› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHĂR › Video setup
- Dette emne har 16 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 14 Är, 11 mÄneder siden af tommy. This post has been viewed 330 timesfrank. This post has been viewed 330 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
25. marts 2009 kl. 09:25 #13778
outlookDeltager- Super Nova
Her ser i et billede af Watec eller blot WAT 120N+ med pĂ„monteret c til 1,25″ adapter og Meade broadband nebular filter. Det er jo det lille kamera der kan hente svage objekter ned til fx en CRT skĂŠrm sĂ„ man kan se dem nĂŠsten i real tid. Den lille dims pĂ„ BNC stikket eller videoudgangen er sĂ„mĂŠnd en praktisk lille ting, nemlig en video transmitter som trĂ„dlĂžs overfĂžrer video til en receiver ind i stuen. Skal jeg sammenligne den med noget sĂ„ er den lidt mindre end en alm. ĂŠske tĂŠndstikker og kan med lidt tilpasning lige akkurat vĂŠre der pĂ„ bagsiden:
Monteret pĂ„ CPC800 ser hele setup’et sĂ„dan ud parat til galaksejagten pĂ„ den sydlige himmel. Som man ser sĂ„ fylder kameraet ikke meget:Dermed vĂŠre ikke sagt, at det erstatter mine okularer, men nĂ„r man ikke har plads til eller mulighed for at tumle rundt med en stor Dobson sĂ„ er dette setup lige sagen! At man sĂ„ osse har mulighed for at capture herlighederne og dokumentere det sete gĂžr ikke interessen mindre. Reduceren er Meade’s F/3.3 reducer/flattener som bringer ekspo tiden ned pĂ„ et acceptabelt niveau og med visuelback’en som overgang og adapter for kameraet bringer F/ ned pĂ„ 3. Det gĂžr ogsĂ„ at jeg fx kan have galakserne M66 og M65 i samme felt.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting25. marts 2009 kl. 10:10 #13780
thorDeltager- Moon
hej,
det er et dejligt set-up.jeg har selv min watec pĂ„ en 6″ f/5 refraktor og 0.6 x reducer til stor fornĂžjelse. jeg har tĂŠnkt en del over brugen af filtre; jeg har afprĂžvet et UHC (Astronomik) med godt resultat pĂ„ M42 og HestehovedtĂ„gen. Men filtret er alt for effektivt til galakser. Jeg er dog nysgerrig pĂ„ om man kan vinde kontrast med et mindre skrapt filter end UHC, fx et LPR; det har stor betydning for mig fordi jeg observerer fra en altan i saxogade henover Indre by og rĂ„dhuspladsen, og jeg vil gerne fjerne noget af lysforureningen. Har du nogen erfaringer, fx med dit Meade Broadband?pĂ„ forhĂ„nd tak,mvh25. marts 2009 kl. 13:09 #13805
tommy.frank- Super Giant
Thor- Jeg har et Orion Skyglowfilter du er velkommen til at prĂžve. Jeg bor en gade fra dig.
Mvh. Tommy Frank.25. marts 2009 kl. 13:13 #13806
Tak skal du have. Ja, det er godt at se at vi bliver flere pĂ„ video vognen. Mht. filtre tog jeg blot det jeg havde, men ogsĂ„ fordi det matcher frekvensforlĂžbet meget godt med ccd’en Watec’en er udstyret med. Men her ses kurven for Meade’en:Det har jo de vigtige linjer H-beta og O III samt H-alfa med. Desuden har ccd’en i kameraet sin stĂžrste fĂžlsomhed omkring de 500 nm og 80% af denne i H-alfa og S II omrĂ„det. Og ja, filteret giver en stĂžrre kontrast er min erfaring. Uden billedet bliver mĂŠrkbart lysere og med mindre kontrast. Og da det er delvis broadband viser det ogsĂ„ galakser. Jeg har ikke endnu haft problemer med det, men en hĂžjere transmission er Ăžnskelig. PĂ„ den anden side har jeg heller ikke prĂžvet andre filtre. Men se sĂ„ her med et Astronomik CCD CLS filter som jeg nok selv vil anskaffe mig:Det har et bredere forlĂžb end Meade’s og med hĂžjere transmission og IR blok, sĂ„ det tror jeg er nok det bedste allround filter i Ăžjeblikket. SĂ„ vidt jeg kan se har du valgt det forkerte filter. Dit filter, et UHC uden tilfĂžjelsen E er beregnet for visuel brug af emissions- og planetariske tĂ„ger i stĂžrre teleskoper > 8″ og ikke til galakser som sĂ„dan da de jo udsender lys mere bredspektret.Bliver vi hos Astronomik er der et par alternativer og et af dem er et UHC-E som er beregnet til emissionstĂ„ger og planetariske tĂ„ger og designet for mindre teleskoper < 8″ og osse god til Watec’en hvis brugt med et IR blok filter. Et andet mere anvendeligt og dermed ogsĂ„ til galakser er som nĂŠvnt deres CCD CLS filter som er beregnet til ccd brug fordi det ogsĂ„ er en UV/IR blokker samtidig. Og det vil jeg hermed anbefale dig. Men jeg vil da ogsĂ„ prĂžve uden LPR bortset fra en UV/IR blokker og se forskellen.outlook 2009-03-25 12:33:17
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting25. marts 2009 kl. 16:52 #13834
thorDeltager- Moon
Hej,
Tommy Frank, ja tak, meget gerne. hvordan aftaler vi det?Outlook, jeg lĂžb vist med en halv vind – mit filter er UHC-E; det betyder vist ikke noget for hovedkonklusionen, nemlig at filteret er for kraftigt til galakser, og det er ogsĂ„ det jeg ser i praksis. Jeg har hidtil brugt det visuelt med succes til H-alfa/OIII objekter.jeg vil kigge pĂ„ CLS-muligheden, tak.En god oversigt jeg har brugt over filtre er iĂžvrigt:mvh25. marts 2009 kl. 16:57 #13835
tommy.frank- Super Giant
Thor- du fÄr lige en PM.
25. marts 2009 kl. 19:04 #13853
Orion laver Ă„benbart 2 slags, det alm. Skyglow og et der er beregnet til foto, Skyglow Imaging filter. Og Orion Skyglow ser umiddelbart ud som et udmĂŠrket filter, men skriv endelig tilbage om dine erfaringer med filteret pĂ„ Watec’en!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting25. marts 2009 kl. 19:13 #13855
mstauningDeltager- Black Hole
Ellers hvis det bare er 1,25″ anti filtre, har jeg da et par forskellige i mĂ„ prĂžve med.
Astronomik UHC-S, Baader Moon’n’Skyglow, Astronomik CLS og jeg mener at have et til…27. marts 2009 kl. 09:17 #13984
thorDeltager- Moon
Hej,
Tak for at lÄne filtret (Orion Skyglow) Tommy F.
Jeg prĂžvede filtret onsdag.
Jeg testede det pÄ M51, og formÄlet var at se om det var muligt at opnÄ bedre kontrast og detaljerigdom.
Uden filtret kunne jeg ikke se spiralarmen der forbinder M51 med dens ledsagegalakse; men med filtret kunne jeg faktisk fÄ denne detalje frem.
Eksponering/rystelser.Det var nĂždvendigt med ca. 1.5 x sĂ„ lang eksponering med brug af filtret, hvilket vil sige 30 sekunder i stedet for 20 sekunder. 30 sekunders eksponering er muligt og lĂŠngere eksponeringstider er ogsĂ„ muligt; rent praktisk har jeg dog det problem, nĂ„r jeg observerer fra altanen, at jeg ikke har en ordentlig pol-aligning (jeg kan ikke se nordstjernen) og derfor er 30 sekunder ved forstĂžrrelsen svarende til en 750 mm brĂŠndvidde og en Âœ tomme chip (Watec) nĂŠr max. eksponeringstid.
Fokusering.Et andet praktisk problem er fokusering hvilket ogsÄ giver anledning til uskarpheder som kan overskygge de effekter som filtret giver; jeg mÄ have en fokusmotor snart.
Men hvis eksponeringstid/rystelser og fokusering kan optimeres, sÄ konkluderer jeg at brugen af filtret giver et skarpere og mere kontrastrigt billede pÄ min monitor end uden filter; det er dog uklart hvor stor en effekt der kan opnÄs, fordi rystelser/aligning/fokusering maskerede mine observationer.Jeg prÞvede ogsÄ filteret pÄ M57, ca. 30 grader over rÄdhuspladsen.
Uden filter kan jeg se M57 som en lysstĂŠrk diffus ring efter 10 sekunder.
Med filter kan jeg se M57 som en lysstÊrk ring som er vÊsentlig bedre defineret, slankere og med struktur og med helt tydelige kontrastforskelle i ringen, ogsÄ efter 10 sekunder.
Jeg prĂžvede det samme med Astronomik UHC-E og der var stort set ikke forskel at se ved sammenligning med filteret.
UHC-E er ikke IR-blokeret. Orion Skyglow filteret er IR-blokeret, korrekt?.
Jeg havde egentlig forventet et forbedring med filtret fordi jeg tÊnker at den bedre kontrast skyldes IR-blokering for min f/5 refraktor (IR-spredningen mÄ vÊre stor for en f/5 refraktor), men der var ikke nogen stor forskel.
MÄske skyldes det at UHC-E er mere snÊvert omkring OIII end filtret og dette kan give en positiv effekt pÄ kontrast for M57 som er mere udprÊget for UHC-E. Skyglowfiltrets evne til at blokere IR giver en positiv effekt. Alt i alt kan det vÊre at disse to effekter, IR-blokering og OIII-renhed, kan adderes op hvis man bruger filtrene samtidigt.
mvh
27. marts 2009 kl. 11:13 #13990
tommy.frank- Super Giant
Det lyder ret spÊnnende med video astro, og er vist ved at brÊnde varm pÄ pÄ sÄdan et kamera. Er det et must med CRT skÊrm og kan i ikke gemme billederne pÄ PC efterhÄnden som i fÄr dem ned?
GlÊder mig til at fÄ en forevisning, Thor. Og hvis du vil beholde filtret, kan det jo vÊre du har en astrodims vi kan bytte med.Mvh. Tommy Frank
27. marts 2009 kl. 11:27 #13993
Tak for rapporten. Nu vil jeg lige spĂžrge dig om det er det alm. Skyglow eller Skyglow Imaging filter. Det skal stĂ„ pĂ„ filteret. Det alm. Skyglow filters transmission og bĂžlgelĂŠngde diagram ligner nemlig meget Meade’s Broadband filter UDEN infrarĂžd blok som du ser pĂ„ Tommy Frank’s indlĂŠg, hvorimod Skyglow Imaging filter har dette kurveforlĂžb:
Og her ses udover medtagelsen af flere spektralomrĂ„der ogsĂ„ en IR blok efter de 700 nm. Dette filter ser umiddelbart ud til at vĂŠre endnu bedre end bĂ„de det alm. Skyglow og Meade Series 4000 Broadband filter.Og Tommy Frank, ja, det er et spĂŠndende omrĂ„de med videoassisteret astro. Jeg vil hĂŠvde det er et MUST med en crt skĂŠrm pga. dynamikomrĂ„det, men fladskĂŠrmene bliver da bedre og bedre. Og jo, man kan da sagtens med fx en usb video grabber gemme billederne pĂ„ pc’en og aligne og stakke dem pĂ„ normal vis. Man kan endog med visse programmer stakke dem og fjerne hotpixels efterhĂ„nden som man fĂ„r dem ned og nĂ„r sessionen er slut sĂ„ til sidst at stĂ„ med det endelige resultat. Det kan gĂžres med DeepSkystacker Live.outlook 2009-03-27 10:28:22
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting27. marts 2009 kl. 13:50 #14005
thorDeltager- Moon
jeg checker lige hvad der stÄr pÄ filtret;
hĂ„ber det er “skyglow imaging”, og sĂ„ vil det vĂŠre interessant for mig at lave et bytte/kĂžb.vi finder en dag med klart vejr! sĂ„ kan du fĂ„ syn for sagn;jeg har ikke prĂžve at framegrabbe, og jeg bruger en s/h 1000 liniers overvĂ„gningsskĂŠrm 12″ som monitor. KontrastomrĂ„det for sĂ„dan en skĂŠrm er meget stort og stĂžrre end for mit 14″ lavpris farve CRT-TV.jeg har ogsĂ„ prĂžvet to LCD-skĂŠrme, en bĂžrnenes lavpris 20″ (dĂ„rlig) og familie-tv’et, en hĂžjkvalitets 32″ (god). Men jeg giver outlook ret, der er ikke noget der slĂ„r en god CRT-skĂŠrm mht. kontrast og evnen til at gengive sort.mvh30. marts 2009 kl. 09:02 #14233
thorDeltager- Moon
hej,
har checket filtret – det er et “Skyglow” (uden imaging), sĂ„ der er altsĂ„ ingen IR-blok.SĂ„ det gode resultat jeg fik med filtret kan formodes at blive endnu bedre, nemlig hvis jeg nĂŠste gang prĂžver et filter med IR-blok.mvh30. marts 2009 kl. 11:37 #14248
Gad vide hvor meget det har at sige, da sensoren i kameraet har sin stÞrste fÞlsomhed ved de 500 nm, altsÄ i det blÄlige omrÄde og fÞlsomheden falder drastisk efter de 700 nm, nemlig til ca. 30 % ved 800, ca. 15% ved 900 og endelig til ca. 5% ved 1000 nm. Men da du jo har en rigtig monitor kan du muligvis se forskellen.
Her har jeg i Ăžvrigt grabbet et par billeder fĂžrst af M42 min “first light” med 5 sek. integration og 0.5x 1.25″ reducer. Det ses med reduceren at den ikke er en flattener og der optrĂŠder komethaler pĂ„ stjernerne:Her har jeg sĂ„ et galaksefoto af M65_M66 taget med 10×10 sekunders integration og Meade F/3.3 reducer stakket i Registax. Det ses at reduceren/flatteneren egentlig gĂžr sit arbejde godt nok bortset fra lidt “drift” forstyrrelser:Men billederne er egentlig resamplede billeder fra 320×240 til 640×480 for jeg kan ikke finde ud af hvorfor mit kort kun kan gemme stillbilleder i den lave oplĂžsning selvom det understĂžtter 768×576 stillbilleder. Men jeg mĂ„ jo spĂžrge nogle videoeksperter.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. marts 2009 kl. 11:46 #14250
tommyfDeltager- Neutron star
De haloer pĂ„ stjernerne havde jeg ogsĂ„ pĂ„ min gamle meade SCT, selv om jeg brugte deres 3.3 reduser, mener den vist ogsĂ„ er flattener…. da brugte jeg et 350D
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Video setup' er lukket for nye svar.