› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Vejledning i teleskop
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 10 år, 11 måneder siden af Søren Hansen. This post has been viewed 65 times
-
ForfatterIndlæg
-
31. marts 2013 kl. 12:46 #100688
birkedal79- Asteroid
I har sikkert svaret på de her spørgsmå mange gange men jeg håber et par af jer gider svare igen.
Jeg er total grøn, har bare en ide om at det her kunne være lidt sjovt og spændende at kaster mig selv ud i 🙂Jeg har et DSLR kamera jeg rigtig godt kunne tænke mig at rode lidt med i forhold til noget teleskop og billeder. Det behøver ikke være de vilde skarpe astro billeder. De må gerne blive ok flotte men jeg behøver ikke kunne se hverken pluto eller noget i skarp. Derfor ligger mit budget også langt nede i forhold til hvad mange af jer sikkert sidder med. 2000.- vil jeg gerne give men som sagt er jeg også ny i det her så det helt store bliver jo nok også lige i overkanten, det kan jo så blive næste skridt. 🙂Jeg har kigget lidt på det her:Skyhawk 114PEr blevet rådet til at jeg så skal købe en motor og Barlow linse til.samme mand rådet mig hellere til en Evostar90 EQ2Der er kun 500.- forskel ca. så det er jo ikke fordi det vælter noget men er der nogen her der helt kan skærer det ud i pap for mig 😉Og det her er måske et helt tosset spørgsmål men kan man bruge sit teleskop som udkigskikkert? Tænker man med et teleskop og sit kamera kunne tage natur billeder fra lang afstand? (undskyld hvis mit spørgsmål er så blond) men jeg ligger ikke skjul på jeg er NYBEGYNDER 😉Håber nogen har prøvet noget godt da de begyndte. Er der f.eks. nogen af jer der kender links til hvor man kan se billeder taget med et billigere teleskop? Synes jeg har ledt meget de sidste par uger og ikke rigtig kunne finde noget i junglen hvor man kunne se hvilket billigt teleskop der var brugt! Jeg støder hele tiden på sætninger som : Det er en jungle for nybegyndere,,,,,ja det tør siges…..Hilsen Zascha31. marts 2013 kl. 13:23 #100689
Søren HansenDeltager- Giant
Birkedal79 wrote:
I har sikkert svaret på de her spørgsmå mange gange men jeg håber et par af jer gider svare igen.
Jamen jeg skal da prøve
Birkedal79 wrote:
Jeg er total grøn, har bare en ide om at det her kunne være lidt sjovt og spændende at kaster mig selv ud i 🙂Det KAN være begge deleBirkedal79 wrote:
Jeg har et DSLR kamera jeg rigtig godt kunne tænke mig at rode lidt med i forhold til noget teleskop og billeder. Det behøver ikke være de vilde skarpe astro billeder. De må gerne blive ok flotte men jeg behøver ikke kunne se hverken pluto eller noget i skarp. Derfor ligger mit budget også langt nede i forhold til hvad mange af jer sikkert sidder med. 2000.- vil jeg gerne give men som sagt er jeg også ny i det her så det helt store bliver jo nok også lige i overkanten, det kan jo så blive næste skridt. 🙂Du kan få et ok setup via DBA men kig efter velkendte mærker som MEADE, Skywatcher og Orion, de ligger nok i din prisklasse. Du kan også kigge her eller i andre fora. Endelig er der muligheden at melde sig ind i en astroklub i nærheden af dig
Birkedal79 wrote:
Jeg har kigget lidt på det her:Skyhawk 114PEr blevet rådet til at jeg så skal købe en motor og Barlow linse til.samme mand rådet mig hellere til en Evostar90 EQ2Der er kun 500.- forskel ca. så det er jo ikke fordi det vælter noget men er der nogen her der helt kan skærer det ud i pap for mig 😉Det er 2 helt forskellige måder at kigge stjerner på, men begge kan sagtens bruges som begynder teleskoper.
Birkedal79 wrote:
Og det her er måske et helt tosset spørgsmål men kan man bruge sit teleskop som udkigskikkert? Tænker man med et teleskop og sit kamera kunne tage natur billeder fra lang afstand? (undskyld hvis mit spørgsmål er så blond) men jeg ligger ikke skjul på jeg er NYBEGYNDER 😉Ja det kan du godt, men at bruge Skyhawk’en er væsentligt sværere end at bruge Evostar’en. Den sidste kan du nærmest bare pege i den retning du vil, og efter lidt søgning finder du dit mål, helt så intuitivt er det ikke med Skyhawken. du skal bare huske at begge teleskoper skal drejes til venstre hvis det du vil fotografere er i højre side af billedet, og ned hvis det er øverst i billedet.
Birkedal79 wrote:
Håber nogen har prøvet noget godt da de begyndte. Er der f.eks. nogen af jer der kender links til hvor man kan se billeder taget med et billigere teleskop? Synes jeg har ledt meget de sidste par uger og ikke rigtig kunne finde noget i junglen hvor man kunne se hvilket billigt teleskop der var brugt! Jeg støder hele tiden på sætninger som : Det er en jungle for nybegyndere,,,,,ja det tør siges…..Hilsen ZaschaDe fleste der offentliggør billeder, har noget tid på bagen, og har invisteret en del, før de er begyndt at vise deres billeder. Men start med at tage kontakt til den nærmeste astroklub, og hør om ikke du kan komme med et part gange for at se om det er noget for dig, jeg tør næsten vædde en vinerbasse på at det må du godt.
31. marts 2013 kl. 13:30 #100690
jespergDeltager- Super Nova
Hej Zascha.
Velkommen til astro-forum.
Når du nu har et DSLR og formodentlig nogle objektiver, så vil jeg råde dig til at nøjes med en motoriseret EQ-mount i første omgang.
Du kan sagtens tage astrofotos med almindelige foto-objektiver, bare der er en motor og en opstilling, der gør at kameraet roterer med samme akse som Jorden.
Det er nemt at klare, en lille EQ1 eller EQ2 med motor, opstillet så aksen passer med Nordstjernen Polaris, så kører det. Opstillingen er ikke kritisk, når du bruger vidvinkler, normalobjektiver eller korte teleobjektiver. Med et teleskop og lang exponering er nøjagtig opstilling mere kritisk.
Se eksempler på monteringer her:
http://www.lyra.dk/monteringer-og-stativer.html?cat=14
http://meade.dk/category/monteringer-36/
http://www.astro-optics.dk/mounts.htm
For nogle år siden lavede jeg en artikel om astrofoto og almindelige objektiver, måske kunne du ha´ fornøjelse af den:
http://www.astrophoto.dk/astro-start.pdf
Brug dit budget på en så god montering som muligt, du kan altid købe et teleskop senere, når du har fået mere erfaring med astrofotos.
Jesper G.
31. marts 2013 kl. 21:28 #100701
birkedal79- Asteroid
Mange tak fordi i gav jer tid til at skrive til mig. Og så hurtigt 🙂
Jeg ved dog at jeg skal have mig en eller anden form for teleskop. Ideen tiltaler mig at jeg både kan lege med kamera men også bare kigge op og nyde natten og stilheden 🙂
Jeg har bare rigtig svært ved at sortere de “billige” fra hinanden. Jeg er også lige faldet over en skyhawk 1145p som koster det samme stort set som den første jeg nævnte men jeg ved snart ikke. Det er meget svært og måske det i de priser ikke gør den store forskel. Jeg ved jo de hver især er meget forskellige. Jeg må læse lidt videre og finde ud af om der er nogen klub i nærheden men tror det nu ikke…og problemet opstår lidt når man bor ude på landet uden bil 😉
Men tak for jeres hurtige svar.
Zascha
31. marts 2013 kl. 23:19 #100724
Søren HansenDeltager- Giant
Nu kan jeg ikke lige se hvor på vestsjælland du bor, men her er en liste over klubber på Sjælland http://www.astronomisk.dk/?Astronomiske_foreninger:Sj%E6lland%2C_Fyn_og_Lolland
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Vejledning i teleskop' er lukket for nye svar.