Hejsa
Gode billeder så vidt. Sjovt at læse beretningerne her. Lidt ligesom at følge fugleentusiaster, der har kørt det halve land for at se en bitte spurv fra et andet land. Og lidt nørdet har man da lov til at være i en hobby og fuglefolket kan vel heller ikke bryste sig af en begivenhed, der først indfinder sig igen om 105 år!
Jeg kan til gengæld bryste mig af, at have set passagen hele to gange nu, den sidste var dog ved at misse pga de allestedsnærværende skyer, men den var der til sidst ved randen med et par formørkelsesbriller. Var der intet spektakulært ved det rent visuelle, var oplevelsen ved computeren en helt anden.
Der er trods alt sket en hel del på det område siden 2004 og sjovt var det at se passagen i flere bølgelængder live, men helt vildt at se passagen med SDO i ekstremt lys og tæt på. Et syn for guder.
Og her et link til de fede film:
http://venustransit.gsfc.nasa.gov/
Her kan oplevelsen ved teleskopet slet ikke mere følge med, selvom andre hårdnakket vil prøve at overbevise mig om det modsatte.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting