› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Vibrationer fra RA motor på CGE Pro
Tagget: CGEpro
- Dette emne har 8 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 3 måneder siden af Frank Larsen. This post has been viewed 520 times
-
ForfatterIndlæg
-
6. november 2017 kl. 15:53 #312935
Frank LarsenModerator- Super Nova
Har fået et stort problem.
Har her i weekenden sat min 12″ ACF på min CGE PRo montering og kunne til min store fortrydelse se at hele min opstilling oscillere konstant. Bevægelserne er så hurtige (5-10+Hz) at jeg ikke tilskriver dem til at komme direkte overført gennem gear og snekke.
Oscillationerne er egentligt veldæmpede, for de forsvinder lynhurtigt så snart jeg stopper RA drevet på monteringen. Men små (hørbare) variationer i motor hastigheden (det lyder som om den hopper fra enkoder puls til enkoder puls engang imellem) anslår opstillingens egenfrekvens så det hele visuelt står og sitre ved 84x forstørrelse.
Variationer anslår vibrationer ved at at hele monteringen, søjle og adapter vrides om RA aksen hvor der er meget stort inertimoment på.
oscilleringerne er dog strengt langs RA aksen og det undrer mig lidt og skal undersøges lidt nærmere.Jeg kan næppe forhindre søjlen/monteringen i at vibrere – højest dæmpe det bedre.
Men kilden til vibrationerne kan jeg måske gøre noget ved – motoren skal gå jævnere.Vibrationerne har jeg ikke bemærket tidligere da jeg har kørt med mindre teleskoper og kortere brændvidde hidtil. Jeg mindes dog ikke at have observeret det da jeg i sin tid fik monteringen og prøvede den kort af med den store 12″.
Sidst jeg tog tiltag til en mere permanent montering af alle kikkerter, havarerede den ene motor på grund af fejl i strømforsyningen (fejl 40 + design bummert fra Celestrons side)Jeg ved ikke om det er et nyligt opstået problem på grund af den store vægt der nu er på hele opstillingen (fast, hul søjle) eller om det er en skade i RA motoren der er opstået i forbindelse med havariet af min Dec motor.
Men jeg håber på at det “bare” er RA snekken der binder en lille smule. CGE motorerne er lidt pebrede.
Jeg vil derfor lige høre om der er nogen herinde der har erfaring med justering af RA snakken på en CGE Pro og kan give nogle gode råd i den forbindelse???
Det er lidt sparsomt med vejledninger på nettet omkring CGE Pro’en.(jeg ved pt. ikke om det er den med fjederbelastet snekke)
6. november 2017 kl. 18:56 #312947
RudiDeltager- Neutron star
Kan der være elasticitet i drevene et sted? Et løst tandhjul, hvis remme, slappe remme?
/Rudi B. Rasmussen
6. november 2017 kl. 22:04 #312979
spatzekDeltager- Super Giant
Frank, min Pro kører uden anstrengelser med min C14 og står helt knusende roligt ved f.eks. 460x forstørrelse. Og der er ingen vægtmæssige problemer overhovedet – heller ikke med flere kilo bagpå kikkerten.
Da vi skulle lokalisere nogle problemer med motorer på min gamle CGE, så byttede vi motorboards og motorer på de 2 akser, så vi kunne konkret finde ud af, hvor fejlen var. Jeg har ikke gloet ind i en motorblok på en Pro, men er det muligt at bytte rundt for at se, om du kan gentage fejlen, blot på den anden akse.
Jeg går ud fra, at der ingen problemer er nede fra elektronikboksen, ellers kunne du bytte rundt på ledningerne og lytte.
Men som sagt, så er det “husmandsmetoder” jeg disker op med, mere kyndige ud i elektronik og opstillinger kan måske ha’ en bedre og mindre dramatisk metode
6. november 2017 kl. 22:28 #312985
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hej Rudi og Lars,
Tak for forslag. Jeg har selv tænkt tanken omkring et løst tandhjul. Det er noget af det første jeg vil tjekke her senere.
Lars – de to motorblokke er vist ens – det konstaterede jeg da DEC motoren havarerede. Men DEC motoren har desværre taget så meget skade i kullene og statoren at den ikke kører helt jævnt og det derfor ikke giver mening at flytte den over på RA.
Jeg er ikke i tvivl om at monteringen kan bære belastningen – monteringen kaster rundt med de 30kg uden besvær – det er helt klart et resonansproblem i søjle og elektroniksøjlens montering på min søjle.Men god ide at flytte elektronik rundt og lytte.
15. november 2017 kl. 21:32 #313616
Frank LarsenModerator- Super Nova
Fik tid til lidt debug i aftes og katastrofen kan afblæses – det viste sig at det er modellen hvor RA snekken ikke er fjeder belastet men derimod trykker statisk mod snekkehjulet. En uheldig konstruktion da den bliver følsom for udbøjning af RA aksen.
Og det viste sig at problemet forsvandt da jeg løsnede de 4 koblingskruer lidt så de kun lige har fat. Specielt een er meget følsom. Kunne tyde på en skævhed eller for hårdt justeret snekkehjulet.
Med motorlåget afmonteret var det helt tydeligt hvor meget gearmoteren kæmpede med at holde trit i form af stop-n-go bevægelser ftem for det jævne glid den skal have.
Jeg blev noget overrasket over hvor let jeg kunne blokere motoren. Har også bemærket at monteringen er meget følsom for ubalance.
@Lars Spatzek – er det også din erfaring at den er følsom overfor uens tilspænding af RA klemmerne samt at der ikke skal meget modstand til i form af ubalance før montering gen staller?
15. november 2017 kl. 23:17 #313621
spatzekDeltager- Super Giant
Ja, da jeg endelig havde fået opstillingen tilbage fra rep. i Tyskland via mellemhandler og Baader (DEC var død fra dag 1.), så fik jeg gjort nogle aha erfaringer i den første periode. I modsætning til CGE, der nærmest bare kørte som en grillmotor, så havde jeg semi alvorlige problemer med underlige hastigheder i GOTOs, hvor jeg ikke lige kunne se tråden. Jeg valgte at bruge lidt tid på en mere præcis balancering og “klemme til” i de 4×2 klemmere, og det hjalp gevaldigt. Nu har jeg samme udstyr på hele tiden, så jeg skal ikke ud i at re-balancere. Jeg har ikke brugt min Binotron fra Denkmeier længe, men tanken om at balancere på ny og sætte nye markeringer med tusch/tape gider jeg ikke pt. Har jeg en af disse (sker sjældent) mærkelige GOTOs med lav-lav hastighed eller underlige semi hastigheder, så trykker jeg på en af retningspilene, opstillingen stopper, og jeg trykker så på motorhastighed 9, kører lidt med hastigheden nogle grader og så laver jeg igen en GOTO, og vupti, alt virker igen. Men igen, super stabil opstilling, ekstremt hurtige og præcise GOTOs og jeg har kun een gang oplevet at den løb fra mig i en GOTO, så også der må bugs være ude af softwaren. CGEen var latent slem på det punkt. Men hvad Celestron har tænkt med de helt hysteriske mange skruer og bolte på opstillingen, det kan jeg ikke greje, det giver lidt opmærksomhed på, at ens ledninger ikke bliver filtret ind i alt det, der stikker ud.
17. november 2017 kl. 01:48 #313677
Frank LarsenModerator- Super Nova
Ok – det lyder til at min CGE Pro opfører sig nominelt så 🙂
I forbindelse med at jeg fik brændt spændingsregulator og en beskyttelsesdiode i DEC motoren af – fik jeg et godt indblik i motorstyringen.De pludseligt lave hastigheder ved goto skyldes overophedning af motorcontrolleren der sidder lige under motoren. Dens køleplade er latterlig lille og kunne snildt være skruet på motorhuset. Men controlleren er så robust og genial at den automatisk skruer ned for motorstrømmen når temperaturen går op – hvilket den gør lynhurtigt ved ubalance eller hvis snekken klemmer lidt. Det var blandt andet derfor at de ændrede designet på RA så den blev magen til den fjederbelastede DEC akse. Ved at køre nogle grader frem og tilbage får man redistribueret fedtet lidt og så glider det bedre.
Jeg har også bemærket at Goto er hurtig og præcis – kan godt lide align systemet so er baseret på 2 stjerner + ligeså mange calibration stars som man orker. Håndkontrollens taster er bare noget være møg – der skal trykkes rigtig hårdt på gumitasterne før de reagere ordentligt.
17. november 2017 kl. 06:07 #313678
RudiDeltager- Neutron star
Godt du fik løst problemet, for hård spændt kobling er vist en “klassiker” 😉
Se denne TRÅD hvor der er en vis Frank Larsen der bl.a skriver:
Har du låst din kobling ordentligt, men ikke for meget ?
/Rudi B. Rasmussen
17. november 2017 kl. 11:07 #313692
Frank LarsenModerator- Super Nova
🙂 – tuché he he.
CGE Pro’en er dog virkelig overfølsom – langt mere end min EQ6 var. Der er 4 skruer som trykker radielt in på koblingen for hver 90 grader og bruger du tommel og pege finger til at stramme i stedet for tommel og lillefinger på den forkerte skrue (en af dem der på et givent tidspunkt sidder modsat snekken) så går det galt. En konstruktion der godt kunne optimeres lidt. Koblingsskruerne er nu så løse at den skrider i koblingen hvis jeg får skubbet lidt til kontravægtstangen i mørket. Frygter lidt at stive kabler vil være i stand til at få den til at skride i bestemte positioner.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vibrationer fra RA motor på CGE Pro' er lukket for nye svar.