Venuspassagen i Åhus, Sverige

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Venuspassagen i Åhus, Sverige

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af jonas. This post has been viewed 36 timesc. This post has been viewed 36 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jonas.c
    Deltager
      • Super Giant

Hej,
      Vi hade en fantastisk morgon vid stranden i Åhus i södra Sverige. Och det på själva nationaldagen! Vi hade befarat växlande molnighet. Det fick vi också – men bara de första minutrarna medan solen lämnade horisonten! Efter detta var det helt klart (så när som på lite sporadiska tunna slöjmoln).
      Underbar morgon!
      Vi, d.v.s. Astronomiska Sällskapet Aquila i Kristianstad (ASAK) och Högskolan i Kristianstad hade tillsammans ca 10 teleskop och andra projektionshjälpmedel på plats, bl.a. ett Coronado solteleskop där vi kunde observera en kraftig eruption.
      Totalt tror jag vi hade minst 50 besökare – troligtvis fler. Jag tror ingen gick därifrån besviken.
      Detta blev, återigen, en magisk morgon vid stranden i Åhus. (Första gången var ju solförmörkelsen 2003).
      Några bilder bifogas.
      Solbilderna tog jag med en WO FLT98 försedd med Baaderfilm och gulfilter (för att sätta lite färg “på tillvaron” :D )
      Bästa Hälsningar
      Jonas

Jonas C2012-06-07 20:49:26

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Ser ud til i havde en god fælles oplevelse og fik nogle fine billeder ud af det

jonas.c
        Deltager
          • Super Giant
          Tack Mikael.

Ja och jag blir alltid lika positivt överraskad att “vanliga” människor går upp så tidigt på morgonen för att uppleva dena typ av händelser.

/Jonas
        Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Venuspassagen i Åhus, Sverige' er lukket for nye svar.