
natteravnenDeltager- Main Sequence
madsen wrote:
SĂ„ for dig betyder det ikke noget om et okular har 100 graders synsfelt eller 68 graders synsfelt? Jeg har lĂŠnge overvejet et okular med stort synsfelt, men hvis det ikke betyder noget i praksis sĂ„ vil jeg hele bruge pengene pĂ„ sprut og damer, de er jo ikke billige đ
Har du mulighed for at lÄne dig frem til et med 92° el. 100° sÄ prÞv det. Vi er forskellige og hvad den ene synes er godt, mener en anden er knapt sÄ godt. Man er nÊsten bedst tjent med at gÞre egne erfaringer inden man begiver sig ud i en investering pÄ mÄske 4000 kr. til 5000 kr. for et okular.
Nyligt foretog jeg observation af NGC5746 og med mit Ethos, havde jeg problemer fordi jeg fik stjernen 109 Virginis med ind i feltet, her havde mit Hyperion gjort en god gerning uden at jeg ville have gÄet pÄ kompromis med detaljerne i galaksen pga. dens SB og samtidig udelukket stjernens lys der var en irriterende lyskilde.
Siden 1973 som visuel, har jeg selvfĂžlgelig gjort mig mine erfaringer, men dette betyder absolut ikke at jeg kan fortĂŠlle hvad andre er bedst tjent med – jeg ved kun hvad der virker for mig (eller ikke virker) gennem flere Ă„rs ‘trial and error’.
Jeg er utrolig glad for min Panoptic der giver mig et 2° synsfelt i min titommer og med et OIII filter isat ved kig pĂ„ SlĂžrtĂ„gen i Svanen – det er simpelthen SĂ imponerende.
Er du til Ă„bne hobe, ja sĂ„ er et tilsyneladende synsfelt pĂ„ min 92° ikke at foragte – ligeledes hvis du har en forkĂŠrlighed for Abell el. Hickson katalogerne.
Jens.
Natteravnen 2017-05-25 13:17:36 25. maj 2017 kl. 13:30 #160893
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg kan lige indskyde at mine Tele vue Delite okulare 62€ AFOV har for mig vÊret fantastiske til planeter, sÄ der er mÄske ogsÄ et spÞrgsmÄl om hvad man vil bruge sit okular til vil jeg tro
I hÞj grad!! Selv bruger jeg jo nÊsten udelukkende binoviewer til planetobservationer og da bruger jeg oftest to 25mm Zeiss okularer med 50° synsfelt, fordi de er ekstremt behagelige at kigge i og er absurd skarpe. Skal jeg bruge lavere forstÞrrelse (for at fÄ et mere lysstÊrkt billede) bruger jeg to 40mm plössl okularer med 43° synsfelt.
SĂ„ for dig betyder det ikke noget om et okular har 100 graders synsfelt eller 68 graders synsfelt? Jeg har lĂŠnge overvejet et okular med stort synsfelt, men hvis det ikke betyder noget i praksis
TÞv en kende! Blot fordi det mÄske ikke betyder noget for Jens, om et okular har stort synsfelt eller ej, sÄ er det slet ikke sikkert, at det samme gÊlder for dig. Hvilke okularer, man foretrÊkker, er en yderst personlig smagssag og to personer, der i Þvrigt observerer de samme typer objekter og med samme type teleskop, kan have vidt forskellige opfattelser af, hvad et godt okular er. Derfor er det altid bedst, at prÞve okularerne selv, sÄ man kan danne sin egen opfattelse af tingene. Somme tider mÄ man af Þkonomiske grunde give afkald pÄ noget, f.eks. synsfelt eller Þjeafstand, men man bÞr ikke f.eks. afskrive vidvinkelokularer pÄ baggrund af rent teoretiske overvejelser. Okularet er den optiske del, der betyder mest for den rent Êstetiske prÊsentation af det, teleskopet viser, og vidvinkelokularer kan pÄ visse omrÄder give en prÊsentation af objektet, som almindelige okularer ikke kan komme i nÊrheden af. Nogle finder, at det sker pÄ bekostning af skarphed og lystransmission og svÊrger derfor til okularer med fÄ linser og mindre synsfelt, mens andre finder, at det store synsfelt giver en sÄ imponerende prÊsentation af objektet, at det er det lille tab vÊrd (som sandheden i Êre for de fleste er umÊrkeligt). Jeg selv prÞvede rigtigt gode vidvinkelokularer pÄ mit fÞrste rigtige astrotrÊf i 2009 og var straks solgt pÄ dem og anskaffede mine egne, hvilket jeg aldrig har fortrudt.
Thomas, Bornholm
25. maj 2017 kl. 14:20 #160895
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Enig!
Der er ikke meget der kan hamle op med et meget stort apparent synsflet i en stor kikkert. Jeg husker isĂŠr et kig pĂ„ en komet (husker ikke hvilken, der har vĂŠret sĂ„ mange) igennem Bernd Schatzmann’s meget fine 18″ Dobson med et Ethos okular. Det umĂ„delige synsfelt, oversĂ„et med meget smĂ„ stjerner var et indtryk der bliver svĂŠrt at overgĂ„.
Men ogsĂ„ synet af Jupiter i Rafael’s 30″ pĂ„ Starparty, bliver svĂŠrt at hamle op med, selv om det apparente synsfelt vist “kun” var 82 grader.
Men jeg mĂ„ tilstĂ„ at jeg pĂ„ C14’eren meget ofte finder mig selv bruge de meget gamle Wide-scan okularer. De er vel en König eller Erfle type, og som sĂ„dan ikke sĂŠrlig godt korrigeret. Men pĂ„ en f/11 kikkert gĂ„r nĂŠsten alt. Og skarpheden i centrum pĂ„ de gamle japaner-okularer er fin. Jeg bruger oftest et 20 mm, som giver knap 200X med 14″eren og indtrykket af jupiter med alle hvirvlerne og GRS der sniger sig rundt er magelĂžst. Kun set bedre i Rafaels kĂŠmpe-kikkert.
SĂ„ det er med okularer som med vin, cigarer (damer) etc. Smag og behag!
mvh
Jens25. maj 2017 kl. 17:09 #160900
outlookDeltager- Super Nova
En binoviewer giver nĂŠsten i sig selv et tilpas stort AFOV med selv ret “snĂŠvre” okularer, fordi det er indbildt ligesom forstĂžrrelsen ved sammenligning med et “enĂžjet” okular. Men qua stereovirkningen som ogsĂ„ er den mĂ„de vi ser pĂ„, giver det overordnet en mere kontrastfuld og dermed virkningsfuld opfattelse af virkeligheden.
Jeg kan ikke rigtig overskue mere end ca. 68 gr fÞr jeg nÊsten bliver nÞdt til at bevÊge Þjnene som nÄr man drÞmmer. TÊnk at prÞve et okular med nÊsten det dobbelte AFOV som et 9mm 120 gr okular. Det siges at vÊre endnu mere imponerende end at gÄ fra 82 gr til 100 gr.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting25. maj 2017 kl. 20:04 #160908
En binoviewer giver nĂŠsten i sig selv et tilpas stort AFOV med selv ret “snĂŠvre” okularer, fordi det er indbildt ligesom forstĂžrrelsen ved sammenligning med et “enĂžjet” okular.
Ja, det er rigtigt. Mine Zeissokularer med 50° synsfelt fĂžles mere som 60 – 65°, nĂ„r jeg bruger dem i binoen.
Jeg kan ikke rigtig overskue mere end ca. 68 gr fÞr jeg nÊsten bliver nÞdt til at bevÊge Þjnene som nÄr man drÞmmer. TÊnk at prÞve et okular med nÊsten det dobbelte AFOV som et 9mm 120 gr okular. Det siges at vÊre endnu mere imponerende end at gÄ fra 82 gr til 100 gr.
Mange siger, de ikke kan lide okularer med stort synsfelt, fordi de ikke kan se randen af synsfeltet og synes, det er spild af penge, nĂ„r de skal betale for noget synfelt, de ikke kan se. For mig er det netop hele pointen i disse okularer, at man IKKE kan se feltblĂŠnden og randen af synsfeltet, fordi dette giver en mere virkelighedstro og imponerende virkning, end nĂ„r man er “spĂŠrret inde” af feltblĂŠnden.
Thomas, Bornholm
27. maj 2017 kl. 08:34 #160973
Anonym- Super Nova
Hej,
Tak for de mange input, og en god diskussion!
Jeg holder lige hesten lidt mht til et godt low power okular. Jeg har nogen astigmatisme i mit observations-Ăžje, sĂ„ for hĂžj exit-pupil kan mĂ„ske blive et problem. Jeg bryder mig ikke om at observere med brillerne pĂ„, sĂ„ jeg har bestilt et par kontaktlinser til prĂžve der korrigerer for bygningsfejl. SĂ„ mĂ„ jeg se om det giver noget. Til test vil jeg bruge den 30mm Erfle der fulgte med Dob’en da jeg kĂžbte den.
Anders
27. maj 2017 kl. 08:49 #160975
Anonym- Nova
Findes der nogle gode vidvinkel okular til vidvinkelbegynderen som ikke vil betale en bondegÄrd?
27. maj 2017 kl. 09:58 #160977
Findes der nogle gode vidvinkel okular til vidvinkelbegynderen som ikke vil betale en bondegÄrd?
Det kommer an pĂ„ teleskopet… Teleskoper med langt brĂŠndviddeforhold, altsĂ„ f/10 – f/15, er langt mere ufĂžlsomme for okularkonstruktionen, end dem med f/4 – f/6. Til teleskoper med f/10 – f/15 vil de gamle Erfle- og Königokularer give fremragende billeder med tilsyneladende synsfelter pĂ„ omkring 70°. Disse okularer kan i dag fĂ„s til beskedne priser. Jeg kĂžbte selv en serie GSO Superview okularer af ubestemmeligt design med 20mm, 15mm og 10mm brĂŠndvidde (20mm var et erfle, 15mm vistnok en König og 10mm var et for mig ganske ukendt design) og de gav ganske fortrinlige billeder i mine f/13 – f/19 refraktorer. PĂ„ min f/5 dobson var de mindre egnede… De kunne dog bruges, men kun de midterste ~50° var skarpe.
Til teleskoper med f/5 eller kortere, skal man nok som minimum forvente at investere i ES’ 82° serie, for at fĂ„ gode billeder til randen af synsfeltet.
Thomas, Bornholm
27. maj 2017 kl. 12:13 #160983
madsen wrote: Findes der nogle gode vidvinkel okular til vidvinkelbegynderen som ikke vil betale en bondegÄrd?
Det hĂŠnder man kan gĂžre et godt kĂžb med varer af second-hand. Det er ikke uset at se varer til godt halv pris.
Du kan evt. se pÄ dette forums salgsemner, her har jeg selv en annonce med nogle widefield okularer til salg.
Jens.
27. maj 2017 kl. 12:22 #160985
Acnielsen wrote: Hej,
Tak for de mange input, og en god diskussion!
Jeg holder lige hesten lidt mht til et godt low power okular. Jeg har nogen astigmatisme i mit observations-Ăžje, sĂ„ for hĂžj exit-pupil kan mĂ„ske blive et problem. Jeg bryder mig ikke om at observere med brillerne pĂ„, sĂ„ jeg har bestilt et par kontaktlinser til prĂžve der korrigerer for bygningsfejl. SĂ„ mĂ„ jeg se om det giver noget. Til test vil jeg bruge den 30mm Erfle der fulgte med Dob’en da jeg kĂžbte den.
Anders
Jeg lider under samme problem som du, men har dog ikke valgt brillerne fra, sÄ slipper jeg bl.a. for dug nÄr brilleglasset sidder mellem.
Det krĂŠver dog en rimelig god eyerelief – gerne pĂ„ de 15 til 20 mm.
SpÊndt pÄ at hÞre dine oplevelser med kontaktlinserne.
Jens.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Vidvinkelokularer.' er lukket for nye svar.