Venus og Jupiter d. 27. august

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Venus og Jupiter d. 27. august

• Dette emne har 3 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 6 måneder siden af tom. This post has been viewed 141 timesa. This post has been viewed 141 times
Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Venus og Jupiter havde en tæt konjuktion med hinanden i søndags, ca. 4 buemintter kl. 00:30 CEST, da de var tættest. Fra Danmark var det bedst tidspunkt at se konjuktionen om lørdagen før planeterne gik ned kl. 20.50.

Jeg var i sommerhus ved Storebælt, men havde dog taget et lille teleskop og et solidt fotostativ med, så fra kl. 16.50 til 20.25 fulgte jeg Venus og Jupiter, mens de to langsomt krøb tættere på hinanden.

Skitsen er som jeg husker at de så ud ca. kl. 20.15, hvor de var 6 grader over horisont og orangefarvede cirrusskyer blandede sig i synsfeltet. På det tidspunkt var afstanden mellem Venus og Jupiter 11-12 bueminutter.

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

nhaagh
      Deltager
        • Super Giant

Rigtig flot tegning

olafsen
        Deltager
          • Planet

Hej Tom,

Flot observation, jeg bor jo ved den kyst, men havde ikke held til at se, så lavt i horisonten, og tage ud havde ikke mulighed for.

Jeg er dog nysgerrig, hvad er data på det lille teleskop, jeg kiggede i din blog, men ikke data.

Henning

mvh Henning

tom.a
          Deltager
            • Super Giant

Tak ska’ I ha’.

Olafsen wrote: …Jeg er dog nysgerrig, hvad er data på det lille teleskop, jeg kiggede i din blog, men ikke data.Henning

Teleskopet er identisk med dette fra TS, men dog købt ved Lyra.dk for 5-6 år siden.

Link til TS70ED ved TeleskopService

Tom A2016-08-31 15:35:43

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
            Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
          • Emnet 'Venus og Jupiter d. 27. august' er lukket for nye svar.