Vatter?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Vatter?

• Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af landbo. This post has been viewed 39 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

jakob1234
    Deltager
      • Nova

Hej alle!

Jeg skal ud og lege med mit nye heq5 i aften – men det har jo ikke indbygget vatterpas og jeg har kun et stort et på den standard meter.

Jeg ville have købt et lille et til at sætte stativet ordentligt i vatter, men lige nu skal jeg bruge det store.

Har i nogen tips til hvordan det gøres “smertefrit”?

landbo
      Deltager
        • Nova

Ikke andet end du skal gøre det med “hovedet” taget af stativet. Det er lidt træls.

Har lige sat min montering op også, men den er der en “vatterpas” på. Så er det spændende om jeg kan kan ramme Nordstjernen, også uden for meget slinger i højderne på benene da fliserne er meget ujævne og jeg ikke har mærket op.

jakob1234
        Deltager
          • Nova

Ok, det er da lidt surt at skulle gøre det, men ok. Jeg havde ellers regnet med jeg måske kunne lægge vatterpasset på okularholderen under hovedet, eller er det for usikkert?

landbo
          Deltager
            • Nova

jakob1234 wrote: Ok, det er da lidt surt at skulle gøre det, men ok. Jeg havde ellers regnet med jeg måske kunne lægge vatterpasset på okularholderen under hovedet, eller er det for usikkert?

Du kan sagtens gøre det, men jeg er ikke sikker på hvor (U)nøjagtigt det bliver. Du kan jo lave nogle forsøg når stativet står på noget der er i vatter og alle benene er slået helt ind, samt hovedet er taget af.

jakob1234
            Deltager
              • Nova

Jeg har lige prøvet, og det kan man ikke – men jeg fandt ud af at jeg kunne lægge vatterpasset op ad bunden af hovedet, tage tre målinger og få det i vatter på den måde – det gør det trods alt lidt nemmere Thumbs%20Up

landbo
              Deltager
                • Nova

Det er jo ikke så ringe, når det kan lade sig gøre på den måde.

Ramte selv Nordstjernen næsten 100% på rent øjemål første gang. Venter så på det bliver en “smule” mindre lyst.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Emnet 'Vatter?' er lukket for nye svar.