Videoastronomi, first light

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Videoastronomi, first light

• Dette emne har 12 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 1 måned siden af webweichel. This post has been viewed 252 times
Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
  • Forfatter

thor
    Deltager
      • Moon

Hej,

Jeg havde first light på vinterhimlen 2/1 med et watec120 videokamera:

Det var en god stund og en meget gammel drøm at se, især, hestehovedtågen live (næste live).
      mvh

mortenb
      Deltager
        • Super Giant

Wouw – imponerende !!! Man skulle tro space shuttelen holdt parkeret lige ved siden af !

DET må have været en FED oplevelse ! Star

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Tillykke med first light. Det lyder som om du har haft en fed aften.

Velkommen i video astro klubben.

rigo
          Deltager
            • Super Nova

nice

Troede ikke det ville fylde så meget på en skærm, eks. hestehovedet, det overrasker mig

thor
            Deltager
              • Moon

tak allesammen, ja det var fedt.
              det er ret taknemmeligt at lave videoastro, rent udstyrsmæssigt, og der er pludseligt meget himmel der er tilgængeligt med min 6″ refraktor.

rigo, billedfeltet er ca. 0.5 grad; de er optaget ved 450 mm brændvidde (f/3) på Watec’s 0.5 tomme chip, belysning ca. 30 sek. med UHC filter.

mstauning
              Deltager
                • Black Hole

Flot!

outlook
                Deltager
                  • Super Nova

Yep, og jeg kan forestille mig en dag sidde indenfor i varmen med en kop kaffe, mens computeren og softwaren guider teleskopet og Watec’en rundt på himlen i frostvejr og viser rummet’et forunderlige verden med dens hav af galakser, tåger og andre objekter på en s/h monitor. Hvem ved, måske laver de osse en Watec til farver en dag, da det der Mallincam er ret så dyrt.

Hilsen Leif,
                  “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

henrik
                  Deltager
                    • Nova

Hej Thor

Tillykke

Det ser godt nok imponerende ud, dine skud af skærmen. Ja det må have været en stor oplevelse.

Hvor mange lux er det kamera på?

Var det oppe hos Steen i var ude at lave det?

rigo
                    Deltager
                      • Super Nova

outlook
                      Deltager
                        • Super Nova

Jamen, den har jo næsten ingen lux 0.00002/F1.4. Jo, Rigo, det er sådan en fætter. Den kan man fornøje sig meget med. Tænk, at kunne se centralstjernen i M57 med en din Tak. Det kan den!!!

Hilsen Leif,
                        “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

rigo
                        Deltager
                          • Super Nova

Skal nu ikke have sådan en fætter, men måske sener om 5års tid når der tid at lege med nyt, så er der sikkert også noget lækkert kram at få til den tid

thor
                          Deltager
                            • Moon

ja, det er sådan en fætter, og den er mindre end de fleste af mine okularer; en af de dejlige ting ved at se ting på skærmen er, at der ikke er hensyn til mørketilvænning af øjet, en stor fordel på vesterbro.

jeg har også tænkt på, engang, at få et farve-videokamera, det må være en ekstra oplevelse.

henrik, ja, billederne er taget oppe hos steen i kokkedal, og det er den nye montering fra lyra han prøver af med sin 22 årige C8’er.

Se steens foto: http://www.clearskies.dk/ !

webweichel
                            Deltager
                              • Nova

Hej,

HEQ5’eren kører rigtigt godt og guider perfekt med phd-guide og AT66mm med en 2x barlow, jeg prøvede først uden barlow men den gik faktisk ikke. http://www.clearskies.dk/Equipment.html

Jeg har lagt en 5 min eksponering af hestehovedet ud her http://www.clearskies.dk/HorseHead02Jan09.html

fra samme aften som Thorsens video. Man kan kun lige ane hesten med de 5 min (canon 450D unmod), imponerende følsomhed i video kameret!!
                            Viser 13 indlæg - 1 til 13 (af 13 i alt)
                            • Emnet 'Videoastronomi, first light' er lukket for nye svar.