Vejrprognoser . . .

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Vejrprognoser . . .

• Dette emne har 9 svar og 9 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 3 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 662 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jens
    Deltager
      • Giant

. . . . hvor finder man den bedste prognose for det kommende døgn?

På min arbejdsplads bruger vi to udbydere i beredskabsperioden for udførsel af vintertjeneste.

Vi er meget afhængige af at prognoserne er korrekte, bl.a. på baggrund af udkald ved forsaltning (præventivt udkald).

Vejr2 har vi skrottet da de er alt for upålidelige, og bruger nu DMI.

Ifb. med astronomien er det så også DMI jeg bruger, men er der nogen af jer ligesindende der henter jeres prognoser andre steder og holder på at de er rimelige troværdige de kommende 6-12-24-48 timer?

Hilsen

Jens

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Hej Jens

http://www.meteoblue.com
        Meteoblue er ganske omfattende og har en dedikeret astro-seeing prognose.
        Du skal oprette en konto for at få adgang til de omfattende prognoser.

mstauning
        Deltager
          • Black Hole

Jeg bruger DMI til at se hvor meget vind der kommer og hvorfra.

Resten tager jeg fra Meteoblue. Det sjove er at DMI/Meteoblue enten er enige, eller stik modsatte. Det sker sjælent, at de er helt enige. Men for det meste rammer MeteoBlue mest korrekt.

Og det er gratis for private at oprette en konto, dog kan du maks hente 50 “kort” ud om dagen.

MStauning2008-10-03 08:20:05

jens
          Deltager
            • Giant

Tak venner! Smile

den skal jeg lige undersøge nærmere.

Jeg tror jeg vil prøve at sammenligne den med de varslinger vinterledelsen her på arbejdet bruger i deres styring af udkald.

Det kunne da være sjovt hvis Meteoblue er mere nøjagtige . . . så kan jeg prale med at astronomien dækker mange andre behov. Wink

mr.mox
              • Nova

Jeg bruger Foreca.com. De har lokaludsigter med 6-timers intervaller for de næste 10 dage. – Og så kan jeg se den på mobilen via WidSet eller foreca.mobi

lukas
                • Asteroid

Litt gammel diskusjon, men jeg liker å bruke yr.no til å sjekke hvordan skydekke blir noen dager fremover.

F.eks Oslo:

http://www.yr.no/sted/Norge/Oslo/Oslo/Oslo/time_for_time_detaljert.html

mikkellund
                  • Giant

Jeg bruger også yr.no da de har time for time visning for uhyggeligt meget sted. F.eks hvis man søger på struer får man:

Søket etter struer ga 5 treff

Populære treff
                  Nr Sted Høyde o.h. Type Kommune Område Land
                  1 Struer 17 By Midtjylland
                  DanmarkDanmark
                  Andre treff
                  Nr Sted Høyde o.h. Type Kommune Område Land
                  2 Struer Kommune 27 Administrativ inndeling Midtjylland
                  DanmarkDanmark
                  3 Holstebro-Struer Havn 6 Havn Midtjylland
                  DanmarkDanmark
                  4 Struer Bugt 1 Bukt Midtjylland
                  DanmarkDanmark
                  5 Grand Hotel Struer 1 Hotell Midtjylland
                  DanmarkDanmark

Under timer for time kan man vælge
                  Gå til detaljert time for time-varsel
                  Så får man en graf for sky dækket. Clap

MikkelLund2009-11-18 10:50:31

lehmann
                    • Super Giant

DMI byvejr var i går mere nøjagtig end vejrudsigten på TV. Byvejr holdt fast i skyfrit vejr tl kl. 03 hvor vejrkortet kl. 18 viste skyer hele aftenen og natten.

Gik i seng kl. 01.00 og der var det stadig stjerneklart i Ringsted. (Var ikke ude og observere så der kan selvfølgelig have været perioder med skyer)

outlook
                    Deltager
                      • Super Nova

Jeg kigger da bare ud ligesom i aftes og der stod Pegasus firkanten lige så smuk og Orion var på vej op. Men ellers ser jeg da lidt på satellit billeder og danner mig et indtryk.

Men på det her tidspunkt hvor dette skrives ligner vejret Dead

outlook2009-11-18 14:50:22

Hilsen Leif,
                      “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

DMI´s supercomputer laver gode prognoser, byvejret plejer at gi´ et godt fingerpej,
                        ellers er det godt med overblikket, jeg bruger den gode Bassøes vejrtjeneste Wink
                        http://blog.jbassoe.dk/astro/Misc..html

Jesper G.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'Vejrprognoser . . .' er lukket for nye svar.