Vidvinkelokularer.

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR Vidvinkelokularer.

• Dette emne har 26 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Ă„r, 9 mĂ„neder siden af natteravnen. This post has been viewed 805 times
Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

Anonym
      • Super Nova

Hej,

Jeg kunne godt tĂŠnke mig at prĂžve noget DSO og anden observation med relativ lav forstĂžrrelse.

Jeg kunne blive fristet af en ES Maxvision 40mm 68 grader fov. Den giver brugbar exit pupil pĂ„ 3.3mm med mine f/12 akro’er. Men det duer mĂ„ske ikke i min f/5 dob som derved giver 8mm?

En anden mulighed er APM/Lunt 20mm 100 grader fov, som vel giver nogenlunde samme synlige felt som fĂžrnĂŠvnte 40/68?

Begge disse okularer har fĂ„et gode anmeldelser, og skulle give god “bang for the buck”.

Hvad mener I?

Mvh,

Anders

astrojensen
      Deltager
        • Neutron star

Problemet er, at de to teleskoper er meget forskellige. SÄ meget, at det kan blive svÊrt at finde et okular, der opfylder kriterierne for lav forstÞrrelse pÄ dem begge. Et 20mm okular kan jo nÊppe kaldes at give lav forstÞrrelse pÄ en f/12, mens det definitivt gÞr det pÄ en f/5, i forhold til de respektive teleskopers Äbning.

PÄ den anden side er en f/12 meget ufÞlsom overfor okularets konstruktion, sÄ man her kan nÞjes med et billigt design, f.eks. en erfle, og stadig fÄ glimrende billeder, hvorimod en f/5 er langt mere kritisk og krÊver et godt korrigeret okular.

Pointen er, at man sĂ„ kan kĂžbe et forholdsvis billigt 40mm med 65 – 70° synsfelt til refraktoren og et godt korrigeret 82° eller 100° okular til newton’en, som sĂ„ ogsĂ„ kan gĂžre tjeneste som mellemhĂžj forstĂžrrelse pĂ„ refraktoren.

Thomas, Bornholm

Anonym
          • Super Nova

Tak for svaret.

Hmm, tĂŠnkte nok at jeg skulle have dem begge..

Og jeg kan se at en Paracorr e.l. lurer ude i horisonten..

Mvh,

Anders

astrojensen
          Deltager
            • Neutron star

En Paracorr er virkelig nice, men den er ikke strengt nĂždvendig pĂ„ en f/5’er. PĂ„ en f/4 derimod…

Thomas, Bornholm

henrik
            Deltager
              • Nova

Hej Thomas

Umiddelbart mine favoritvalg:

Jeg har et 20mm 100graders okular som er en absolut drÞm med min f/4,7 dobson, hvor den giver 1,67 grader. Garanteret ogsÄ nice med din f/12 men..

Mit 9mm 100graders okular er tilgengÊld lidt skuffende sammenlignet med et hyperion 10mm pÄ APO og newton

Det widefield okular jeg har prĂžvet som generelt har givet mig de fedeste widefield views med APO/lang akromat/SCT, er panaview 38mm (70graders synsfelt)

PrĂžvede pĂ„ noget sĂ„ “kedeligt” som MĂ„nen fra byen med en 80mm f/7 ED = 16x og 4Âœ grads synsfelt. DET var flot!

… men den duede naturligvis overhovedet ikke med newtons, hvor det var umuligt at stille skarpt i center og kant samtidigt 🙁

Lidt ligesom ortoskoper som fungerer bedst med nogenlunde farverene linseteleskoper, men er kedelige pÄ alt andet

SĂ„ ja det er en videnskab at finde rundt i, hvilket okular er bedst til hvad 🙂

Mvh Henrik

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Det hele afhÊnger som vist sÄmÊnd af exit pupil og af det objekt og klarhed som man iagttager. Et lysstÊrkt objektiv i et lyshav dur selvfÞlgelig ikke. Man er nÞdt til at afbalancere ens okularvalg i forhold til teleskopvalg og omgivelserne.

Til klare objekter som MÄnen kan man give fuld gas. Til objekter som vidtstrakte tÄger og galakser er det en anden sag og som bedst iagttages med filtre og en tilpas exit pupil.

outlook2017-05-23 23:36:33

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else
” Ed Ting

astrojensen
                Deltager
                  • Neutron star

Lidt ligesom ortoskoper som fungerer bedst med nogenlunde farverene linseteleskoper, men er kedelige pÄ alt andet

Orthoskoper fungerer ogsĂ„ ekstremt godt pĂ„ langbrĂŠndviddede newtons og cassegrain’er.

Mit 9mm 100graders okular er tilgengÊld lidt skuffende sammenlignet med et hyperion 10mm pÄ APO og newton

Interessant! Jeg er utrolig glad for mit eget 9mm ES100, som er ekstremt skarpt pĂ„ alle teleskoper og langt overgĂ„r de Hyperions, jeg har prĂžvet. Dog har jeg kun prĂžvet Hyperion’erne ganske kortvarigt pĂ„ nogle star parties for Ă„r tilbage, men jeg var ikke synderlig imponeret. De kan dog vĂŠre blevet mĂŠrkbart forbedret siden da.

Thomas, Bornholm

astrojensen
                  Deltager
                    • Neutron star

outlook wrote: Det hele afhÊnger som vist sÄmÊnd af exit pupil og af det objekt og klarhed som man iagttager. Et lysstÊrkt objektiv i et lyshav dur selvfÞlgelig ikke. Man er nÞdt til at afbalancere ens okularvalg i forhold til teleskopvalg og omgivelserne.

Til klare objekter som MÄnen kan man give fuld gas. Til objekter som vidtstrakte tÄger og galakser er det en anden sag og som bedst iagttages med filtre og en tilpas exit pupil.

Korrekt.

Thomas, Bornholm

natteravnen
                    Deltager
                      • Main Sequence

Astrojensen wrote:

Interessant! Jeg er utrolig glad for mit eget 9mm ES100, som er ekstremt skarpt pĂ„ alle teleskoper og langt overgĂ„r de Hyperions, jeg har prĂžvet. Dog har jeg kun prĂžvet Hyperion’erne ganske kortvarigt pĂ„ nogle star parties for Ă„r tilbage, men jeg var ikke synderlig imponeret. De kan dog vĂŠre blevet mĂŠrkbart forbedret siden da.

Den gamle serie af Hyperion jeg har stÄende (dog uden 17mm) tegner usÊdvanligt skarpt sammenlignet med mine TV og ES.

Min ES, Nagler, Ethos og Panoptic stĂ„r en kende bedre ift Hyperion, men ikke SÅ meget bedre hvis man sammnenligner prisniveauet.

BÄde skarphed og farvegengivelse samt kantslibning pÄ linser berettiger Hyperion til en plads i okularudtrÊkket.

Mine Panaviews mĂ„ dog give fortabt over for min Panoptic, der giver et fantastisk billede i begge mine hurtige Newton’s

Forskellen mellem Nagler 12 mm og Hyperion 13 mm er meget lille, det er mest pĂ„ kantskarpheden hvor min Nagler tager fĂžringen – og trĂŠkker godt Vmag 0.05 mere end min Hyperion og leverer lidt bedre pinpoint.

Ligeledes med Ethos 8mm og Hyperion 8mm, her betaler man godt nok meget ekstra og fÄr kun lidt i tilgift.

Jeg vil klart anbefale Baader frem for de to Þvrige producenter, hvis pengepungen ikke er stor nok . . . og med Panaview, ja de ligger begge sÄ i boksen efter jeg fik min Panoptic.

Jens.

Anonym
                        • Nova

Er der ikke kÊmpe forskel pÄ synsvinklen i f.eks. ethos, naglet og hyperion?

astrojensen
                        Deltager
                          • Neutron star

madsen wrote: Er der ikke kÊmpe forskel pÄ synsvinklen i f.eks. ethos, naglet og hyperion?

Ethos = 100°

Nagler = 82°

Hyperion = 68°

Til gengĂŠld har alle Hyperion okularerne 20mm Ăžjeafstand.

Thomas, Bornholm

Anonym
                            • Nova

SĂ„ nĂ„r Jens skriver at forskellen imellem nagler og hyperion samt ethos og hyperion er meget lille og man ikke for ret meget ekstra for pengene, sĂ„ betyder det, at der ikke et den store forskel pĂ„ 68 og 100 graders synsfelt? Jeg syntes ellers de nagler jeg har set i var lĂŠkke netop pga det store synsfelt, men jeg har mĂ„ske bare vĂŠret forblindet af navnet…

astrojensen
                            Deltager
                              • Neutron star

Han mener pÄ skarpheden og billedkvaliteten. Det er givet, at der er en enorm forskel pÄ synsfeltet.

Thomas, Bornholm

natteravnen
                              Deltager
                                • Main Sequence

Det sande synsfelt har jeg ikke forholdt mig til, det er jo en objektiv stĂžrrelse der kan kalkuleres alt efter brĂŠndvidden som den variable.

Hvad jeg har skrevet er selvfÞlgelig egen subjektive vurdering baseret pÄ nogle udvalgte objekter. Bedst er at prÞve det af ved selvsyn.

Jens.

bengt
                                  • Main Sequence

Jag har bÄde baader okular Televue plössl nagler och ethos okular . Alla okular tecknar skarp Ànda ut . Baader Àr prisvÀrt och helt ok men ger inte lika knivskarp bild tycker jag .

Ethos Àr ett suverÀnt okular som jag varmt rekommenderar till en som Àr en flitig visuell observatör .Men Àven pÄ en f5 tub ger pÄ framförallt 21mm lite för mycket koma enligt mitt tycke utan en paracorr .

.med 13mm och nerÄt funkar det rÀtt ok Àven utan .

ES 100 grader okular Àr sÀkert ett prisvÀrt okular det med om man vill spara en slant men ethos liksom flera andra Televue okular har en liten fördel med att ha möjlighet sÀtta dit extra tillbehör för oss med brytningsfel ( astigmatism ) vid behov.

//Bengt

Bengt2017-05-25 10:48:20

Viser 15 indlĂŠg - 1 til 15 (af 27 i alt)
                                • Emnet 'Vidvinkelokularer.' er lukket for nye svar.