Vesta

• Dette emne har 9 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år siden af mr. This post has been viewed 178 timesmox. This post has been viewed 178 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

mr.mox
      • Nova

Jeg har fået købt mig et brugt Canon EOS 40D, så nu skal det gamle 350D på pension. LiveView er bare skønt til at fokusere.

Nå, i aften kunne det blive prøvekørt til astrofoto. Jeg satte 50mm F/1.8 på og udvalgte et mere elle mindre tilfølgigt objekt; løvens hoved. – Og hvad opdager jeg da jeg kigger i Stellarium? Asteroiden Vesta står lige der! MIT FØRSTE ASTEROIDEBILLEDE!

Jeg skal nok vise frem, når de er efterbehandlet!

andreas
        • Super Giant

Det lyder da ganske cool. Hvis vejret er med os de næste dage kunne det være sjovt at tage et par billeder mere og så se dens bevægelse.

Fandt lige ud af at ved at trykke F5 i stellarium kan man vælge dato/klokke

Nå ja og tillykke med 40D’eren

mr.mox
          • Nova

Juhu! Jeg fir et par skud i kassen igen i går, og det er tydeligt at se at en “stjerne” har flyttet sig. – Og det passer fint med data fra Stellarium. Billederne får jeg ordnet i weekenden; der skal Dorte alligevel på arbejde, så jeg har ikke andet at lave Thumbs%20Up

andreas
            • Super Giant

Ha’ det lyder fedt Jacob, glæder mig til at se.

Har du været længe oppe i går?

mr.mox
              • Nova

Nej, jeg gik faktisk “relativt tidligt” i seng, for jeg var træt efter arbejde og sådan. Men man kan jo stadig komme rimeligt tidligt i gang. Min sidste eksponering er kl 23:36

andreas
                • Super Giant

Ja man er jo et eller andet sted nødt til at kunne gennemføre en fornuftig arbejdsdag på trods at sin hobby 😉 Jeg var ude forleden men kom først igang hen af 21.30 tiden, kikkerten kom sent ud for børnene krævede en del opmærksomhed. Jeg håber det gode vejr er med os de næste par dage også. Og så kan det god være jeg ringer til dig i løbet af weekenden.

– Og så er jeg da spændt på at se vesta. Kan det passe at den var mag 5,6 (synes jeg at kunne huske fra forleden) jeg synes i hvertfald jeg kunne ane noget i Løvens hoved forleden.

mr.mox
                  • Nova

@Andreas; du ringer bare, jeg er hjemme hele weekenden.

Billeder bliver postet i astrofotoforummet nu

mr.mox
                    • Nova

– altså når den server jeg vil lægge dem på igen gider snakke med mig!

mstauning
                    Deltager
                      • Black Hole

Ellers upload på min…

mr.mox
                        • Nova
                      Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Vesta' er lukket for nye svar.