› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Venus – endelig…
- Dette emne har 18 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 15 Är, 2 mÄneder siden af outlook. This post has been viewed 617 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
29. december 2008 kl. 19:20 #6309
outlookDeltager- Super Nova
Mand, sÄ lykkedes det endelig af afbilde Venus med skyformationer. Billedet er taget med en Celestron 4SE mak og et SPC900 webcam og pÄmonteret 2x barlow samt IR pass. 200 frames stakket i Registax:
Billedet svarer til en forstÞrrelse pÄ ca. 600x med en middel seeing. Billedet er fra i aften.outlook 2008-12-29 18:23:35
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting29. december 2008 kl. 19:41 #6310
k_holstDeltager- Nova
Hurra
Der har du da fanget lidt af skyerne29. december 2008 kl. 20:09 #6312
andreas- Super Giant
Hmm….
Det er da godt at der er nogen der fĂ„r udnyttet den klare himmel der pludselig er over os.Og man kan klart se fasen pĂ„ Venus. Jeg har flere aftener tĂŠnkt at jeg ville prĂžve at ta’ et (eller 200) billede(r) af Venus gennem min Mak-Cas.Bare et teoretisk men, kan man tillade sig 600 gange forstĂžrrelse pĂ„ en 102mm? – det er en 102mm ikke? Som hĂ„ndregel gĂ„r jeg ikke over 180 gange pĂ„ min 90mm Mak-Cas.Med venlig hilsenAndreas29. december 2008 kl. 21:23 #6316
mr.mox- Nova
Flot Venusbillede!
Jeg skal dÊlme ogsÄ ud og skyde nogle stjerne lige om lidt! Har fri i morgen, og det er helt klart nu.
29. december 2008 kl. 21:43 #6318
johnni.gade- Giant
Andreas wrote: Hmm….
Det er da godt at der er nogen der fĂ„r udnyttet den klare himmel der pludselig er over os.Og man kan klart se fasen pĂ„ Venus. Jeg har flere aftener tĂŠnkt at jeg ville prĂžve at ta’ et (eller 200) billede(r) af Venus gennem min Mak-Cas.Bare et teoretisk men, kan man tillade sig 600 gange forstĂžrrelse pĂ„ en 102mm? – det er en 102mm ikke? Som hĂ„ndregel gĂ„r jeg ikke over 180 gange pĂ„ min 90mm Mak-Cas.Med venlig hilsenAndreasjeg kan ikke engang huske hvad nu den der tommelfinger regel er?Med et standard teleskop er det mm / okularstĂžrrelse? eller noget..29. december 2008 kl. 23:09 #6340
JaÞÞhh, det kan man faktisk godt rent planetfotografisk. Der kommer man let ud pÄ F/26-39 stykker. Den skal bare ha alt hvad den ka trÊkke! SÄ kan man efterfÞlgende mindske billedet en smule sÄ det tar sig skarpere ud. Det svÊre er at fÄ objektet i fokus, det kan tage sin tid og tid har man ikke med Venus der daler ned bag nogle trÊer sammen med lufturo osv., og jo, det er en 102mm og visuelt kan man ikke gÄ sÄ langt, men med foto og lidt software kan man fÄ de Þjeblikke hvor luften er i ro. Og jeg siger jer, at en planet kan danse ved de forstÞrrelser. Men inspicerer man sÄ de enkelte frames i en serie man har optaget sÄ vil man se, at der er flere som ser hÊderlige ud og som man kan arbejde videre med eller bare kÞre det hele i en pÊrevÊlling som jeg har gjort og fÄ noget hÊderligt ud af det. Men i dag var F/26 nok grÊnsen for den kunne i hvert fald ikke hÊnge stille deroppe!
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. december 2008 kl. 00:28 #6342
andreas- Super Giant
Tommelfingerreglen hedder ca. den dobbelte forstÞrrelse af Äbningen i mm pÄ optikken, men den er vist nok en empirisk fremmragt regel, og derfor nok ikke helt brugbar i forhold til CCD foto.
Det var nok ogsÄ lidt i forhold til det med at stille skarpt, som jeg selv har oplevet ikke rigtigt lader sig gÞre nÄr jeg kommer over 200 (eller der omkring) pÄ mit. Kan man bruge nogle af de forskellige masker (Hartman el. Bahtinov) der findes? og sÄ stacke?
Jeg mĂ„ se om ikke det kan lade sig gĂžre ogsĂ„ at fĂ„ et skud pĂ„ Venus en af de kommende dage og se hvad jeg kan fĂ„ frem.God foto nat til dem der er derude…..30. december 2008 kl. 11:38 #6363
Jeg har ogsĂ„ tĂŠnkt pĂ„ om det kunne vĂŠre bedre med en form for fokusmaske. Det mĂ„ nok kunne lade sig gĂžre, bortset fra den seeing og lufturo som kan gĂžre det nĂŠrmest umuligt og man mĂ„ lave et estimat som jeg gjorde det med ovenstĂ„ende foto. Seeing’en er her altafgĂžrende og med den tĂŠnker jeg pĂ„ alt hvad der kan forpurre en optagelse som lufturo, luftforurening, lysforurening, vinkel pĂ„ objektet man vil tage billeder af, transparens osv. Jeg har fĂžr “ved et uheld” fĂ„et taget et billede af Clavius pĂ„ MĂ„nen ved en forstĂžrrelse pĂ„ henved 900x med en 80mm refraktor. Og nok kunne man se at det var Clavius, men det var umuligt at fĂ„ billedet skarpere. Og her overskred jeg nok grĂŠnsen for objektivets formĂ„en og seeing’en under eet. Der skal mange forsĂžg og lidt held til fĂžr billedet bliver godt.
outlook 2008-12-30 10:40:05
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. december 2008 kl. 18:23 #6378
Nu er luften mere steady, derfor har jeg atter taget et par foto af Venus fĂžrst ved F/26:
Det ses nu, at den er blevet skarpere (og derfor ogsĂ„ mindre) hvad der fĂ„r mig til at tvivle pĂ„ om det nu ogsĂ„ ER skyer jeg har med pĂ„ det Ăžverste foto. I dag kunne jeg gĂ„ helt op pĂ„ F/39 og der er stadig ingen skyer at se og stĂžrrelsen matcher nu det Ăžverste foto, men er meget mere fokuseret:SĂ„ hvis det ikke er skyer pĂ„ det Ăžverste foto hvad er det sĂ„?Men sĂ„dan her skulle det nĂŠste gang se ud, nĂ„r jeg kommer ud med en 4x barlow selvom jeg har genbrugt det fĂžrste billede, nemlig 1x, 2x, 3x og lykkens gang 4x…:
outlook 2008-12-31 09:07:33
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. december 2008 kl. 18:55 #6380
johnni.gade- Giant
vds mit 205mm skyquest cirka kan forstĂžrre 400 gange max?
er det ikk 205mm/20mm okular = 10.25 forstĂžrrelse eksempelvis. Eller hvordan er det man gĂžr?30. december 2008 kl. 19:08 #6381
Ser du, min mak har en brĂŠndvidde pĂ„ 1325mm ved F/13, ved F/26 det dobbelte, ved F/39 det tredobbelte opnĂ„et med en 2x og 3x barlow. SĂ„ vi er laangt ude. Mit webcam modsvarer ca. et 4.5mm okular, det giver ved F/39 altsĂ„ 3975mm/4.5mm = 884x forstĂžrrelse! Jeg tror, inden skyerne trak ind i dag at jeg vil kunne bruge en 4x barlow fordi seeingen var god i aften. Det er noget der rykker! Mit Ăžverste billede er kun ved F/26 sĂ„ det man i virkeligheden ser er nok ikke skyer, men bare en ufokuseret planet iblandet lidt “skygge” fra den dĂ„rlige seeing i gĂ„r er mit gĂŠt.
Igen, med foto kan du netop nĂ„ disse forstĂžrrelser fordi du kan “fange” fx en planet nĂ„r luften er i ro og fordi du optager med fx 15 billeder i sekundet! SĂ„ optager du en “AVI” video kan du med special software hente den information ud sĂ„ billedet fremstĂ„r fokuseret, nĂ„r du selvfĂžlgelig har stillet sĂ„ skarpt som du nu kan gĂžre det under hensyntagen til seeing, lufturo osv.
outlook 2008-12-30 18:19:49
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting30. december 2008 kl. 19:58 #6383
johnni.gade- Giant
Jeg ved sku ikke lige hvad mit teleskops brĂŠndvidde er. Ved bare at Ă„bningen hvor lyset kommer ind er 205mm. Men det ikke det samme vel?
30. december 2008 kl. 22:35 #6397
Det mĂ„ da stĂ„ pĂ„ din kikkert et sted. Din er en 8″ altsĂ„ det dobbelte af min i diameter. Er det en dobson spejlkikkert du har, sĂ„ kan du ikke umiddelbart tage billeder, men visuelt kan du da godt ved en god seeing nĂ„ de 400x og se et billede der ligner det fĂžrste af de to billeder over dit indlĂŠg. Typisk vil en 8″ spejlkikkert a la dobson have et F forhold, altsĂ„ forholdet mellem din kikkerts brĂŠndvidde og diameter pĂ„ F/6 sĂ„ vil den have en brĂŠndvidde pĂ„ 200 * 6 = 1200mm. Det vil sige at hvis du bruger et 20mm okular sĂ„ har du en forstĂžrrelse pĂ„ 1200/20 = 60x altsĂ„ ikke ligefrem okularet til planeter, vel? NĂŠh, du skal prĂžve med et 10mm og sĂ„ bruge en 2x-3x barlow til at forstĂžrre med indtil du kan se at det hele begynder at danse eller tvĂŠre ud. SĂ„ skal du gĂ„ ned igen til billedet er stabilt. Det er forstĂžrrelsen du kan bruge den aften pga. lufturo eller seeing osv.
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting31. december 2008 kl. 14:10 #6435
johnni.gade- Giant
okay mange tak. Har forstĂ„et det nu. En fin forklaring đ
2. januar 2009 kl. 19:18 #6512
I aften tror jeg det lykkedes med nogle striber af skyer pÄ Venus. Jeg lavede en Hartmann maske af objektivdÊkslet i plastik og fokuserede og til allersidst uden maske. Det kom der dette billede ud af og det ses samtidig at det ikke varer lÊnge fÞr Venus passerer sin stÞrste Þstlige elongation og bliver stÞrre og stÞrre men samtidig smallere og smallere:
Billedet er taget med en Celestron 4SE og 4x AE barlow og dermed kom jeg ud pÄ F/52 som med mit SPC900NC webcam svarer til ca. 1170x forstÞrrelse. Ret ekstremtfor sÄ lille en maksutov. 250 frames stakket og behandlet i Registax.
outlook 2009-01-03 09:36:46
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Venus – endelig…' er lukket for nye svar.