VENUSPASSAGEN 2012

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK VENUSPASSAGEN 2012

• Dette emne har 87 svar og 32 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år, 9 måneder siden af Rudi. This post has been viewed 1928 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 88 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

@ Jim, det kunne være hyggeligt.

Og ja, der findes et par rigtige gode steder i Fårup.

Så lad os håbe på godt vejr den morgen.

jimbob
      Deltager
        • Moon

Hej Henrik

Vi ses den 6. juni Smile

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Onsdag morgen, forventet “clear sky” over Fårup

Anonym
            • Super Nova

yes!

Jeg håber dere har fått med dere http://maximillianus_Hell, som er noe av det aller viktigste i Kongelig Dansknorsk sammenheng til Venuspassasjene, og hvis SAGA kan oppdrives på netstedet http://Kollokvium i Norge/ Noreg. Det var universitetet som instruerte Kongemagten om å skvette og glekke og foreta seg noe i sakens anledning, og de måtte dobbelt bestride Paven som hadde forbudt jesuitterordenen 8 år tidligere. Kongemagten måtte dobbelt trosse paven og oppheve sitt eget og pavens jesuitterforbud, og så gikk det til at Maximillianus Hell & al fra det Keiserlige Observatorium i Wien kunne reise via København og Christiania og videre med Hestedrosche til Nidaros til Biskop http://Gunnerus som sikkert overhørte og konfirmerte dem grundig om hva man gjør og ikke gjør i Nidaros Bispedømme, ellers blir man hever på sjøen i mangel av bedre justis nordover.

Så med med Seilbåt helt til Vardøhus festning. Hvor de hadde griseflaks og kom fra det med de beste attester for ikke å ha misjonert og ellers vært hyggelige og omgjengelige Karle.

De stilte med chokolade og med vin, og Vardø kunne til gjengjeld stille med multekrem og tørkakjøtt og seibiff, en sublim kombinasjon. De hadde med udstyr til også at brygge sig øl.

Jeg har tenkt igjennom hva man trenget på premissene av 1769 for å sikre seg resultatene. Man må ha en god langkikkert og et pendel- ur av sikker kvalitet. Så må man ha kniv og sav og øks og glass og fyrtøi. Og skrivesager.

Og humør i massevis for at tåle situationen. De hadde også med seg en hund som het Fortuna. Dyrene er menneskenes sjette sans. Maximillianus Hell er avbildet i same- klær.

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Her er Sol/Venusopgangstider den 6/6 fordelt over landet, med 5 minutters interval (fra DMI).

http://www.dmi.dk/dmi/foelg_den_enestaaende_venus-passage_6_juni

Jesper G.

rune.cb.
              Deltager
                • Super Nova

Det skal bli interessant å kikke på Venus-passasjen, hvis været tillater det. Her er 1. kontakt først synlig kl. 06:36:51 ….. dvs. ganske sent ift. lengre nord i landet. Siden jeg ikke har teleskopet tilgjengelig, skal jeg istedet bruke solformørkelsesbriller og en prismekikkert.

Siden det er 105 år til neste gang, kan det være lurt å benytte anledningen! Tongue

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

Anonym
                  • Super Nova

Ikke si det til noen, men jeg har en gang holdt på og skulle observere og tegne solflekker til naturforskermerket i speideren. Og hadde langkikkert fra “elektrofon Radio” i Bergen. Den ble annonsert gjennom Teknikk og Hobby. 1 meters linse antagelig brilleglass, og 2cm botanisk lupe. Som okularfilter brukte jeg/ vi overeksponert film men også sota glass. Det hendte det sved hull i filmen ikke sant, men aldri i øynene fordi man var oppmerksom og fant raskt ut av premissene.

Til venuspassasjen i 2004 hadde jeg Infinity 76 til å titte og har der klart å svi okularet inni, men fremdeles aldri øynene. Det begynte å ryke i okularet men ikke i øynene. Hva jeg har fått til er okularfilter, ikke si det til noen, av aluminiumstøp avrettet i dreiebenk og med innsatt sota glass med klemfjær. Det funker ved at man må ha det på sjølgående stativ og hette over kikkerten så intet galt kan skje. Så tar man av hetta og ser om sola står pal midt i feltet, da kan man våge å titte men ikke la andre gjøre det. Men både sota og glasset er ildfast. Plastikkbrillene er det ikke. Jeg har brukt det som barn også til å se på elektrosveis og studere elektriske lysbuer.

Spektralgeprüft.

Vær klar over at varmefilteret på klassiske diasprosjektører er verd å ta vare på. Det har jeg i kassa hvis jeg skulle trenge det noen gang. Jeg har prøvet solflekkbrillene med TV IR- signalsender, de er prima og like gode som sota glass men altså ikke ildfaste.

Det var en fyr ifra Lørenskog, han hadde lagd seg sammenleggbart Dobsonteleskop til å ha i ryggsekken og opererte med 15 cm x 1.5 meter speilteleskop og okularprojiserte sola ned i en pappeske. Alt var så omhyggelig gjennomtenkt ildfast at intet begynte å ryke selvom varmen var ganske vesentlig i okularrøret. Og meget skarp avbildning, prima optikk.

Jeg pleier å ta med et svært brennspeil når det er solfestivaler og tenne på avispapir, for å vise det. Det finnes folk dessverre som ikke vet å vise og forklare det scientifically og som forbyr at man gjør det slik og forholder seg deretter.

outlook
                  Deltager
                    • Super Nova

Cool

Hilsen Leif,
                    “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

Anonym
                      • Super Nova

Det der

synes jeg er det viktigste av alle bilder tatt under forrige venuspassage. Vi ser stratosfæren til Venus hele veien rundt som en svakt brun skygge og vi kan se heller klart at refraksjonen i den del av Venus som stikker utenfor solen er vesentlig overdrevet. Videre ser vi at “Svartdråpeeffekten” forsvinner mer og mer dess bedre optikk man har. Tilsammen et virkelig megetsigende og brukbart bilde. Vi må altså bite i det sure eple og gi svenskene applaus og stor honnør her. Rett skal være rett.

mikael_joe
                      Deltager
                        • Super Nova

Vil lige smidde dette link ud. Den viser præcsit hvordan venuspassagen ser ud fra din lokation, ret informativt til at planlægge.

http://www.sunaeon.com/venustransit/

jesperg
                        Deltager
                          • Super Nova

Jeg har svært ved at kunne håbe på lige så godt vejr til venuspassagen onsdag, som der var i pinsen til denne mågepassage, men måske bliver jeg positivt overrasket

Indtil videre er vejrudsigten lidt blandet

Jesper G.

mikael_joe
                          Deltager
                            • Super Nova

Ja, vejret lover ikke alt for godt

Anonym
                              • Super Nova

det er meldt perfekt her, jeg skjønner ikke at de tør, de vil kunne få juling efterpå.

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

Vejret til Venuspassagen den 6. juni 2012. (fra DMI mandag 4/6)

Tidligt onsdag morgen den 6. juni 2012 indtræffer det sjældne fænomen, at planeten Venus passerer hen over solskiven. Det vil hvis vejret tillader det kunne iagttages fra solopgang til henad klokken 7.

Og hvordan ser vejret så ud på dette tidspunkt? Vi har ny fået nye prognoser ind ad døren, og der er sket den ændring i forhold til sidst, at det nu er landets sydvestlige del, d. v. s. Sydvestjylland, Fyn, Sydvestsjælland og Lolland, der ser ud til at få flest skyer – en del af disse skyer vil nok være tynde slørskyer. I resten af landet ser der kun ud til at blive få skyer. Sigtbarheden ser generelt ud til at blive ganske god, og det holder sandsynligvis tørt.

Hvad angår vejret iøvrigt ser det ud til at blive en kølig morgen med temp. mellem 5 og 10 grader. Vinden bliver de fleste steder ret svag.

Du bør anskaffe beskyttelsesbriller beregnet til at kigge på Solen med. Venus kan ses uden kikkert, men den vil være meget lille. Bedre er det at bruge en kikkert forsynet med solfilter.

Vagthavende meteorolog Olaf Mathiassen

Jesper G.

Anonym
                                  • Super Nova

det er nydelig soloppgang her og tid til å tørrtrene på hva vi må ha iorden til imorgen tidlig

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 88 i alt)
                                • Emnet 'VENUSPASSAGEN 2012' er lukket for nye svar.