Vibrationer i SW EQ-3

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Vibrationer i SW EQ-3

• Dette emne har 11 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 168 timesjensen. This post has been viewed 168 timesnova. This post has been viewed 168 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

moser-nielsen
    Deltager
      • Planet

Da jeg gennemgår en række eksponeringer til stackingfinder jeg et billede hvor en satellit (vil jeg tro) er passeret gennem billedet under eksponeringen. Eksponeringstiden er 32 sekunder og objekter entrer billedet og forlader det igen indenfor denne tidsramme.

Det der imidlertid falder mig i øjnene er at dette objekt ikke tegner en lige stribe gennem billedet men derimod hopper og danser.

Dette må skyldes vibrationer i min opstilling. Regelmæssigheden peger på RA-motoren/aksen som den skyldige.

Hvad mener I?

Kan man forvente sig mere af en EQ-3-montering (den gamle sorte) med aluminiumsstativ, der angiveligt er ca. 10 år gammel, men ikke særlig brugt?

Kan det evt. betale sig at reparere på sådan en svend? Er det nemt, hurtigt og billigt?

Ellers skal man se sig om efter noget mere stabilt?

Belastningen er en Skywatcher 150/750 Newton med søgekikkert og en Canon EOS 60D koblet direkte på Crawford’en (+ modvægte).

På forhånd tak for beredvilligheden 🙂

(Pt. kan jeg ikke få lov at sætte billedet på så det kommer i næste post)

moser-nielsen
      Deltager
        • Planet

moser-nielsen
        Deltager
          • Planet

Selve “vibrationen” 1X, 2X, 4X og 8X:

Moser-Nielsen2016-10-12 16:14:47

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Det kan vel også skyldes en hurtigt roterende satelit der kun reflekterer i den ene ende?

/Rudi B. Rasmussen

adam
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg har lige fået en ide som jeg selv skal afprøve på barn door trackeren 🙂
              Stille teleskopet på monteringen over bordpladen, og måle for enden af teleskopet med et måleur, som står på bordpladen. Den burde kunne vise noget, hvis der er vibrationer.

Men med de ting jeg selv roder med, dvs. ikke så præcise ting, er det bedst at lægge pres på tandhjul, så de kun trykkes den ene vej og ikke kan “ryste” tilbage, hvis det hjælper.
              Larmer din stepmotor når den kører?

moser-nielsen
              Deltager
                • Planet

Jeg mener også at opleve vibrationerne visuelt ved forstørrelser over 150x. Jeg er begyndte slukke for motorerne – observere – køre tilbage med RA-motoren osv.

Motoren tikker, men det skal den vel?

Rudi. Jeg hæfter mig ved at stjernerne er udtværede i samme omfang som “amplituden” i satellitsporet, samt at disse udtværede stjerner synes at være tykke på midten. Det mener jeg understøtter idéen om vibration.Moser-Nielsen2016-10-12 18:06:00

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Ja, det har du ret i Moser

/Rudi B. Rasmussen

moser-nielsen
                  Deltager
                    • Planet

Giver den lige et bump, hvis der er nogen der har erfaringer med vedligehold/reparation af EQ-3.

Er det besværet værd, eller skal man bare gå i gang med at spare sammen til noget større?

adam
                    Deltager
                      • Main Sequence

Kan du ikke finde ud af hvor det kommer fra? Om det er tandhjul eller lejer?

Men, jeg har læst om at EQ3 liiige kan bruges med et 6″ teleskop og til astrofoto skal montering helst være overdimensioneret 2 gange.

moser-nielsen
                      Deltager
                        • Planet

Tak for dit svar Adam.

Overdimensioneret 2x. Vil det sige, at man kun skal belaste montering 50% i forhold til producentens anvisninger om maksimum, når man bruge gearet til astrofoto?

henrik.schneider
                        Deltager
                          • Nova

Hej Moser

Det tyder på du har 2 frekvenser oven i hinanden.
                          En langsom, og en hurtig. De ser begge ud til at være skønne regelmæssige.
                          Da de er så regelmæssige vil jeg tro det skyldes unøjagtigheder i dine tandhjul – jeg kan selvsagt ikke være sikker men det ville jeg tro.
                          Om det kan betale sig at reparerer på tja, opgaven er jo sjov og hyggelig, men eftersom en EQ3 af TS opgives til at kunne bære 4kg (Lyra siger dog 7kg), så er der jo ikke meget spillerum med det du har hængt på.
                          HUSK forøvrigt at hvis du kæmper ligt med slør i dit drive så hjælper det til tider at lad din opstilling være lidt i ubalance sådan at dine motorer altid skal trække teleskopet efter sig – for ellers vil du opleve små hop.

Forøvrigt – dine udsving er alt for “stabile” / ens til at det er vind eller tilfældige vibrationer

henrik.schneider2016-10-17 13:41:16

bjoerk.jensen.nova
                          Deltager
                            • Giant

Hej alle.

Det er interessant at høre de forskellige beretninger om, hvor meget en opstilling kan bære / håndtere.

Jeg oplever mest, at Goto ikke helt kan leve op til kravene om at ramme rigtigt. Min egen EQ5 pro er virkelig overbelastet. Den kører med 15kg teleskop og lige så meget kontravægt. Når den tracker kører det ret godt men når den skal slewe til nyt objekt bliver den upræcis.

Jeg skifter ikke objekt i løbet af natten hvis der er tale om foto. Men når jeg har udstyret med ude til visuelle observationer sammen med andre mennesker (fortovs-astronomi) så kommer udfordringerne.

Clear Sky’s Bjørk Jensen ***nova2016-10-17 19:25:04

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Vibrationer i SW EQ-3' er lukket for nye svar.