Version 3 Observatorium

Fora ASTRO-FORUM OFF TOPIC Version 3 Observatorium

• Dette emne har 31 svar og 12 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 8 måneder siden af joergen. This post has been viewed 782 timesk. This post has been viewed 782 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
  • Forfatter

mejer
    Deltager
      • Super Nova

Så blev jeg færdig med den nye tavle.
      Programmet er testet og virker som det skal. Lige nogle billeder her af det færdige resultat.

mejer
      Deltager
        • Super Nova

Glemte lige at tilføje, at der skal monteres en lille plade foran, så der kan stå et tastatur og en mus.
        Gennemføringerne til USB kabler, har jeg heller ikke endnu.

morten
        Deltager
          • Super Nova

Det ser helt vildt professionelt ud. En elektriker skal vel have en mindre formue for at lave et sådant skab.. Godt du kan lave det selv.

mejer
          Deltager
            • Super Nova

Hey Morten.

Du har ret i, at hvis man skal betale en elektriker for at bygge styringen, så ville det blive meget dyrt.
            Men herefter skal der laves program til begge PLC enheder, så samlet ville det nok ende i 100k. Så du har ret i, at det er lidt heldigt at jeg selv kan.
            Glæder mig også vildt til det bliver helt færdigt. Men fristen er sat til opstart til næste vinter. Så har jeg sommeren, til at få trukket de sidste ledninger, og lavet motorer på lågerne, samt sparet lidt penge sammen til en vejrstation.

mejer
            Deltager
              • Super Nova

Så fik jeg det sidste til tastatur og mus fabrikeret.
              Musen er en midlertidig, den skal skiftes til en med bold på, så man ikke skal køre rundt med den.

jakob.andersen
              Deltager
                • Super Giant

Hvor meget løber delene til det skab op i?

mejer
                Deltager
                  • Super Nova

Hey Jacob.
                  Hvis man skulle købe alle stumperne, og ikke havde nogen rabatter eller specielle aftaler, vil et bud være ca 20tkr.

Men mange af de dyre stumper, har jeg genbrugt fra det tidligere skab. Så jeg vil skyde på, det har kostet mig 8tkr. at lave ombygningen.

Det må du ikke fortælle min kone.Cool

Peter
                  Deltager
                    • Main Sequence

Puha. Jeg kan mærke, at jeg får lyst til at eje sådan et skab…

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Så er jeg kommet lidt videre.
                      Fik i dag bestilt en ny computer.
                      Har også bestilt de to følere der skal korrigere kuplen, så kikker tåbningen er centreret på kuppelåbningen.

Så er der lidt at lave i sommerferien.

mejer
                      Deltager
                        • Super Nova

Så er der lige en opfølgning på projektet.
                        Har fået installeret de to følere der skal kigge ud igennem kuppelhullet.
                        Jeg har fået lettet bundflange med 3 kg, der er blevet udfræset . Ny computer installeret, og alle drivere køre nu (også qhy5LOL).
                        Opgraderet fra Starry Night Pro Plus 6 og til version 7.
                        Men ingen tråd uden billeder, så her lidt flere.

jakob.andersen
                        Deltager
                          • Super Giant

De SICK følere udsender infrarødt lys. Jeg har ikke prøvet med en positionsføler som den der, men jeg vil gætte på, at kameraet kan se de frekvenser, de udsender. Jeg ved i hvertfald at digitalkameraer typisk kan se det lys, IrDA-transmittere udsender. Det er faktisk et godt trick at prøve med kameraet i sin mobiltelefon, hvis man skal se om de virker. Risikerer du ikke at få noget genskin, som generer dine billeder?

Jakob A.

mejer
                          Deltager
                            • Super Nova

Hey Jacob

Det er derfor det er i prøvefasen. Men strålen er ikke i synsfeltet fra kikkerterne. Det er laser følere, som er meget punkt fikseret, så det må ikke være anderledes end en laser pointer, som man kan købe ved astro forhandlere. Og så vidt jeg har hørt generer de ikke kameraet, hvis altså ikke lige man har strålen lige i synsfeltet.
                            Men som sagt, det er på prøvebasis, så det skal helt klart testes.

jakob.andersen
                            Deltager
                              • Super Giant

OK, hvis det er en laser er problemet nok ikke så stort.

nive
                              Deltager
                                • Super Nova

Hej Mejer . Flot arbejde Thumbs%20Up jeg kan desværre ikke finde noget at sætte en finger på Approve

nive2016-07-11 05:42:00

mejer
                                Deltager
                                  • Super Nova

nive wrote: Hej Mejer . Flot arbejde Thumbs%20Up jeg kan desværre finde noget at sætte en finger på Approve

Lyder spændende Nils, er spændt på, hvad det er du vil sætte en finger på.Big%20smile

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 32 i alt)
                                • Emnet 'Version 3 Observatorium' er lukket for nye svar.