Vidste du at…? (opdateret)

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Vidste du at…? (opdateret)

• Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af store. This post has been viewed 397 timesbjoern. This post has been viewed 397 times
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter

store.bjoern
    Deltager
      • Giant

Hej. Som absolut novice i dette felt støder jeg på nogle aha-oplevelser nu og da, som kunne være værd at dele med andre, evt. nyfrustrerede, astro-novicer.

For overblikkets skyld vil jeg fremadrettet redigere i denne oprindelige post. Er der andre newbies, der vil dele deres forløsende aha-oplevelser skal I være så velkomne at sætte en post her. Og for overblikkets skyld saml jeres tips i én post.

Vidste du at…

1. SynScan controlleren vil have øst-koordinatet før nord?! Hvis du kigger på en app på iPhone el. lign. er det sandsynligt, at nord står først…

2. …jeg tror du lige så godt kan købe en Bahtinov maske fra starten, hvis du som jeg har et begynderskop med træg eller en knap så præcis fokusmekanisme. Specielt hvis du også vil lave optagelser (ville ønske jeg havde haft den i nat, Jupiter har aldrig stået så klart for mig, og jeg kunne bare ikke få den i optimal fokus…)

3. Hvis du bruger dét kompas, som fulgte med din SkyWatcher, så prøv at se, hvad der sker, når det kommer i nærheden af dit skop eller f.eks. din telefon…

4. Hvis du har SynScan AZ mount, så få den i vatter (jeg bruger iHandyLevel på iPhone), og peg tuben mod Nord når du vil starte alignment.

5. Find Martin Pyott på youtube og check hans guides, meget begyndervenlige.

6. USB til RS232-kabel, til opdatering af SynScan håndkontrol (da seriel port næppe eksisterer i nutidig computertech) kan have en falsk chip. Der skal være en rigtig Prolific chip i, ellers får du konsekvent en Error code 10. Dén fra T.Hansen virker. Der findes også kabler, hvor driver software er integreret (jf. M. Pyott).

Store Bjørn2015-05-06 23:32:59

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
    • Emnet 'Vidste du at…? (opdateret)' er lukket for nye svar.