› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Venus – endelig…
- Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 2 måneder siden af outlook. This post has been viewed 618 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. januar 2009 kl. 01:20 #6537
henrikDeltager- Nova
Hej Outlook
Jeg er bange for at det nok ikke er skyer du har med på det sidste billede
For det første fordi det kræver en dead-skarp fokus at få dem, som dit billede – selvom det er godt – vist ikke helt kan matche
Og for det andet fordi skyer på venus ser helt anderledes ud:
Venus med 350mm newton (Jesper Sørensen)
Venus med 16″ Cassegrain
(Se flere amatør billeder fremvist af ESA/Venus Express)
Udover det ville jeg nok heller aldrig prøve at sætte nogen i udsigt at de skulle kunne fange dem med en 4″: Lidt surfing på nettet siger C9,25, C11, C14, Mewlon210, 16″ cass, 14 newton osv..
Så en Mewlon 210mm er altså den mindste åbning jeg har kunnet finde der har kunnet få dem med
… Ikke for at nedgøre dine billeder eller tage modet fra dig altså, for de er gode og Venus ER svær.
Henrik 2009-01-03 00:37:54 3. januar 2009 kl. 09:03 #6556
outlookDeltager- Super Nova
Det er i orden, Henrik! Vidste godt selv at den var svær og at der skal en ordentlig kaliber teleskop til. Var egentlig mest imponeret over at jeg kunne komme så langt ud med mak’en. Disse billeder du har der er det ikke med en form for filter som UV og lign. Mit eget er med Ir pass filter, og kan vise en anden form for skyer, men de ser også for symmetriske ud til at være naturlige og derfor har jeg osse “tror” med i mit ordvalg. For at vise disse detaljer skal der nok en anden opløsning til som kun større teleskoper kan præstere. Men det var sjovt at prøve alligevel, og samtidig prøve at sætte et rekordforsøg!!!
Jeg vil dog prøve igen med et UV pass filter af en slags for netop at få fat i nogle grålige skyplamager og opgiver nu at gøre det med Ir pass filteret. Jeg vender tilbage med et forsøg og håber igen.
outlook 2009-01-03 08:13:53
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting3. januar 2009 kl. 09:08 #6557
henrikDeltager- Nova
De er taget med enkombinagtion af UV og IR filtre
Du kan se på Damien Peach’s billeder hvad er “rykker” mest:
3. januar 2009 kl. 09:23 #6558
outlookDeltager- Super Nova
Der var du godt nok hurtig. Ja, jeg kender faktisk godt billedet og det er s…godt! Det ser ud som om der er mest kontrast på UV billedet. Men for at vende tilbage til mit billede så er det nu sikkert at det min 4″ mak’s formåen der her sætter grænsen da F/52 er for meget for det lille teleskop så F/39 sætter jeg som grænse og forsøg med UV filter vil herefter “kun” komme ud til det F/ forhold. Jeg har nemlig set nærmere på video’en og må konstatere at der er tale om optiske anomaliteter som bliver forstærket dels ved den store forstørrelse og dels i softwaren der behandler billedet.
outlook 2009-01-04 12:58:02
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Venus – endelig…' er lukket for nye svar.