Videnskabelige observationer

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Videnskabelige observationer

• Dette emne har 9 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af johnni. This post has been viewed 207 timesgade. This post has been viewed 207 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

helge
    Deltager
      • Giant

Hej med jer,

Hvor mange herinde på forum forsøger sig egentlig med observationer (fotografiske eller visuelle) af lidt mere videnskabelig karakter, såsom observation af exoplaneter, spektroskopi, fotometri etc.?

Det kunne være lidt sjovt at høre om, hvad I laver. Jeg påtænker nemlig selv at komme i gang med sådanne observationer – specielt exoplaneter – kraftigt inspireret af de to gutter fra MAF, der for et års tid siden observerede en exoplanet. Og så kunne det jo være rart at udveksle/høre om erfaringer fra jer mere garvede observatører inden for disse områder.

palle.b.
      Deltager
        • Nova

Hej jeg er på ingen måde det man med retfærdighed kan kalde erfaren, men jeg er så småt igang med Citizen Sky som er styret af http://www.aavso.org/ det er lidt der henne af, nemmelig variable stjerner. de er meget forskellige og en pæn del af dem krever ikke andet en øjne…. eller et lille teleskop, men der er også hjælp til fotometri osv.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Som man nu kan klare sig med det udstyr og de forhold vi nu kan klare. Men simpel grundstofbestemmelse (vha. smalbåndsfiltre), observering og kortlægning af galaksehobe (Virgo, Hercules, Coma + Abell 2218), forsøg på observationer med gravitationslinser og gamma glimt.

jesper
          Deltager
            • Neutron star

Et område hvor amatører kan være med er planeterne. De professionelle overlader det mere eller mindre til amatørerne at følge med i hvad der sker på planeterne. Amatørerne kan så til gengæld i reglen gøre det bedre end profferne når det handler om planetfoto, og der er flere billeddatabaser hvor amatørenes fotos stilles til rådighed for de professionelle.

mstauning
            Deltager
              • Black Hole

Er så småt begyndt med spektras og fotometri.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hej Helge

I MAF Teknikgruppen er der flere der prøver med forskellige områder.
                EXO-planet, fotometri, astrometri, variable stjerner, okkultationer, spektrografi, asteroide kurver, målinger af pulsar osv.

Jeg tror kun det er exo-planet målinger der laves jævnligt.

De fleste ting kan man gå til uden det store besvær, blot man er omhyggelig og sætter ambitionsniveauet så det passer til ens udstyr og den tid man vil ofre.

Planet observationer som Jesper skriver, er lige til at gå til. Tænk bare på Wesley’s Impact for kort tid siden. På flere af planeterne har det været amatører der har fundet nyt i løbet af 2009.

Nå ja, Supernova jagt kunne også være et emne. En af de mest produktive grupper observer fra England, så vi kan ikke sige at vejret er en begrænsning.

En som kunne være sjov og som de proffi gerne vil have gang i, er vulkansk aktivitet på Io. Det ser ud til at det er muligt at måle ændringer i vulkansk aktivitet med meget simple midler.

Selv er jeg i gang med spektrografi og lige nu er jeg kommet til at tolke mine få resultater. Jeg har også ideer til optiske målinger af pulsars rotationstid m.v. Noget som de proffi ikke gør.
                En heliospektrograf ala den som Frank viste på MAF Starparty er også på vej. Den kan bruges til rigtig mange spændende videnskabelig målinger.
                Til foråret håber vi at have et ordentlig netværk klar til NLC observationer, så vi kan få afstandmålinger, udbredelse, hastigheder m.v.
                Har i nogle måneder forsøgt at lave observationer af sprites, men vejret i DK har ikke været med mig.

Opfølgninger og bearbejdelse af professionelle observationer kan være givtig. Der er rigtig mange objekter som f.eks. er observeret men overset. Bare i år er der fundet adskillige spændende objekter f.eks. planetariske tåger og en ny type af galakser som de store har overset.

Senest er jetten i NGC 3303 ARP 192 blevet fjernet. I rigtig mange år har det været et klassisk eksempel på en jet der kaster masse ud fra kernen. Nu viser det sig at alle bøger og videnskabelige artikler skal skrives om, der er nemlig ingen jet, det var en asteroide. 50 år efter viser en amatør at der ikke er en jet. Det er ganske tankevækkende.
                Nightsky2009-10-04 14:36:34

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Jeg arbejder lidt med variable stjerner, exo samt spektroskopi – men det er endnu lidt på basisatsdiet da jeg lige skal have lært de rette teknikker inden jeg begynder at indberette til AAVSO. Det har så også stået i stampe i år på grund af min datter – der gror snart mug på teleskopet.

Men jeg er ved at få sat skuden i det høje gear igen – og BE stjerner bliver nok mit kerne område da jeg kan undersøge dem både fotometrisk og spektroskopisk.
                  Sammen med Lars Malmgren har jeg adgang til fotometriske Johnson filtre UBVRI som dog stadig mangler at blive sat i et filterhjul – suk endnu et projekt der liiiiige sakl overståes inden jeg bare kan gå igang.

camilla
                  Deltager
                    • Giant

Jeg har tidligere været aktiv som systematisk observatør af meteorer og lysende natskyer. Fordelen ved begge dele er at det kan gøres med det blotte øje. Det kræver blot lidt viden om observationsmetoder, forskellige skemaer og så tid / ihærdighed. Begge dele gjorde jeg igennem Astronomisk Selskab, der som landsdækkende forening har / har haft forskellige arbejdsgrupper med mere eller mindre seriøst formål.

Siden jeg blev færdig som student og fik arbejde, er det gået nedad med tiden til at observere, men jeg holder stadigvæk trofast øje med lysende natskyer hver sommer.

helge
                    Deltager
                      • Giant

Tak for jeres tilbagemeldinger. Så snart teleskopet igen er sat op i observatoriet, vil jeg forsøge mig med en exoplanet. Så må vi se, hvordan det går.

johnni.gade
                        • Giant

Held og lykke med det 🙂 ^^

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Videnskabelige observationer' er lukket for nye svar.