Venuses skystrukturer – Visuelt

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Venuses skystrukturer – Visuelt

• Dette emne har 3 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 6 måneder siden af tom. This post has been viewed 23 timesa. This post has been viewed 23 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Jeg var ude og kigge på Venus i dag. Nærmere bestemt mellem kl. 15.30 og 17.30.
      Lufturoen var ikke så dårlig som det kunne være på det tidspunkt på dagen, så Venuses fine skive, med en form som en aftagende måne var flot og skarp i min 80 mm f:15 Vixen teleskop.

Med en CZJ O-10 i og 120x forstørrelse var planeten nærmest 3D-kugleformet! Smile

Hvad jeg ikke lige havde forventet at se, var to utrolig svage, lavkontrast skybånd eller skystrukturer ved begge af Venuses poler. Omkring 17.30 efter mange kig og skift mellem forskellige okularer, med og uden zenitspejl, blev skystrukturerne ved med at synlig i glimt. Så jeg lavede vedlagte skitse.

Herligt når gammelkendte objekter, overrasker en Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Anonym
        • Super Nova

Flot tegning Tom! den må da ha taget tid at lave? eller grov skitserer du under observationen for senere at finpudse?

Detaljer på venus er ellers ikke nem i små til moderat størrelse teleskoper!! Har een gang set noget der lignede skyformation henover planeten, men ekstrem svagt og det var i en meade 178ED. Så godt spottet!!

ulrik
          • Planet

Super tegning Tom !

Tillykke-godt observeret !

Ulrik

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Tak skal I ha’ Smile

natteravn wrote: Flot tegning Tom! den må da ha taget tid at lave? eller grov skitserer du under observationen for senere at finpudse?

Detaljer på venus er ellers ikke nem i små til moderat størrelse teleskoper!! Har een gang set noget der lignede skyformation henover planeten, men ekstrem svagt og det var i en meade 178ED. Så godt spottet!!

Tegningen er lavet ved teleskopet. Og det tog 20 minutter at lave den. Meget af de 20 minuttet gik med at observere og dobbel- / tripeltjekke at jeg fik placeret detaljerne rigtigt på min tegning.

Ja, det er sgu’ svært at spotte skydetaljer på Venus Smile

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Venuses skystrukturer – Visuelt' er lukket for nye svar.