› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › Vejrudsigten
- Dette emne har 39 svar og 14 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 9 mÄneder siden af lindhard. This post has been viewed 1233 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
12. maj 2017 kl. 17:46 #160567
outlookDeltager- Super Nova
Hej Lars
MĂ„ jeg spĂžrge, hvorfor du opgraderer fra en 14″ til en 14″ og i en fremskreden alder mĂ„ jeg formode.. i et nĂŠsten faldefĂŠrdigt obs…
Hilsen Leif,
âWhen you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you donât seem to be in any hurry to do anything elseâŠâ Ed Ting12. maj 2017 kl. 18:07 #160570
lindhardDeltager- Super Nova
outlook wrote: Hej Lars
MĂ„ jeg spĂžrge, hvorfor du opgraderer fra en 14″ til en 14″ og i en fremskreden alder mĂ„ jeg formode.. i et nĂŠsten faldefĂŠrdigt obs…
Nu er alt jo relativt
Jeg forventer da nok lidt flere Är pÄ arbejdsmarkedet, inden jeg gÄr pÄ pension og til sidst bliver gravet ned, men man ved jo aldrig.
FaldefĂŠrdigt er nu nok ikke dĂŠkkende. Observatoriet fungerer fint til mit behov, men trĂŠnger til lidt service, som mange ting gĂžr det efter en del Ă„rs brug, og det skulle ske under alle omstĂŠndigheder.
Opgraderingen? Tja, det er vel som at kÞbe ny bil. Du fÄr sÄdan set kun det, det du havde i forvejen, men du fÄr den tekniske landvinding fra din nuvÊrende bil Ärgang 1990 til den nye model Ärg. 2016.
Jeg har en del projekter, jeg gerne vil i gang med eller fortsĂŠtte med, og det vil blive meget lettere med den nye model.
SÄ sÄdan samlet set satser jeg da pÄ at vÊre i gang med astronomien 20-25 Är endnu.
mvh
Lars12. maj 2017 kl. 18:55 #160572
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Fint svar Lars
Selvom man har nogen Är pÄ bagen, sÄ forsvinder lysten til at forbedre udstyr og observatorium ikke.
Hos TOC har vi det pĂ„ samme mĂ„de – vi befinder os i en konstant strĂŠben efter at gĂžre det bedre – alt
andet er helt utĂŠnkeligt.
Mvh
Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
13. maj 2017 kl. 09:53 #160580
dennis.torsten- Main Sequence
SÄ sÄdan samlet set satser jeg da pÄ at vÊre i gang med astronomien 20-25 Är endnu.
Det er den rette Ă„nd
Som jeg har nĂŠvnt, sĂ„ har jeg alle de gamle tidsskrifter, og jeg har lige sat og lĂŠst din beretning: “Skeletternes nat eller Perseidernes HĂŠvn”
Total god humor i en ligesÄ god Þjenvidne beretning.
Jeg hÄber du disker op med mere af den slags
PS. Hvis andre Þnsker at lÊse beretningen, sÄ findes den i amatÞrASTRONOMEN nov/dec. -93, side 19.
13. maj 2017 kl. 10:09 #160583
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
HĂžrt!
Man skal bide sig fast. Og sÊtte mÄl.
Jeg har da et mÄl om at se Halley passere forbi Plejaderne igen i 2061, som jeg sÄ det i november 1985. Specielt om morgenen den 13/14 juni 2061 vil Kometen stÄ perfekt til et Piggyback billede med Syvstjernen fint i den ene side af feltet og kometen til hÞjre. Et fint motiv med 135 mm linse pÄ et Canon! Eller hvad man nu bruger.
mvh
Jens14. maj 2017 kl. 13:38 #160604
Dennis torsten wrote:
Det er den rette Ă„nd
Som jeg har nĂŠvnt, sĂ„ har jeg alle de gamle tidsskrifter, og jeg har lige sat og lĂŠst din beretning: “Skeletternes nat eller Perseidernes HĂŠvn”
Total god humor i en ligesÄ god Þjenvidne beretning.
Jeg hÄber du disker op med mere af den slags
PS. Hvis andre Þnsker at lÊse beretningen, sÄ findes den i amatÞrASTRONOMEN nov/dec. -93, side 19.
Det var vist mest en ikke-beretning
mvh
Lars14. maj 2017 kl. 13:41 #160605
Jens.Jacobsen wrote: HÞrt!Man skal bide sig fast. Og sÊtte mÄl.Jeg har da et mÄl om at se Halley passere forbi Plejaderne igen i 2061, som jeg sÄ det i november 1985. Specielt om morgenen den 13/14 juni 2061 vil Kometen stÄ perfekt til et Piggyback billede med Syvstjernen fint i den ene side af feltet og kometen til hÞjre. Et fint motiv med 135 mm linse pÄ et Canon! Eller hvad man nu bruger.
mvh
Jens
For mit vedkommende bliver Halley i 2061 nok at strÊkke det en anelse, men det mÄ tiden jo vise
mvh
Lars14. maj 2017 kl. 21:07 #160608
spatzekDeltager- Super Giant
Tillykke Lars. Man kan sige hvad man vil, men SCTerne er nemme at arbejde med. Holder kollimering godt, hvilket mange bÞvler med i de store stÞrrelser. SpÊndende hvad den stÞrre diameter pÄ sekundÊrspejlet gÞr ved kontrasten.
Halleys komet i 2061. Det indgĂ„r jeg ikke vĂŠddemĂ„l om med hverken Jens eller dig. Odds…..
14. maj 2017 kl. 21:13 #160609
Spatzek wrote: Tillykke Lars. Man kan sige hvad man vil, men SCTerne er nemme at arbejde med. Holder kollimering godt, hvilket mange bÞvler med i de store stÞrrelser. SpÊndende hvad den stÞrre diameter pÄ sekundÊrspejlet gÞr ved kontrasten.
Halleys komet i 2061. Det indgĂ„r jeg ikke vĂŠddemĂ„l om med hverken Jens eller dig. Odds…..
Takker, vi mÄ se, hvad den duer til.
Halley? Nemt nok, du skal bare vĂŠdde pĂ„, at du oplever at se genkomsten og give gode odds. Vinder du, fĂ„r du jo penge ud af det, taber du…
mvh
Lars21. maj 2017 kl. 13:25 #160786
Lindhard wrote: Her er kalorius i sin fragtkasse.
Det varer lige lidt, inden den nĂ„r ud pĂ„ sĂžjlen. Nu hvor det hele alligevel skal tages ned, vil jeg benytte lejligheden til at opdatere observatoriet, som efterhĂ„nden er 28 Ă„r gammelt og trĂŠnger til lidt “service” og reparationer her og der..
Ja, som det fremgÄr andetsteds, er kikkerten nÄet op pÄ sÞjlen og er sÄ smÄt taget i brug. Observatoriet er ikke helt repareret endnu, men jeg ville godt lige have de sidste halvmÞrke nÊtter med
Jeg har fĂ„et et par mails om valg af forhandler og udstyr etc, og kan oplyse, at kikkerten – selvfĂžlgelig- er kĂžbt hos Astro i Ă lborg, som jeg varmt kan anbefale. Kikkerten blev leveret meget hurtigt og uden problemer.
Valget af tilbehĂžr afhĂŠnger naturligvis af, hvad man vil arbejde med, men der fĂžlger sĂ„ meget med som standardudstyr, at man visuelt kan “komme i luften” uden yderligere.
Der skal nok lidt flere okularer til, men ellers er der alt, undtagen et kamera.
Wedgen er ekstratilbehĂžr, men er et “must”, hvis der skal fotograferes. Og mĂ„ske bortset fra 10″-udgaven krĂŠver det mere end en person at sĂŠtte op og tage ned, sĂ„ de store udgaver bĂžr nok stĂ„ fast opstillet.
PĂ„ den anden side er der en del “over there” som uden at blinke kĂžrer rundt med en 16″ med det hele og lĂŠsser ind og ud af bilen med en kran, sat pĂ„ anhĂŠngertrĂŠkket, sĂ„ alt kan lade sig gĂžre.
Hvis man er vant til SCT fra Meade eller Celestron er det problemlÞst at betjene kikkerten og bare gÄ i gang, men selv om man er mere ukendt med denne type, er manualen sÄ let tilgÊngelig, at man kan arbejde sig i gang ved at fÞlge anvisningerne.
mvh
Lars -
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Vejrudsigten' er lukket for nye svar.