› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Videoastronomi, first light
- Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af webweichel. This post has been viewed 252 times
-
ForfatterIndlæg
-
13. januar 2009 kl. 22:23 #7844
thorDeltager- Moon
Hej,
Jeg havde first light på vinterhimlen 2/1 med et watec120 videokamera:
Det var en god stund og en meget gammel drøm at se, især, hestehovedtågen live (næste live).
mvh13. januar 2009 kl. 22:29 #7847
mortenbDeltager- Super Giant
Wouw – imponerende !!! Man skulle tro space shuttelen holdt parkeret lige ved siden af !
DET må have været en FED oplevelse !13. januar 2009 kl. 22:35 #7849
nightskyDeltager- Neutron star
Tillykke med first light. Det lyder som om du har haft en fed aften.
Velkommen i video astro klubben.
13. januar 2009 kl. 22:36 #7850
rigoDeltager- Super Nova
nice
Troede ikke det ville fylde så meget på en skærm, eks. hestehovedet, det overrasker mig13. januar 2009 kl. 22:54 #7855
thorDeltager- Moon
tak allesammen, ja det var fedt.
det er ret taknemmeligt at lave videoastro, rent udstyrsmæssigt, og der er pludseligt meget himmel der er tilgængeligt med min 6″ refraktor.rigo, billedfeltet er ca. 0.5 grad; de er optaget ved 450 mm brændvidde (f/3) på Watec’s 0.5 tomme chip, belysning ca. 30 sek. med UHC filter.
14. januar 2009 kl. 09:36 #7897
mstauningDeltager- Black Hole
Flot!
14. januar 2009 kl. 10:39 #7906
outlookDeltager- Super Nova
Yep, og jeg kan forestille mig en dag sidde indenfor i varmen med en kop kaffe, mens computeren og softwaren guider teleskopet og Watec’en rundt på himlen i frostvejr og viser rummet’et forunderlige verden med dens hav af galakser, tåger og andre objekter på en s/h monitor. Hvem ved, måske laver de osse en Watec til farver en dag, da det der Mallincam er ret så dyrt.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. januar 2009 kl. 12:28 #7923
henrikDeltager- Nova
Hej Thor
Tillykke
Det ser godt nok imponerende ud, dine skud af skærmen. Ja det må have været en stor oplevelse.
Hvor mange lux er det kamera på?
Var det oppe hos Steen i var ude at lave det?
14. januar 2009 kl. 12:47 #7924
rigoDeltager- Super Nova
er det sådan en fætter ? http://www.modernastronomy.com/camerasAstroVideo.html#watec120n
14. januar 2009 kl. 13:31 #7927
outlookDeltager- Super Nova
Jamen, den har jo næsten ingen lux 0.00002/F1.4. Jo, Rigo, det er sådan en fætter. Den kan man fornøje sig meget med. Tænk, at kunne se centralstjernen i M57 med en din Tak. Det kan den!!!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. januar 2009 kl. 13:37 #7929
rigoDeltager- Super Nova
Skal nu ikke have sådan en fætter, men måske sener om 5års tid når der tid at lege med nyt, så er der sikkert også noget lækkert kram at få til den tid
14. januar 2009 kl. 13:55 #7933
thorDeltager- Moon
ja, det er sådan en fætter, og den er mindre end de fleste af mine okularer; en af de dejlige ting ved at se ting på skærmen er, at der ikke er hensyn til mørketilvænning af øjet, en stor fordel på vesterbro.
jeg har også tænkt på, engang, at få et farve-videokamera, det må være en ekstra oplevelse.henrik, ja, billederne er taget oppe hos steen i kokkedal, og det er den nye montering fra lyra han prøver af med sin 22 årige C8’er.Se steens foto: http://www.clearskies.dk/ !15. januar 2009 kl. 00:40 #7997
webweichelDeltager- Nova
Hej,
HEQ5’eren kører rigtigt godt og guider perfekt med phd-guide og AT66mm med en 2x barlow, jeg prøvede først uden barlow men den gik faktisk ikke. http://www.clearskies.dk/Equipment.htmlJeg har lagt en 5 min eksponering af hestehovedet ud her http://www.clearskies.dk/HorseHead02Jan09.htmlfra samme aften som Thorsens video. Man kan kun lige ane hesten med de 5 min (canon 450D unmod), imponerende følsomhed i video kameret!! -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Videoastronomi, first light' er lukket for nye svar.